Skrevet af: Peter Sindrup, 4. juli 2012 kl. 17.34
Hej
Så skete det som vi vel alle frygter - vi har fået grønne bladlus i vores chiliplanter i drivhuset.
Jeg har (naturligvis) søgt her på Havenyt og har foreløbig sprøjtet de planter man kan se er angrebet med insektsæbe, bestående af en spiseskefuld brun sæbe, 1 dl sprit og 9 dl vand. (og skal også huske at skylle planterne rene igen senere i aften)
Jeg har tænkt mig at benytte mig af biologisk krigsførelse mod de små grønne bæster, og planlægger at købe:
www.nyttedyr.dk/produkt/bladlusgalmyg-og-snyltehvepse.aspx
Er der andre gode råd som I har lyst til at dele med mig?
På forhånd tak
Peter
PS: Jeg er 100% sikker på at bladlusene kommer fra mine ribs- og solbærbuske der står lige uden for drivhuset. De har også været angrebet de tidligere år, men da har det ikke haft min interesse. :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. juli 2012 kl. 20.57
God idé med nyttedyrene :)
Og også en god idé at få nedbragt lusebestanden mest muligt, inden nyttedyrene flytter ind. Lusene formerer sig nemlig hurtigere end nyttedyrene, så hvis der er for mange lus, kan de ikke følge med.
Jeg klemmer også en del lus med fingrene - man skal ikke regne med, at de alle forsvinder, men de skal holdes nede, så de ikke skader topskud og blomster på chilierne.
Jeg bruger også Neem-olie, som de får et lille pust af en gang i mellem - meget effektivt!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.