Forum

Tomat-botanisk spørgsmål

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 8. juli 2012 kl. 23.06

Har tomatplanten Pomodoro S. Marzano, der er sået fra frø. Stænglen har indtil nu været smukt behåret, men i dag så jeg, at der var kommet en række "knopper" der kunne ligne meget små skjoldlus i udformning. Pillede en af, men det lignede plantematriale. Nogen der ved om det er "normalt" eller evt tegn på mistrivsel. Planterne ser sunde og livskraftige ud ellers.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juli 2012 kl. 8.48

Nu er det jo svært at gætte uden et billede - men det kan være luftrødder, som planten sætter, hvis luftfugtigheden er høj uden om den.

De giver ikke problemer, men er et tegn på, at man skal have gang i en mere effektiv udluftning i sit drivhus :)

Har du mulighed for at lægge et billede ind?

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 9. juli 2012 kl. 9.02

Må jeg, i denne forbindelse, spørge: Hvad er den ideelle luftfugtighedsprocent i drivhuset, på denne tid af året?

P.f.t.

Peter
PS: Vores er så høj som 94% om natten og kan komme ned på omkring 65% om dagen.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juli 2012 kl. 9.33

Jeg ved ikke, hvad der er ideelt - men hvis man udlufter så meget som muligt, kan man jo ikke gøre det bedre.

Jeg har sidevinduet og to tagvinduer åbne om natten + en halvåben dør, så fugtighedsprocenten er nogenlunde den samme som ude - man kan jo ikke regne med at komme længere ned end det :)

Så der er mellem 70 og 90% om morgenen og den ryger ned på 45-55 i løbet af dagen, alt efter vejret.

Men selv om den generelle fugtighedsprocent ikke er høj, kan der jo sagtens være for fugtigt mellem et par planter, der står meget tæt - eller planter med mange blade.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 9. juli 2012 kl. 17.06

Hej Anja
Tak for svar. Du ved da også alverdens ting! Jeg så lige i dag, at op til 5 cm over jorden ved den ene plante, havde knopperne udviklet sig til små rødder. Der er meget fugtigt i mit drivhus. Jeg stod lige og overvejde i dag, hvor det har stået ned i stænger siden i går, uden så meget som en solstråle, om det ville være godt at lufte ud. Jeg gjorde det ikke i formiddags, da temp. kun var 17 gr. Men her i eftermiddags tænkte jeg, at der nok hellere måtte komme lidt gang i luftskiftet og åbnede dobbeltdøren på vid gab. Jeg har desværre kun et vindue og det åbner og lukker automatisk. Ved slet ikke hvordan jeg får det til at blive oppe om natten? Men jeg må helt klart tænke på en løsning :-)

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 9. juli 2012 kl. 17.26

Prøver lige om jeg kan downloade et foto :-p

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 9. juli 2012 kl. 17.28

Fandt lige ud af, at det regner ind ved vinduet, så man kan faktisk godt se på det ene blad, at der er dråber af vand på det. Det må jeg få tætnet i morgen hvor de lover tørvejr ;-)

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 9. juli 2012 kl. 17.32

Du kunne også overveje at købe nogle ekstra vinduer til dit drivhus, som kan styres/åbnes manuelt.

Så vidt jeg forstår, så skal drivhuset "stå åbent" (mindst et par tagvinduer) fra nu af, (og det uanset hvor koldt det er) og de næste par måneder.

Peter

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juli 2012 kl. 19.44

Hej Rebecca -

det er i hvert fald luftrødder, så ingen skadedyr der :)

Og temperaturen er mindre vigtig end at holde fugten nede. Der kan nemlig dannes gråskimmel på de fugtige blade, og hvis det først breder sig, er det noget rigtig skidt... Og jeg taler af erfaring, desværre!

Har du mulighed for at justere din åbner, så den åbner ved en lav temperatur? Jeg ved ikke, hvor lavt de kan gå, men måske var det en mulighed. Ellers ville jeg nok helt afmontere den nu og holde vinduet konstant åbent, med mindre det står ned i stænger - som det gør hos mig lige nu :(

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 9. juli 2012 kl. 20.07

Uha, skimmel vil jeg gerne undgå, det smitter jo alt på ingen tid!!! Jeg undersøgte lige åbneren, men kan ikke se nogen indstillingsmulighed. Tak fordi du fortalte mig det med at nedprioritere temperaturen til fordel for udluftning, det vidste jeg ikke :-) Må lige se, hvad jeg kan gøre. Om ikke andet må jeg da midlertidigt kunne sætte noget i klemme så det ikke lukker i ;-)

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. juli 2012 kl. 20.45

Luftfugtigheden i drivhuset er tit et problem, da man ofte har mange forskellige planter på et begrænset areal. Agurker vil gerne have et varmt fugtigt klima, (90-95 o/o luftfugtighed) gerne en overbrusning af og til i varmt vejr. Tomater vil have tør luft og helst ikke mere end 40-45 o/o luftfugtighed, og intet vand på bladene. Henry G.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 11. juli 2012 kl. 0.55

Tak for info Henry, så skulle man reelt have et tomat- og et agurkedrivhus - så ku' de få det som de ville ha' det ;-.)

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juli 2012 kl. 6.45

Nemlig ja - men da de fleste af os desværre kun har et enkelt drivhus, må vi jo prioritere :)

Og da jeg alligevel får masser af agurker, selv om jeg holder fugten nede, er det den "tørre" udgave, jeg vælger!

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 11. juli 2012 kl. 8.18

Hvad gør man i øvrigt hvis man får gråskimmel i drivhuset?

P.f.t.

Peter

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. juli 2012 kl. 10.04

Hej i søde piger + peter mit sidste svar var kun det, som planterne ønsker sig. Mit drivhus ligger Øst - Vest, jeg har mine tomatplanter i syd og nordsiden, uden nogen form for skygge, (tør luft). Agurkerne står mod vest, med skygge i taget og højt til loftet (varm fugtig luft). Alle planter er plantet direkte i jorden. og jeg bruger drypvanding. Hilsen Henry G.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 11. juli 2012 kl. 14.36

Anja, den vil jeg arbejde hen imod, det lyder som en rigtig go' ide .-) og Henry, det med placeringen har jeg slet ikke tænkt som en mulighed til at regulere efter - smart fundet på :-)

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juli 2012 kl. 17.42

Peter - man fjerner de angrebne blade så hurtigt som muligt og kan på den måde holde det lidt nede.

Men det vigtigste er jo at fjerne årsagen, så meget man nu kan...

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 14. juli 2012 kl. 1.34

Hej Henry G.

Hov, den skal jeg lige ha´ igen. Hvor stort er dit drivhus ? - jeg mener hvis du har "kold tør luft" i den ene ende - og "varm fugtig luft" i den anden ende, så er dit drivhus noget større end mine 10 m2. Har jeg misforstået noget ?

Niels W

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 14. juli 2012 kl. 1.51

Hej Alle (og Rebecca

Ang. gråskimmel:
Hold drivhuset så "tørt" så muligt. Især sidst jul. og det meste af aug. Jes - "Undervanding" er sagen
Til Rebecca:
Lidt afhængig af temp./nedbør (min. 1. Aug.),
kan man næsten ikke få udluftning nok. Som du selv skrev, er "fidusen" at "sætte noget i klemme". Så åbner vinduerne i solskin og står på klem resten af tiden :-) Alle vinduer bør holdes fri for "div. plantevækst"

Niels W

Nyt svar til emnet »Tomat-botanisk spørgsmål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomat-botanisk spørgsmål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider