Forum

Vækstrevner i tomater i drivhus?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 28. september 2012 kl. 18.30

Hej alle havemennesker

I går så jeg til vores tomater i drivhuset, og nogle få havde vækstrevner, og dem fjernede jeg.

I dag er halvdelen af de modne tomater revnet! :-(

Det har jo ikke været frostvejr og laveste temperatur i drivhuset har været ca. 3 grader.

Er det normalt for denne årstid?

På forhånd tak

Lar og Peter

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. september 2012 kl. 22.11

Hvis det kan være dig en trøst er samtlig mine tomater på 12 planter også revnede. Det er den store temperatur forskel på nat og dag vi har i øjeblikket som er årsagen. De er ikke så kønne, men smagen fejler ikke noget.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 30. september 2012 kl. 14.57

Der er også meget stor variation i hvilke sorter der revner.
F.eks. er Sweet 100 en af de værste.
Man kan også nedsætte tendensen, ved at holde op med at vande tomaterne overhovedet fra nu af ( optimalt ville det være 2-3 uger fra d.d. ).
Endelig er der sorter der aldrig revner-jeg har et par stykker, men de har ikke noget handelsnavn.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. september 2012 kl. 16.21

Man kan sådan nogenlunde regne med, at jo mere "våd" og saftig en tomat er indvendigt, jo lettere revner den. F.eks. har jeg forskellige pastatomater, og jeg har aldrig oplevet revner i dem - som Lilium skriver herover, er almindelige cherrytomater meget slemme til det :)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 1. oktober 2012 kl. 11.59

Det var "sjovt nok" cherrytomater der var tale om. ;-)

Alle tomater er nu høstet. De modne er lavet om til (forberedt til) tomatsovs, og de grønne er frosset ned til efterårets Thairetter. :-)

Peter

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kimie MACHOLD, 2. oktober 2012 kl. 9.52

Alle mine tomater nåede ikke at blive modne, så nu ligger jeg inde med ca. 15 store grønne tomater. Kan jeg bruge dem til andet end at lave grønne syltede tomater?

Hilsen Kimie.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. oktober 2012 kl. 10.16

Stegte grønne tomater skulle efter sigende smage ret godt. Google kan finde en opskrift for dig :-)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. oktober 2012 kl. 15.20

Eller prøv en tur herind, hvor der ligger nogle lækre ting med grønne tomater (og meget andet) :

spisdinhave.blogspot.dk/

Nyt svar til emnet »Vækstrevner i tomater i drivhus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vækstrevner i tomater i drivhus?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider