Forum

Frostfrit orangeri?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine M.T., 25. august 2012 kl. 14.18

Hej alle haveglade folk.

Jeg skal have mig et drivhus/orangeri på 3,5 m x 5 m. Jeg kunne godt ønske mig, at det var frostfrit eller bare så lunt som muligt om vinteren, så citrustræer kunne overleve. Tanken er at vi graver et stort hul på de 3,5 x 5m og ca 60 cm. dyb og yderlig en rende rundt i kanten på 20cm så vi ender op med 80 cm under jorden.Der støber vi så med fundablokke i 12 cm. tykkelse, vægge op og slutter ca 20 cm. over jordniveau så selve muren er 1 meter.
Ovenpå bygger vi en trækonstruktion,i ca 2 meters højde, hvor jeg regner med at sætte 2 eller 3 lags termo glas i overalt, selvfølgelig med masser af vinduer til udluftning så det ikke bliver for varmt.Har læst flere forskellige synspunkter men er stadig lidt i vildrede, nogle siger at væggene kommer til at fungere som kuldebroer. Håber på at få nogle gode råd med på vejen. mvh. en kommende drivhusejer

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 25. august 2012 kl. 17.15

Hej.

Du kan få rigtig mange tip her,men du skal registrere dig for at se billederne-det er gratis.
Iøvrigt er denne side nok ikke til at undgå hvis man er interesseret i citrus!

citrus.forumup.org/forum-15-citrus.html

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. august 2012 kl. 9.14

Hej Trine M.T.

Tre ting til overvejelse & en enkelt bog:

Erfaring fra krav til drivhuse / orangerier på vores breddegrader viser, at en konstruktion med højere isolerende mur (op til 60 - 70 cm over jordniveau) er hensigtsmæssig.

Trækonstruktion giver blivende udfordringer i forhold til vedligeholdelse og begrænsning af svampe-og råd. Midlerne hertil kan være miljømæssigt betænkelige.
Aluminiumskonstruktion ER miljømæssigt betænkelig - men meget lidt vedligeholdelseskrævende (bortset fra rengøring). Genbrug af aluminium er et must - kan være et krav til forhandleren eller kan afklares med genbrugsstation / skrothandler.

Højden af konstruktionen betyder meget for luftskifte og dermed for regulering af temperatur og fugtighed.

Til inspiration i ledige stunder:
Jens Michael Gundersen: Eksotiske planter – nye ideer til din have, Jepsen og Co, april 2006. Udførligt omkring planternes krav om vintertemperatur mm.

Jeg håber, at I finder frem til en flot løsning og om nogen år kan glædes over et uderum, hvorfra der kan høstes citrus og meget andet godt :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 27. august 2012 kl. 10.51

Soklen skal ned i frostfri dybde (? ca. 80 cm) og isoleres udvendig - ellers virker den som en kuldebro

Nyt svar til emnet »Frostfrit orangeri?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Frostfrit orangeri?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider