Skrevet af: Jan L., 29. juni 2012 kl. 18.00
Hejsa
Vi har købt wiebølls naturgødning til vores 4 stk. 12 liter potter til tomater da vi har læst det skulle godt
Skal det blandes 1:1 med alm jord for det passer? Eller er det for stærk kost?
Skal også plante en agurk og en peber i poter
Mvh nybegynderen
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. juni 2012 kl. 18.28
Hej Jan -
Jeg ville nok bruge en håndfuld til agurk - lidt mindre til tomat, og lidt mindre igen til peber.
Du kan altid blande lidt mere i det øverste jordlag, hvis det bliver nødvendigt senere på sæsonen.
Skrevet af: Jan L., 29. juni 2012 kl. 19.30
Hej anja
Tak for svaret.
Det var godt nok ikke meget....pr potte men så vi lidt i reserve;)
Resten af potten har jeg tænkt at fylde med vore muld fra haven som jeg tror er sådan ret normal.....måske det er en god ide at blande lidt grov sand i også...??? Eller lidt pottemuld...???
Skrevet af: Søren S Duun, 29. juni 2012 kl. 20.11
Hej Jan .
Hvad består din gødning af?, hvilket tal N P K står der på pakken.
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. juni 2012 kl. 20.27
Det er altså ikke nødvendigt at gå så pokkers meget op i de detaljer for at få nogle gode planter :)
Det bliver bare uoverskueligt for nye have- og drivhusejere, hvis man skal overveje det helt ned i de små detaljer, og Weibulls gødning er en glimrende gødning til drivhusplanter. Har selv haft den på et tidspunkt med fine resultater!
Og Jan - det er en god idé at blande lidt grus i, hvis du bruger ren havejord. Ellers kan den godt blive lidt kompakt. Du kan også blande lidt pottemuld i for at gøre den lidt lettere. Og så kommer der nok lidt små ukrudtsplanter, når du bruger havejord, men de skal jo bare luges væk efterhånden.
Skrevet af: Jan L., 29. juni 2012 kl. 20.37
Hej søren
Npk 11-5-18 mikro 2 kg står på posen
Skrevet af: Søren S Duun, 29. juni 2012 kl. 20.44
Jeg skal nok lade være med at gøre det svære end det er, men så bare nævne at du altid kan tage noget af den organiske gødning og røre op i vand og så vande med det. På den måde kan du sikre dig at dine planter får et ekstra tilskud gødning . Jeg vil tro at du skal bruge ca. 1dl. gødning til ti liter vand.
Skrevet af: Søren S Duun, 29. juni 2012 kl. 21.12
Så kan det ikke være en naturgødning for med så højt et kvælstof kan man ikke komme uden at der et tilsæt kunstgødning .
De fleste naturgødninger ligger på ca 5% kvælstof Og det er som regel. tørrede kyllingegødning .
Du skal derfor tilsætte så meget som Anja skriver for så brænder du ikke dine planter af. Jeg vil foreslå dig at du max bruger. hvad der svare til en dl. pr plante (tomat/agurk), (peber det halve) pr 21 dag . Hvis du vil have et fastere mål at gå efter .
Skrevet af: Jan L., 31. marts 2013 kl. 14.27
Hej igen og tak for de gode råd sidste år
nu skal jeg igang med at lave i drivhuset et højbed 50x120 cm(og 10 cm over gulvehøjden) hvor jeg graver fliser væk og jorden/sand væk i en hal meters dybde - mon ikke det er fint nok.....
Her har jeg også købt noget noget wiebøll hvor meget skal jeg blande i og hvor meget sand eller pottemuld ville i blande??
Jeg regner med at plante tomater og agurker om lidt:).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.