Forum

Hvad gør I for at »strække sæsonen?«

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 31. august 2012 kl. 15.22

Som overskriften siger, hvad gør I så for at "strække sæsonen" så man kan høste agurker, tomater, krydderurter m.m. over en så lang periode som overhovedet muligt?

Her tænker jeg ikke på isolering af drivhuset, eller indlagt lys og varme, for den sags skyld - for det har jeg hverken lyst til eller muligheder for - men i forhold til hvornår I sår og planter diverse afgrøder.

P.f.t.

Peter

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. august 2012 kl. 21.58

Når de sidste grønne tomater ikke modner længere, kan de lægges i æggebakker og placeres et mørkt sted. De bliver så røde efter nogle dage, men smagen er noget anderledes.
Eller lav syltede grønne tomater.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 31. august 2012 kl. 22.41

Grønne tomater er også gode at lave remoulade (relish ?) af. Laves på henkognings glas og røres op med en god økø mayo når det skal bruges. Mums :-)

Havde ca. 8 kg grønne tomater sidste år, da drivhuset blev "ryddet" i uge 42

Niels

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. september 2012 kl. 8.36

Hej Peter Sindrup

Jeg klipper mine krydderurter ned i juli og igen midt august. Ved første nedklipning får de en håndfuld kalkblandet havekompost - ikke mere end det! - og hvis de trænger: også en grundvanding.

Der kommer så friske, sprøde skud indtil udgangen af september - og i milde år langt ind i oktober.

De urter, som er lette at tørre (ex. purløg, persille, dild, timian, oregano, esdragon, nælde) kommer en tur i ovnen. Det mindsker energiudgiften og bøvlet at tørre flere slags på én gang.
Andre urter (ex. løvstikke, salvie) lægger jeg i fryseren i en plastbeholder som løstfrosne.

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 1. september 2012 kl. 10.00

Såede radiser i drivhuset midt feb. sidste år. Så var der friske radiser midt apr :-)

Afhænger selvfølgelig af sort og "det danske klima"

Nyt svar til emnet »Hvad gør I for at »strække sæsonen?««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvad gør I for at »strække sæsonen?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider