Skrevet af: Susanne Knudsen, 5. september 2012 kl. 9.02
Jeg har hele sommeren haft glæde af de flotteste trompetblomster på min opstammede trompet træ.
Kan man samle frø fra trompetplanten , og hvor sidder de.
Vil prøve med at skære sideskud af, men det kunne også være sjovt med frø.
Samler frø fra alt hvad der ser ud til at danne frø , og glæder mig allerede til foråret hvor der skal leges med forspiring
Skrevet af: Jenserik Laugesen, 6. september 2012 kl. 12.07
Hej Susanne.....jo du kan godt lave frø af din Brugmansia men det kræver 2 planter hvor man tar støv fra den ene og sætter på griflen på den anden.....blomsterne skal være ny udsprunget på samme tid så virker det bedst(min erfaring)har selv lavet frø på mine mange gange....jeg har en Hvid-Lysrosa og en gul...frugten ligner en banan bare grøn og lad den sidde så længe som mulig for at modne....den bestøvede blomst visner ret hurtig hvis det er gået godt....lad frøene tørre inden de lægges i kaffefilter og i køleskabet til såning til foråret..
Skrevet af: Steen Flemming Madsen, 6. september 2012 kl. 23.57
Trompet planten (datura) har jeg haft mange dejlige somre med.
Altid formeret ved stiklinger, men er da meget interesseret i denne traad.
Den hvide dufter skoent, den roede lugter af katte pis...har jeg ret?
Hvis du har den i en potte skal du goede den godt, ellers saetter den rod een meter ud af potten,ned til kineserne. Pow
Flemming
Skrevet af: Jenserik Laugesen, 7. september 2012 kl. 0.30
Hvad mon for en slags trompet blomst tænker hun tænker på da det jo er 2 forskellige arter men med det samme navn..(pigæble) Og (Brugmansia) som er tropisk tempereret.og ik tåler frost som enkelte Datura gør....vi får se hvad slags Susanne har jo de vokser volsomt med masser af vand og gødning så bliver de meget store på en sommer
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.