Forum

Lyse pletter på tomatplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: C. Salomonsen, 11. juni 2012 kl. 20.45

Som ny i drivhuset er jeg bekymret over, at vores tomatplanter får lyse pletter på bladene, som efterhånden visner helt. Problemet startede allerede, da vi plantede tomaterne ud midt i maj og vi tænkte at det måske var en reaktion på udplantningen, men det forsætter tilsyneladende opefter i planterne. De gror godt og får nye grønne blade i toppen, men "sygdommen" følger efter. I starten var det værst på visse tomatsorter, men nu begynder de allesammen at udvise symptomer. Problemet spreder sig tilsyneladende til vores nyligt udplantede chiliplanter - dog ikke i samme grad som tomaterne er ramt. Der er ikke nogle belægninger eller dyr at se på hverken over- eller undersiden af bladene.
Planterne står i plantesække på kapillærkasser, vi gøder med flydende gødning i vandet.
Håber der er nogle derude der kan hjælpe!
På forhånd tak :o)

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. juni 2012 kl. 23.23

Drivhuset savner skygge på solsiden. Henry

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juni 2012 kl. 17.43

Drop kapillarkasserne og dyrk i egen jord/ kompostblanding. Hvorfor?
Mange kan ikke styre systemet og voksemediet i plastsækken bliver sjaskvåd og iltfattig. Resultat? Rødderne rådner, dine planter dør af tørst og visner. Har vandmanglen været aktuel under blomstring, kan dine frugter få griffelråd.

Tjek dit voksemedie.....og lad os høre :)

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 12. juni 2012 kl. 20.44

Mange, bl.a. Anja, anbefaler at man vander "nedefra" - og det er jo ret nemt og naturligt med kapilarkasser, hvis man blot lader være med at fylde dem helt op med vand. :-)

Vi har, som førsteårsdrivhusejere, stor fornøjelse af kapilarkasser, men har blot vænnet os til at nøjes med at fylde dem med 1/3 vand.

Peter

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: C. Salomonsen, 13. juni 2012 kl. 21.07

Tusind tak for jeres svar!
Er selv bekymret for om solen kan være for stærk, så forsøger nok med et skyggenet.
Og ja, jorden i plantesækkene er meget våd og sammenfalden, men med fliser i bunden af drivhuset er den dyrkningsmetode næsten vores eneste mulighed. Forsøger at tømme vand af kasserne, så vi kommer ned på 1/3 og ser om det hjælper :o)
Mvh
Charlotte

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. juni 2012 kl. 21.23

Med mindre du har det meget varmt i drivhuset på grund af manglende udluftning, så vil jeg anbefale dig at starte med få tørret voksemediet - det er nemt, billigt og dér fejlen ligger :-)

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. juni 2012 kl. 21.48

Jeg undrer mig over at i har de problemer med at bruge kapilærkasser og plantesække for jeg møder ikke de problemer og jeg kender til flere som dyrker med gode resultater . En ulempe kan være at rødderne har begrænset plads, hvilket hæmmer planten i dens udvikling . Men bortset fra dette så er man sikker på at kunne holde det sygdomsfri og bedre styre gødnings tilførelsen og mægden . Det er svære i et ikke-lukket system.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juni 2012 kl. 22.05

Det er jeg godt nok ikke enig i :)

Jeg er med i flere havefora rundt omkring, og størstedelen af dem, der har problemer med deres tomat- og agurkplanter, bruger netop kapillærkasser.

Det helt store problem er den konstante tilførsel af vand - og senere på sæsonen er det skimmelproblemer, fordi planterne står for tæt og har en alt for stor bladmasse.

Og 4 ud af 5 gange griffelråd dukker også op i de kapillærkassedyrkede planter...

Der er simpelthen ikke nogen dyrkningsmetoder, der overgår at dyrke i en god havejord, hvor planterne kan brede deres rødder ud og ned for at hente de sporstoffer, som de ikke får i plantesækken, hvor de er nødt til at leve af den gødning, som man hælder på dem...

Som det vist fremgår, synes jeg, at kapillærkasser er noget skidt - jeg vil til enhver tid anbefale, at man hiver nogle fliser op og laver sig et godt dyrkningsbed i sit drivhus :)

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. juni 2012 kl. 22.38

Skal i ikke skifte jorden ud hvert år og tilføre nyt. I kan ikke dyrke i det.gamle . Hvor meget skifter i ud .

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. juni 2012 kl. 6.37

Hej Søren

Jeg tror, at vi skal smide den bog ud eller få forfatteren til at uddybe hvilke sygdomme det er, som opformeres i jorden og hvor tit det sker :-D

I starten købte jeg en plantesæk hvert år pr. plante og blandede op i jorden før plantning - var der rigeligt jord fjernede jeg lidt.

I dag kører jeg en mere tåget rutine, som i hovedtræk fungerer på samme måde blot med min egen kompost og en gang imellem en skovlfuld grus.....

Det jord jeg fjerner ryger i køkkenhaven.

De eneste vækstproblemer jeg har, er krøllede blade på tomaterne og det betragter jeg nu som tomaternes natur hos mig - det ser ikke ud til at skade og jeg kan ikke lufte mere ud. Det hænder også, at jeg får gulnakkede tomater, men det er dovenskab / manglende solafskærmning.

Drivhuset er en pyramideformet rædsel i PE-plast på træskelet.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juni 2012 kl. 7.09

Jeg skifter aldrig jorden ud - kun et ca. 5 cm lag øverst, som erstattes med kompost.

Det er gammel overtro at skulle skifte jorden - ingen af mine mange havevenner gør det længere...

Ikke mindst tomater kan gro i den samme jord år efter år efter år - helt uden problemer :)

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Bomholt, 7. august 2016 kl. 13.57

jeg har to forskellige chili-arter i samme plantesæk og kapillærkasse og med en agurkplante i midterste hul. Agurken gror fantastisk godt og giver rigtig mange frugter, den ene chili bærer også rigtig godt, men den anden får kun mange blomster, der efter afblomstring visner og falder af. Jeg har prøvet "kunstig" befrugtning med en pensel, men det ændrer intet. Hvorfor danner den mon ingen frugter?

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. august 2016 kl. 14.13

Vi skifter ikke jorden i drivhusene.
Den gamle gartner, vi købte de to af grundene af, skiftede heller ikke jord i sine tomathuse. Han havde gjort det én gang, og det gav ham sygdom.
Vi bruger af overfladejorden i drivhuset, når vi skal lave pottemuld, og vi tilfører hvert år kompost. Agurk står altid i det varmeste rum, mens tomat og peber/chili skiftevis stå i østsiden og i vestsiden (de bytter plads hvert år).
Om vinteren og det tidlige forår dyrker vi lidt kål, salat mm.

Nyt svar til emnet »Lyse pletter på tomatplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Lyse pletter på tomatplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider