Forum

(Dræber)snegle i drivhus?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 9. juni 2012 kl. 8.54

Hej

Det måtte jo ske! :-(
Som førsteårs-drivhusejere syntes vi eller lige det gik så godt, indtil vi fandt de første små (dræber)snegle på agurkeplanten. For det første er de jo ulækre som bar f....., men de spiser også af bladene på planten - så hvad gør vi nu - ud over at fjerne dem vi finder?

Hos www.nyttedyr.dk kan man købe et middel der hedder "ferramol Sneglestop", som påstås at være biologisk nedbrydeligt. Men er det "god stil" hvis drivhuset stadig skal kunne siges at være økologisk?

Jeg forstår i øvrigt ikke hvordan sneglene er kommet ind i drivhuset. Det står på en sokkel, der "slutter tæt" mod jorden.

Alle gode forslag modtages med kyshånd. :-)

Lar og Peter

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. juni 2012 kl. 9.24

Hej Peter - og velkommen i snegleklubben....

Det bedste er manuelt at samle sneglene og det sker desværre efter mørkets frembrud.

Hvis drivhuset er så tæt ved jorden som muligt, vil det mindske problemet meget - sneglene kravler over huset og fortsætter ud i verden.

Ferramol er forholdsvis uskadeligt, men pokkers dyrt og så er det jo grundlæggende "den forkerte vej". Snegleproblemet har fået mange producenter af mere eller mindre brugbare "løsninger" på banen, men der er ingen nemme løsninger.

Du må ud i drivhuset om natten - husk pandelampe (seriøst) :)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 9. juni 2012 kl. 9.28

Det er jo logisk. I er førsteårs-drivhusejere,- ego har æggene været i jorden.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 9. juni 2012 kl. 9.28

Det er jo logisk. I er førsteårs-drivhusejere,- ergo har æggene været i jorden.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juni 2012 kl. 9.58

Der kan sagtens have været snegleæg i plantesækken... Men som Tom skriver - snup dem om aftenen :)

Eller I kan sætte en fælde op: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/674.html

God jagt!

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 9. juni 2012 kl. 11.49

Jeg kan se at artiklen i havenyt.dk om dræbersnegle også "godkender" brugen af Ferramol, så jeg tror at det bliver vejen frem.

Jeg kunne også godt mistænke at sneglene kommer fra plantesækkene, for vi har slet ikke haft nogen i græsplænen der hvor drivhuset står - selv om jorden godt nok er "bar" inde i drivhuset. Næste år bliver der nok lagt fliser.

Flere forslag modtages gerne ...

Peter

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juni 2012 kl. 15.08

Ferramol skelner ikke mellem sneglene og rydder bare hele skidtet, så det bør være sidste udvej.

Det bør også være overkommeligt at fjerne dem om aftenen - der er vel ikke flere hundrede af dem?

Både indsamling og en fælde - så kan det ikke være mange aftner, før de er væk :)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 9. juni 2012 kl. 15.32

Tak

M.h.t. fælder, skal det så være en "øl-fælde" som normalt anbefales at sætte så langt væk fra sine planter, eller ville det gå an at sætte en færramol--fælde oppe i plantesækken?

P.f.t.

Peter

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. juni 2012 kl. 15.38

Som Anja skriver, så burde det være unødvendigt med kemisk bekæmpelse i et hobby-drivhus, som er til at overskue.

Om det går an er jo op til dig - går det an?

Jeg synes det er en underlig vej at gå.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 9. juni 2012 kl. 16.15

Vi er nok også mest til at undgå kemien.

Vi har lige læst at (dræber) snegle elsker agurker. (Jatak, det var agurkeplanten de havde kastet sig over) Så nu bliver bæsterne lokket frem med friske agurkeskiver. :-)

Jeg er i øvrigt også tilbøjelig til at tro at de er kommet ind i drivhuset via "fremmed jord" - mest sandsynligt, fra agurkeplanten vi købte i et havecenter.

Peter
PS: Kæresten, der er fra Thailand - og som ikke har problemer med at spise myreæg og silkelarver - HADER snegle og sommerfuglelarver. ;-)

Nyt svar til emnet »(Dræber)snegle i drivhus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > (Dræber)snegle i drivhus?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider