Forum

Agurk-han og hun blomster

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Jørgensen, 26. juni 2012 kl. 8.48

Endnu et spørgsmål omkring agurker.
Jeg er førsteårs ejer af drivhus, og har selvfølgelig også agurker. De vokser pænt og hurtigt, og der kommet blomster. Jeg kan se at der er både han og hun blomster, og jeg ved at man skal snuppe hanblomsterne for at undgå bestøvning. Det der undrer mig er, at jeg har læst så mange steder, at det er sjældent at der er hanblomster på de nye frø/planter, så er der nogen der kan fortælle mig hvorfor der er så mange hanblomster på mine planter?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. juni 2012 kl. 9.56

Hvilken sort er det og hvordan har du skaffet dig planten - sået selv eller købt ?

Jeg har engang købt højt anpriste agurkefrø hos en meget kendt økolog.
Der var både hun- og hanblomster og frugten var så pigget, at du kunne bruge den som livsfarligt kasteskyts!

Bliver foreløbig ved de kendte købeplanter, men vil gerne have fat i noget frøægte.....

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Jørgensen, 26. juni 2012 kl. 12.01

Hej

Jeg har selv sået dem, og har købt frøene i NETTO.

Mine små agurker er også meget piggede, men jeg regner da med at de bliver fine og glatte?

Det er jo en hel videnskab:)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. juni 2012 kl. 12.56

Hej Charlotte.

Dem du har købt i Netto er ikke hel de samme som dem du køber som plante til drivhuset . Dem til drivhuset koster for 5 frø kr. 30,- . Dem i Netto kostede kun ca 5-7 kr og der var mange flere frø heri . Denne sort er beregnet til friland . Den bliver vistnok også kaldt for slangeagurk eller kinesisk agurk . Den kendes fra den anden ved at være grovere i skindet og have disse ligge du henviser til.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 26. juni 2012 kl. 22.04

Hej Charlotte det er helt sikkert drueagurker du har sået, det er normalt en frilandsagurk, og den er ikke hansteril, d.v.s. den skal bruge både han og hun blomster til bestøvningen, og samtidig er frugterne ret piggede, og bliver normalt høstet når drueagurkerne er 7 - 10 cm lange. hilsen Henry G.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. juni 2012 kl. 22.43

Netto sælger ikke drueagurke frø, Henry.G

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. juni 2012 kl. 11.36

Jeg har købt frø af både drue- og asieagurk i "min" Netto butik, der var ingen problemer, søren H. G.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Jørgensen, 27. juni 2012 kl. 12.55

Hej

Det er ikke en drueagurk, det er en ganske almindelig agurk, som også kan dyrkes på friland.
Men de har godt nok nogle pigge, som jeg da håber forsvinder med tiden, men nu er de små agurker kun et par cm.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. juni 2012 kl. 23.12

Så må det være en specielt Netto i har der hvor du bor Henry G. for vi har dem ikke , tilgengældt kan vi få dem i Lidl........der kan vi i øvrig også få frø af de agurker jeg henviste til..

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 28. juni 2012 kl. 5.46

Du må bare vænne dig til at de skal skrælles først. Hvis du har rejst østover i Europa og Asien, har du set hvor kvikt det går for sig, når husmoderen skræller et par agurker og flækker dem i 4 stykker på langs, til sine gæster.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 28. juni 2012 kl. 21.16

Har selv været der - det der med at købe frø og selv forspire agurk. Efter et år droppede jeg det og køber skole agurk planterne på planteskolen.
Husker der var noget loddent med Netto's agurke frø - var det sidste år? Agurkens var købt sm frø - almindelig agurk men de vidste sig at være små, piggede og meget bitre..

Piggede går ikke væk - agurkens skal skrælles. Huske at fjerne de fleste agurker var hovedstaden og lad dem vokse ud på sideruderne :-)

Nyt svar til emnet »Agurk-han og hun blomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Agurk-han og hun blomster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider