Forum

Råddent vand i kapilærkasser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente H, 26. juli 2012 kl. 9.55

Hej gode havefolk.

Vi har for ca. 2 mdr. siden fået vores første drivhus på skinner :-) det er skønt, og som "førstegangsdrivere" går det godt. Vi har dog et problem med vandet i kapilærkasserne: Det rådner/lugter, og jeg har lige tømt dem alle for stinkende vand!

Inden vi gør klar til en ny runde med frisk vand, mangler vi at vide, hvad vi har gjort galt og ikke skal gøre en gang til. Måske nogen her har noget viden eller erfaringer at dele ud af?

Flere af planterne har klaret mosten - andre hængte til sidst noget med næbbet. Vi har høstet mange agurker + begyndende tomater. Vi kom sent i gang, og har derfor ikke høstet tomater endnu. Men generelt synes jeg ikke, tomat- og agurkeplanter ligefrem strutter.

Hvad vi gjorde:
- fulgte plantesækkenes anvisninger
- fyldte vand til randen
- tilsatte flydende øko gødning
- gødning blev tilsat HVER GANG vi fyldte vand op i kasserne

Ofte virkede jorden, der var oven vande tør. Skal den være det? Eller skal planterne nogle gange vandes ovenfra?

TAK for råd, dåd og hjælp - og ha' glade sommerdage :-)

Bedste hilsner
bente

1 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conni Christiansen, 29. juli 2012 kl. 15.06

Hej Bente.
Vi har selv det sammen problem, og har lige læst i den her brochure:
www.ecostyle.dk/FileExplorer/fetchfile.aspx?ID=1136, på side 12 der står om drivhusgødning.
Vi er selv nye drivhusejere, så resten ved jeg ikke noget om.
held og lykke med projektet
med venlig hilsen
Conni

2 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juli 2012 kl. 18.13

Det rådne vand skader ikke planterne . Jeg har selv vandet med brændenældevand i mine kapilærkasser . Problemet kan være hvis der kommer organisk gødning ned i vandet for så lugtede som en lokumspand og det er de færreste der kan holde det ud. men det er ikke skadeligt .

Hvis i bruger organisk gødning i plantesækkene er det vigtig at disse holdes fugtige , så der sker en omsætning sted hele tiden . Derfor skal sækkene vandes engang imellem. Det bedste man kan gøre når man bruger organisk gødning er at fordele gødningen i hele sækken frem for at ligge det i depot. Ved ikke at ligge det i depot indgår man at det rådner og dermed lugter .

3 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 30. juli 2012 kl. 0.30

Bare lige lidt begynder tip.
Jeg har set nogen ikke forstår at rørene ned i kasserne skal stoppes godt med jord/spagnum fra sækkene, ellers kan planterne ikke suge vand fra kasserne.
Og hvad siger experterne til at fylde lidt kalk i vandet, så kan det vel ikke rådne dernede.
Dernæst jeg har læst i en andens tråd, at man ikke skal fylde kasserne med vand hvergang, det har jeg også erfaret, hvis jorden i sækkene er alt for fugtig bliver det mærkelig grøn, så nøjes jeg med halve kasser af vand. Jeg tror det kommer an på hvor meget planterne suger om de er tørstige.

4 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 30. juli 2012 kl. 8.12

Hvis rørene i kapillærkasserne ikke fyldes op med jord, så kan vandet ikke suges op til plantesækken - det er klart.

Vores plantesække havde det problem at de blev ALT for våde da vi, i starten, fyldte vandkammeret helt op.

Nu fylder vi kun kasserne med 1/3 til 1/4 op med vand, og det har hjulpet noget på den for våde spagnum i sækkende, men det har _aldrig_ været nødvendigt at vande ovenfra - tværtimod. :-)

Peter

5 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans V., 26. juli 2016 kl. 14.40

Vandet i mine kapillærkasser lugter råddent. Jeg dyrker agurker og tomater. Bruger 100% organisk gødning og tapper vand fra regnvandstønde. Dette vand lugter ikke råddent.
Hvad kan jeg gøre for at fjerne lugten? Skal kasserne hele tiden være fyldt helt op med vand? Skal jeg bruge uorganisk gødning? Kan man tilsætte noget til vandet som fjerner lugten (kalk? atamon?? eller andet).
Jeg gøder daglig som anvist på dunken.
mvh
Hans V.

6 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 26. juli 2016 kl. 19.21

Hvilken organisk gødning bruger du? hvis du bruger en alm. krukkegødning fra Osmo eller Pindstrup bør du ikke have problemer. Hvis det er fra Solsikken, der bl.a består af fiskeben, tang mv. og som rådner efter en uge Så kan jeg godt forstå det . Eller hvis du tilsætter masser af brændenældethe/udtræk.

7 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans V., 26. juli 2016 kl. 20.45

Jeg bruger Ecostyle krukke/drivhusgødning.
Hans

8 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. juli 2016 kl. 21.23

Nu ved jeg ikke om du tilsætter gødningen til vandet eller du gøder plantesækken?

Uanset hvilket biologisk nedbrydeligt, svovlholdigt, organisk materiale du tilsætter stillestående, iltfattigt vand, vil der udvikles svovlbrinte over tid.

Med andre ord: Brug uorganisk, mineralsk gødning til dyrkning i kapillærkasser - så passer tingene sammen.

9 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 26. juli 2016 kl. 22.42

Osmo organisk gødning består af vand tilsat melasse og intet andet . Hvis du har nogle svovlholdige bakterier kan man godt forstille sig at med lidt nærigsrig sukkervand at så vil de give sig til at lugte i og især i en iltfattig beholder som en kapilærkasse.

Så jeg vil give Tom ret i at du undgår disse lugtgener med kunstgødning, der i øvrig også er lang billigere at benytte .

10 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. juli 2016 kl. 19.29

Hans, ved du noget om hvad gødningen er fremstillet af?
På deres hjemmeside skriver de en masse sniksnak og fremhæver den "organiske" oprindelse, men så vidt jeg kan se, fortæller de ikke noget om oprindelsen. Firmaet er absolut ikke en af mine favoritter og hvad pokker er der nu galt med kalk?

Se evt deres beskrivelse af drivhus og krukkegødning på deres hjemmeside. Mage til salgsgas skal man da lede længe efter!

11 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 27. juli 2016 kl. 21.16

Tom.

Der står melasse på den dunk jeg har. Den har jeg haft i mange år . Jeg har også af driftschefen fået bekræftet, at det stadig er det samme som der er i dem i dag .

I Pindstrup er det vinasse , der også er en nærigrigt sukkerart uden kalk.

12 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. juli 2016 kl. 22.01

Søren, er det Ecostyle krukke/drivhusgødning, som hans nævner, at han bruger?

13 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. juli 2016 kl. 22.40

Tak for et godt grin Tom.

"Vores organiske gødning er altid 100% naturlig - ingen tungmetaller eller genmodificeret materiale er tilsat. Modsat kunstgødning. "

14 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 27. juli 2016 kl. 23.10

Ups det er mig der sov i timen .Nej de oplyser ikke en sk... Men det er nok tang ,sukker og bæ . Og så er det hulens dyrt at benytte . I øvrig er kvælstof indeholdet lav og det samme gælder fosfor , der er meget lav .

15 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 27. juli 2016 kl. 23.25

Jeg har lige google den og den hedder npk 3-0-2, det samme som osmo . Så jeg vil tro at de er identistik .

16 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 27. juli 2016 kl. 23.26

Med indholdet .

17 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. juli 2016 kl. 8.44

@Claus

Du har ret, det er simpelthen morsomt, hvad Ecostyle kan finde på at skrive af sludder og intetsigende superlativer.

At nogle forbrugere falder for den slags plat, kan jeg ikke forstå.

18 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans V., 28. juli 2016 kl. 15.14

Tak for nogle gode råd. Lugten er allerede aftaget efter 2 døgns pause med den organiske gødning. Kan uorganisk gødning blive for gammel? Jeg har en mindst 10 år gammel dunk "Hornung næring", 5-1-4
Hans

19 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 28. juli 2016 kl. 17.23

Det kan den ikke . Jeg har også noget som over 10 gammel og som vi går og bruger af , både til tomater peber og agurker . Uorganisk kunstgødning er stærk saltvand, der holder i mange år også selvom det har fået frost . Man kan i øvrig fremstille det selv via kunst gødning for meget billige penge .

20 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 29. juli 2016 kl. 12.14

Eostyles drivhus gødning består af roemelasse ifølge deklarationen på bagsiden af flasken . ( Var i Silvan.)

Nu håber jeg ikke at billede driller .

21 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 29. juli 2016 kl. 16.22

Hvad med at blande en slat ca. en halv deciliter 3 dobbelt salmiak spiritus i 10 liter. Det må da kunne tage lugten af råd.
Det er også godt for planterne fordi de mangler et stof, har jeg læst et sted, sidste år gav jeg planterne noget, op til en dl. pr plantekasse fuld vand, - det virkede, de blev helt saftig mørkgrønne på bladene, nogen herinde må kende til dette.

22 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. juli 2016 kl. 16.51

Hej Eigil

Salmiak spiritus er en opløsning af ammoniak i vand. Derfor virker det som kvælstofgødning, som du beskriver.

Det er dog stærkt basisk, så du kan let risikere at pH værdien bliver for høj.

Jeg vil ikke anbefale at man bruger det til gødning med mindre man har mulighed for at overvåge og justere pH værdien.

23 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 29. juli 2016 kl. 16.53

Hej Eigil

Salmiakspiritus er ammoniak opløst i vand = ren kvælstofgødning.
Vh. P&HPP

24 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. juli 2016 kl. 17.18

Hvis du dyrkede direkte i jorden var du ude over alle de problemer. God sund jord lugter ikke.

PS jeg kender kun til at dyrke direkte i jorden. Det har jeg lært af de to gartnere, jeg gennem årene har købt en ejendomme af.

25 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans V., 29. juli 2016 kl. 17.23

Jeg har lige tømt 30 liter brunligt voldsomt ildelugtende vand af hver kapillærkasse (forbundne kar, et værre bøvl) og skyllet efter med 2 hold rent vand. Jeg håber planterne overlever og lugten forsvinder.
Morale: brug aldrig organisk gødning i kapillærkasser.
PS: Ecostyle har ikke svaret på min forespørgsel om problemet.
Jeg synes der burde stå på dunken at den ikke kan anvendes i kapillærkasser.
Hans

26 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. juli 2016 kl. 21.00

Spændt på at høre om du får et svar fra Ecostyle. Jeg har fået et par ubehøvlede svar på en forespørgsel om den kompleksbinder de anvender i deres sneglegift!

27 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans V., 15. august 2016 kl. 9.45

Ecostyle har svaret på min henvendelse. Erkender problemet med organisk gødning i kapilærkasser. Fremover bliver teksten på gødningsdunken ændret!

28 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. august 2016 kl. 20.27

Jeg gad vide hvad det er der gør, at kapillærkasser er så eftertragtede, når nu så mange har problemer og dårlige erfaringer med dem ?
Måske reklamens magt, når de i store vendinger fortæller at planter og drivhus stort set kan passe sig selv, bare man køber deres kasser.
Min nabo har samme type drivhus som jeg har, og prøver at dyrke de traditionelle tomater og agurker hvert år i adskillige kapillærkasser, med lige så mange fine kapillærkasseskjulere.
Jeg er sikker på, at de har brugt flere gange så mange kroner på kasser og skjulere som mit elskede drypvandingsanlæg har kostet. (Og det virker fortrinligt)
De sidste 3 - 4 år er det endt med, at naboen har opgivet det hele midt på sommeren, imens jeg har det problem at jeg dårligt kan være i mit drivhus for alle planterne som stortrives med drypvandingen.
Jeg kan varmt anbefale et drypvandingsanlæg.

Nyt svar til emnet »Råddent vand i kapilærkasser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Råddent vand i kapilærkasser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider