Skrevet af: Niels W, 6. september 2012 kl. 21.50
Hvornår det er smart at ta´ toppen på tomatplanterne ?
Kunsten er jo sikkert at få modnet fleste af de sidste tomater, men er der en "tommelfinger regel" ?
Niels
Skrevet af: ’Trine Petersen, 7. september 2012 kl. 8.05
Jeg ved ikke om der er en tommelfingerregel, men jeg tog mine toppe for ca. 1 ½ uge siden. Planterne kan alligevel ikke nå at danne modne tomater fra de blomster der er nu.
Skrevet af: Peter Sindrup, 7. september 2012 kl. 8.52
Jeg har et par tillægsspørgsmål, hvis jeg må?
Når de tomater der allerede nu er "fuldt udvoksne" at modnes i år?
Jeg har vækstrevner i temmelig mange af dem der modnes her sidst på sæsonen. Er det også meget normalt?
Peter
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 7. september 2012 kl. 19.52
Hej Peter,
Om de tomater, der allerede er skabt, når at modne, afhænger meget af vejret. Der er jo ikke så så mange timers dagslys mere, men hvis der kommer noget sol (og lidt varme) skal der nok komme flere modne. Jeg plukkede lige 2-3 kg af mine fire planter i går, hvor jeg i øvrigt også nappede topskuddene af. Og jeg regner da med at høste flere gange.
Elsebeth
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 7. september 2012 kl. 19.53
- og jeg er i øvrigt også begyndt at se vækstrevner i nogle få af mine. Jeg bruger dem til at lave "soltørrede" tomater af - det fungerer helt fint.
Elsebeth
Skrevet af: Tom Andersen, 7. september 2012 kl. 20.29
Hvor tage toppen af, hvis der er plads i højden? Jeg kan forstå, at man fjerner nye frugter/ blomsterklaser, da de ikke vil modnes, men bladene i toppen er ofte i bedre kondition end de ældre, som måske allerede er begyndt at henfalde eller blive angrebet af skimmel. Vil en større bladmasse ikke fremme modningen af de tilbageværende frugter?
Skrevet af: Mogens; E., 7. september 2012 kl. 20.55
Du har helt ret Tom, de nederste blade på planterne er ikke til meget gavn sidst på sommeren, så det er de øverste blade som trækker næring og vand op til frugterne. Men hvorfor fjerne de øverste små tomater, sommeren varer måske lidt længere i år.
Skrevet af: Niels W, 7. september 2012 kl. 21.28
@ Elsebeth
Hvordan laver du dine "soltørrede" tomater ?
(jeg kan næsten høre svaret - tørrer dem i solen :-)
@Tom og Mogens
Det viste jeg ikke ! - Altså at det er bladmassen der trækker næring og vand op. Jeg har ranker der næsten er "nøgne" fordi bladmassen er fjernet pga dårlige/grimme blade. De tomater ser da ud til at modne fint nok uden blade ?
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 7. september 2012 kl. 21.44
Hej Niels,
Soltørrede /semidried tomatoes
Skærer dem over (de skal være modne=røde), lægger dem helt tæt på en bageplade med snitfladen opad, drysser med salt, sukker og rosmarin og drypper med lidt olie. I ovnen (nej, ikke i solen i DK...) ved 90-100 grader i 4-5 timer. Køl dem lidt af, stop dem i et glas, så de er klemt godt sammen, fyld op med olivenolie (eller hvad du nu synes) - køl af, låg på, i køleskabet. En super god måde at få brugt nogle af alle de mange tomater, man ikke kan nå at spise i højsæsonen. Og de smager himmelsk.
Elsebeth
Skrevet af: Niels W, 7. september 2012 kl. 22.28
Super opskrift :-)
Lavede noget ligende sidste år med friske tomater, chile, hvidløg og basilikum. Men herved konseverer jo meget "vand".
At tørre tomaterne først er jo bare genialt :-)
Niels
Skrevet af: Maj-Britt B., 9. september 2012 kl. 16.56
Hvor længe kan det holde sig ?
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 9. september 2012 kl. 21.00
Hej Maj-Britt,
Jeg ved det faktisk ikke. Men ting, der opbevares i olie, kan som regel holde længe. Jeg har aldrig oplevet at de blev mugne. Problemet er, at de 4-5 glas, jeg har lavet, er blevet spist inden for et par måneder, så jeg når ikke at finde ud af, hvor længe de kan holde sig...
Elsebeth
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. september 2012 kl. 21.02
Jeg laver også "soltørrede" - men lægger dem i plastbøtter i fryseren. Så er de lige til at tage enkeltvis med en gaffel, og de er supergode i alverdens tomatretter eller i olie. De kan selvfølgelig ikke holde sig længe i olien, men man laver jo bare en lille smule ad gangen :)
Skrevet af: Niels W, 10. september 2012 kl. 12.11
@ Anja
Vil det sige du fryser dem uden olie ?
Niels
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. september 2012 kl. 13.25
Ja - de bliver frosset i plastbøtter, så snart de er afkølet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.