Skrevet af: Mikael Karlsson, 25. august 2012 kl. 9.01
Hej!
Dette er mit andet år som Hobby drivhus mand.
Har smukke gan mazano tomater som jeg er vildt glade for er lykkedes da de gik i råd sidste år (havde ikke styr på det med udluftning), men fileme om der ikke er et dyr der gnaver huller i dem når de begynder at modne!!
Hvad er det og kan jeg på nogen måde bekæmpe dette?
God weekend
Mikael fra Malling
Skrevet af: Søren S Duun, 25. august 2012 kl. 21.56
Jeg tror at det er snegle og bænkebideren, der laver huller i dine tomater. Prøv at søge efter dem og om bekæmpelse af dem i søgefeltet øverst oppe.
Skrevet af: Mikael Karlsson, 25. august 2012 kl. 23.30
Hej Søren!
Tak for respons. Har siden fundet en "skøn" grøn kålorm i min en af mine angrebne tomater.
Kan ikke spotte andre orm/larver på mine planter. Så det handler vel om at være skarp!!
Mikael
Skrevet af: Søren S Duun, 26. august 2012 kl. 11.03
Jeg har aldrig fundet kålorme i tomater, kun agersnegle , ørentviste og familie bænkebiderer store, som små.
Det er som regel den flotteste de har valgt .
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. august 2012 kl. 11.56
Jeg havde et par grønne larver i drivhuset sidste år - det er bare at "fange" dem om aftenen, hvor de er mest aktive, så du må ud med lygten :)
Skrevet af: Mikael Karlsson, 26. august 2012 kl. 16.49
Jeg må ud i aftenmørket og lave en konklusion ;)
Skrevet af: Pia Bro Christensen, 27. august 2012 kl. 10.49
De grønne larver af kålsommerfugle ("Kålorm") optræder hvert år i mine tomater - de spiser både blade og modne frugter - og skider på resten! Jeg har ikke problemer med snegle i tomater og heller ikke med bænkebiderne. Bænkebiderne findes tit i huller i frugterne, men jeg tror bare de synes det er et fint sted at være.............?
Skrevet af: Søren S Duun, 27. august 2012 kl. 11.30
Når jeg nævnte dem var det kun hvad jeg havde observerede, men jeg var ikke klare over hvem der var den egentlige synderen til hullerne.
Men hvorfor vælger de altid den flotteste tomat.? :-)
Skrevet af: Mikael Karlsson, 2. september 2012 kl. 19.20
Ja det er mig virkelig en gåde! Og det er kun mine store flote øko san marzano ormen/larven går ombord i.
Det er møgfrustrende, for mine gule millefleur rører de ikke, og har bare ikke kunne spotte orm eller larve aktivitet om natten heller.
Slet ingen der har en ide til hvad der kan gøres?
Mvh
Mikael
Malling
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. september 2012 kl. 20.26
Jo - du kan gå ud om aftenen og pille dem af planterne :)
Der er ikke nødvendigvis ret mange, men de store larver kan spise en del...
Skrevet af: Pia Iversen, 3. september 2012 kl. 13.40
Hej,
Jeg har samme problem - jeg overvejer kraftig at plukke alle de grønne tomater og lade dem modne et lunt sted i solen. Måske forsvinder larverne, hvis der ikke er tomater??
Pia
Skrevet af: Tom Andersen, 3. september 2012 kl. 19.14
@Pia
Det vil da være rent hærværk!
På med pandelampen og ud i aften kl. 22 + :)
Skrevet af: Mikael Karlsson, 3. september 2012 kl. 21.33
Kan sagtens forstå det er fristende at plukke dem, og er de hårdt angrebet er det vist også det eneste der er at gøre. Men ja - de mister en del smag. Men heller det da. Jeg skal nok få dem - og så skal jeg nok vende tilbage ;)
Skrevet af: Bjarne Wallin, 5. september 2012 kl. 13.03
Jeg har også huller i tomaterne og nogle få kålorme.
Skrevet af: Mikael Karlsson, 7. september 2012 kl. 12.08
Det er umiddelbart lykkedes at plukke de tomater med orme i og fjerne kilden til missæren. Mine andre tomater får pt lov at være i fred!
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. september 2012 kl. 21.18
Super :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.