Forum

Figentræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lilli Pedersen, 7. oktober 2012 kl. 12.13

Mit figentræ taber blade og frugter,bladene bliver gule og falder af,træet står i mit drivhus,hvad gør jeg forkert.
Lilli Pedersen

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. oktober 2012 kl. 14.23

Ingenting - det er efterår og figen er løvfældende.
Nogle frugter smides altid.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 7. oktober 2012 kl. 16.05

Mit figentræ står ude, opad en sydvestvendt mur, det har stadig smukke grønne blade. Vi bor omkranset af store træer og har derfor færre solskinstimer end de fleste andre og en deraf lavere temperatur.

Måske er det de større forskelle mellem dag -og nattemperatur, i et drivhus der gør sig gældende?

Eller noget helt andet?

mvh Vibeke

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. oktober 2012 kl. 17.16

Min drivhusfigen har også stadig grønne blade - måske er det et spørgsmål om sorten?

Hvordan dyrker du din figen, Lilli - er det i krukke eller bed?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rudi Larsen, 2. juni 2013 kl. 19.23

Hej
er der nogen der kan forklare mig hvorfor mit figentræ får gule blade og taber dem efter det er sat på friland, træet / busk står i en krukke og har overvintret i mit vinterhus hvor der var de flotteste grønne blade på samt lidt afsætning af figner, det er et træ jeg har arvet og har ikke forstand på det.

Med venlig hilsen
Rudi Larsen

rudilarsen@mail.tele.dk

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. juni 2013 kl. 21.24

Hej Rudi Larsen

Det kan være skiftet fra det beskyttende vinterhus og ud på friland, der har været årsag til de gule blade, altså en kulde- og / eller udtørringsskade.
Vandmangel / for rigelig vanding (med stående vand i potte eller beholder) vil kunne give samme resultat...

Hvis der kun er afsat få frugter og bladtabet er stort, vil jeg foreslå en hård beskæring, udlægning af lidt overfladekompost og regulering af vandtilførslen (enten ved let udtørring eller ved gennemvanding). Det vil være en god idé at sikre, at der er godt læ og masser af sol, der hvor planten står.
Det skulle kunne sætte gang i væksten og dannelsen af blomsterknopper i bladhjørnerne på de nye skud.

Hvis du vil bevare de frugtanlæg der (måske) er, kan du især interessere dig for om der er tilstrækkeligt læ og godt med sol der, hvor planten står. Og derefter grundigt vurdere, om vandtilførslen er i orden - hverken for sparsom eller for rigelig.

Hvis du har tid vil jeg foreslå at du læser Jens Michael Gundersens artikler "Friske figner fra egen have" fra Havenyt's arkiv. Bare skriv artiklens titel i søgefeltet øverst på Havenyt's hjemmeside.
Der er mange tip til pleje af figenplanter, så de trives godt og giver meget frugt :-).

Jeg håber, du får løst problemet, så du enten i denne sommer eller til næste sommer kan nyde friske figner af egen avl - det er en fest !

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rudi Larsen, 2. juni 2013 kl. 22.15

Hej Lone
Tak for hjælpen jeg tror der er for meget vind der hvor den står må se om jeg kan få den ind i et hjørne af stuehuset men jeg bor et sted hvor det meget tit blæser

Med venlig hilsen
Rudi Larsen

Nyt svar til emnet »Figentræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Figentræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider