Forum

Pralbønner i drivhuset uden bønner!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Finn Hansen, 17. juli 2012 kl. 19.03

Jeg har plantet 3 stk pralbønner i mit drivhus og de vokser og blomstrer lystigt.
Men der kommer ikke nogen bønner selvom der er massevis af blomster.

Jeg har læst at bønner er selvbestøvende men har alligevel ladet døren stå åben for insekter.

Hvad kan der være galt?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 18. juli 2012 kl. 9.52

Vores bønneplante i drivhuset giver, efter en god start, stort set heller ingen bønner. Bladene gulnes, visner og falder af.

Jeg har ingen ide om hvorfor det går vores bønner sådan. De får ikke for meget vand og gødes som resten af planterne i drivhuset.

Peter

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. juli 2012 kl. 10.24

@ Peter

Et bud kunne være pH-værdien i jorden.

Bønner vil gerne lidt højere op i pH end der er i en plantesæk, som du vist nok benytter.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 18. juli 2012 kl. 14.04

@Tom

Hvordan hæver man PH-værdien?

Peter

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. juli 2012 kl. 16.38

Peter, med et snuptag kan det kun klares ved omplantning. Prøv evt. at omplante i alm. havejord, hvis du kan komme til det - eller blad havejord i den nuværende spagnum. Rodnettet er nok ikke så stort, hvis planten mistrives.

Ellers er svaret jo kalkning efter leverandørens anbefalinger, men det kan mig bekendt ikke lade sig gøre på kort sigt og med succes at hæve pH.
Hvis du kalker en plantesæk, som også indeholder tomat, vil det gå ud over tomaten - de trives bedst ved en lavere pH.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 18. juli 2012 kl. 16.48

@Tom

"Hvis du kalker en plantesæk, som også indeholder tomat, vil det gå ud over tomaten - de trives bedst ved en lavere pH."

Nu er jeg forvirret! :-)

Jeg er lige blevet anbefalet at blande lidt kalk i vandet til mine tomater, da de har krøllede blade ....

Peter

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. juli 2012 kl. 17.02

Hej Finn hvis dine planter vokser godt og får mange blomster, er der næsten kun bestøvningen tilbage, så hvis du kan finde et par insekter til at transportere "støvet" fra blomst til blomst, kan du også komme til at høste bønner, ellers du må sætte en ventilator ind, der kan bevæge luften, som det sker i det fri, selvbestøvende betyder bare at planterne, har han og hun blomster.
Peter jeg tror dine bønner har haft det for vådt en overgang, så rødderne er slået, d.v.s. rådnet, en let tørring kan måske hjælpe til at sætte nye rødder, og dermed en ny frugtsætning. Hilsen Henry G.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Hansen, 18. juli 2012 kl. 18.29

Hej Henry

Tak for dit svar - jeg har nu set nogle bier og svirrefluer summe i og rundt om blomsterne så nu venter jeg og ser om det lykkes.

Døre og vinduer er åbne så der er bevægelse i luften - så nu er det bare at vente - forhåbentlig.

Hilsen Finn

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. juli 2012 kl. 19.37

@ Peter

Nu talte vi to om pH og bønner :)
Jeg ved intet om kalk og krøllede blade på tomater, men jeg ved at tomater og bønner har forskellige krav til pH i vækstmediet.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 19. juli 2012 kl. 8.52

@Henry G.

"Peter jeg tror dine bønner har haft det for vådt en overgang, så rødderne er slået, d.v.s. rådnet, ..."

Henry - Jeg tror at du har fat i årsagen her. I starten af vores bønners liv, havde jeg fyldt kapillærkasserne helt op med vand, og de stod sjask vådt. Sidenhen har jeg kun haft kapillærkasserne fyldt 1/4 med vand, men skaden er nok sket.

Jeg tror at de bliver sendt på kompostbunken, for at gøre plads til alle de mange chili vi ikke har plads til. :-)

Peter
PS: Undskyld at jeg har hijacket denne tråd. :-(

Nyt svar til emnet »Pralbønner i drivhuset uden bønner!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Pralbønner i drivhuset uden bønner!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider