Skrevet af: Charlotte Jørgensen, 27. juni 2012 kl. 12.58
Hej
Er der nogle der fortælle mig hvornår man kan forvente at tomaterne begynder at blive røde. Og hvad jeg kan gøre for at de hurtigere bliver røde. Jeg synes de har hængt der i lang tid og mange af dem har en god størrelse efterhånden.
Så ved jeg ikke om man skal binde klaserne op, de virker meget tunge, kan planterne godt bære det selv, uden hjælp?
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. juni 2012 kl. 15.53
Hej Charlotte
Der går 7-8 uger fra den første blomst til den første modne tomat. Det er sådan nogenlunde, når planten er ved at sætte klase nr. 7...
mvh
Anja
Skrevet af: Peter Sindrup, 30. juni 2012 kl. 9.11
Selv om jeg er førsteårsdrivhusejer, så tør jeg godt svare på dit spørgsmål vedr. vægten af klaserne.
Du skal binde selve hoved-stammen, eller stammerne op, men klaserne skal du ikke gøre noget ved.
Det er i øvrigt imponerende hvor mange tomater der kommer på en plante. I går talte vi mindst 8 klaser på vores, og med mellem 12 og 15 tomater pr. klase, bliver det til over 100 tomater på en enkelt plante. :-)
Lar og Peter
Skrevet af: Jørn Petersen, 30. juni 2012 kl. 10.07
1 Tomat plante, kan give op til 700 tomater pr plante, og dette har jeg fra tv, hvor der blev lavet forsøg med forskellige tomat dyrkningsmetoder, i have udseendelsen "Frilandshaven".
Skrevet af: Jørn Petersen, 30. juni 2012 kl. 10.10
Hov, forsøget var blandt andet at dyrke tomater i spand, vendt på hovedet, så planten kom ud af bunden på en hængende spand, denne dyrkningsmetode blev testet i forhold til alternative dyrknings metoder, hvor den omvendte spand, så vidt jeg husker, gav 20% mere.
Skrevet af: Peter Sindrup, 30. juni 2012 kl. 11.00
Sådan har jeg nu ikke tænkt mig at dyrke mine tomater. :-)
100 tomater pr. plante er mere end rigeligt. ;-)
Skrevet af: Trine V, 4. juli 2012 kl. 10.04
Mon nogen kan hjælpe...?
Har ligget syg i 14 dage og haven har måttet klare sig selv med et minimum at hjælp - vanding og nærmest ikke andet.
Nu står jeg med bl.a. 3 tomatplanter i drivhuset (2 sorter cherry og 1 alm - gemini)
De er vokset godt og er høje og stærke i hovedstænglen - men der er nærmest ingen blomer/klaser eller lign.
Forslag til, hvad jeg kan gøre for at få blomster/klaser/tomater?
På forhånd tak.
Mvh Trine
Skrevet af: Mogens; E., 4. juli 2012 kl. 19.27
Da du ikke har fjernet de små sideskud i ca. 14 dage er der kommet mange ekstra stængler og rigtig mange blade. Så har planterne det for godt og danner kun bladmasse og få blomster. Når man fjerner de små sideskud piner men planten lidt, og for at overleve danner den blomster for at formere slægten.
Skrevet af: Henry G., 4. juli 2012 kl. 21.24
Hej Trine jeg kender problemet, men du kan lade sideskuddene sidde på dine tomatplanter, når der så kommer blomsterklaser, kniber du dem 2 blade over (disse 2 blade trækker næring op til klasen), stænglerne binder du ind til hovedstammen. Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.