Forum

Gevækster på stængler på tomatplante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Toft, 18. august 2012 kl. 16.02

Hejsa

Jeg har de sidste par år haft nogle "sjove" gevækster på mine tomatplanter. Er der nogle der kan fortælle mig hvad det er?

Jeg har vedlagt et billede.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. august 2012 kl. 16.14

Det er luftrødder, som dannes, hvis luften indeholder store mængder fugt - så måske skulle du sørge for mere udluftning?

På denne årstid bør alt stå åbent i drivhuset hele døgnet for at holde temperatur og fugtprocent så lange nede som muligt, så man kan forsinke gråskimlen i at angribe planterne :)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Toft, 18. august 2012 kl. 16.40

Mange tak for det hurtige svar - jeg tror bare jeg vil lade døren stå åben hele tiden det næste stykke tid (så længe nattetemperaturen stadig er høj nok).

Jeg plejer fra tid til anden, at overbruse planterne med vand, specielt på de varme dage, men det er måske en dårlig ide hvis fugtigheden i drivhuset er for høj?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. august 2012 kl. 17.49

Hej Søren -

du bør lade døren og vinduerne stå åbne hele natten uanset temperaturen - udluftning er det vigtigste nu for at strække sæsonen så langt som muligt, og temperaturen derinde kommer alligevel ned på samme niveau som udetemperaturen i løbet af natten...

Og hvis du skal overbruse planterne, så skal det være så tidligt på dagen, at de kan nå at tørre igen inden aften. Jeg kan finde på at overbruse chili og peber - aldrig tomater.

Jeg ved godt, at jeg lidt pisker en stemning op nu, men det er bare så pokkers ærgerligt, hvis skimlen får fat og ødelægger en stor del af den høst, som man har brugt måneder på at forberede!

Mvh
Anja

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Toft, 18. august 2012 kl. 18.48

God pointe.
Igen, mange tak for hjælpen.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita U., 19. august 2012 kl. 10.05

Hej Anja.

Du skriver, at du overbruser dine chili og peber planter, hvorfor gør du det? Er der ikke risiko for for meget fugt i drivhuset. Jeg har også en agurk, vil den også ha´glæde af en overbrusning.

Mvh
Anita

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. august 2012 kl. 10.11

Hej Anita -

det er kun noget, jeg gør en gang eller to i løbet af sæsonen, hvis der bliver over et par og tredive grader derinde - så er det ikke helt så hårdt for planterne :)

Agurker kan også godt bruge det, hvis det er meget varmt...

mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Gevækster på stængler på tomatplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Gevækster på stængler på tomatplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider