Forum

Udluftning, udluftning, udluftning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 22. august 2012 kl. 13.08

Jeg har haft drivhus i snart 5 år, og oplever i år den flotteste og bedste sæson i min "karriere" som hobby-drivhus-gartner.

Årsagen er jeg ikke i tvivl om. I et nyhedsbrev fra Havenyt var der en artikel om udluftning i drivhuse. Den artikel har gjort forskellen. Her var anbefalingen den, at man allerede i maj måned konstant skulle have et vindue åbent, og fra juni skulle lade døren stå. I slutningen af juni monterede jeg et temperaturstyret jalouisi-vindue i mit drivhus og kombinationen af de tre initiativer har medført, at planterne stadig står flotte, og der næsten ikke er spor af hverken skimmel eller råd. Sneglene har jeg heller ikke haft besøg af i år, og planterne strutter.

Så husk det nu: Hellere godt med luft og en lidt lavere temperatur i drivhuset, end stillestående fugtigvarm drivhus-luft. Det virker som om planterne har bedre af det, og det forhindrer mig hverken i at høste agurker, chili, tomater eller druer.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Mikkelsen, 22. august 2012 kl. 16.46

Tak for tippet! Det vil jeg give videre til drivhuschefen herhjemme.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Jensen, 23. august 2012 kl. 9.24

Jeg har også læst artiklen og fulgt rådene og har ligeledes tomatplanter der er meget sunde og fine. Men er kun på 2. år som have og drivhusejer så ikke så meget erfaring at bygge på:)

Men hvornår tror du Martin at man skal lufte lidt mindre ud og holde døren lukket? Nu ser det jo ud til at vi går en noget koldere tid i møde?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 23. august 2012 kl. 11.16

Hej Anne!
Skal jeg følge min fornemmelse, tror jeg nu nok at jeg vil vedblive med at holde "åbent drivhus". Udviklingen for vores planter går jo kun een vej nu, og jeg tror faktisk at råd og skimmel er den værste modstander. Derfor tror jeg på, at fortsat udluftning kan forlænge planternes liv, selvom en laverere temperatur vil nedsætte væksten.

De andre år har både tomat og agurk set farlige ud, når vi gik ind i september. Det hele ser lidt bedre ud, så jeg tror jeg fortsætter udluftningen, og ser hvad der sker. Så er jeg jo ihvertfald klogere til næste år.

Måske en af plantekonsulenterne, der skriver på denne side har en mening om denne sag?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. august 2012 kl. 17.57

Jeg lukker ikke før en gang i oktober :) Kun hvis det regner i lang tid ad gangen lukker jeg tagvinduerne, men dør og sidevinduet står stadig åbne.

De voksne planter tåler ret lave temperaturer - fugt er meget farligere for dem, som Martin skriver.

Nyt svar til emnet »Udluftning, udluftning, udluftning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Udluftning, udluftning, udluftning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider