Forum

Chili i drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 16. oktober 2012 kl. 18.53

Hejsa

Jeg har en chocolate scoth bonnet og en gul fatali i drivhuset hos min svigermor. Der sidder en hel del grønne chilier på begge planter, og dem vil jeg jo helst have hhv. brune og gule :) Det er dog begyndt at blive noget koldt, og jeg spekulerer i hvor meget disse chilier kan nå at modne. Er det sådan, at jeg bare skal høste hvad jeg høste kan, eller skal jeg sætte planterne i potter og lade frugterne sidde på i det kælderrum de kommer til at stå og så håbe, at de modner lidt mere dernede? Der er lys i kælderrummet (vinduer), og temperaturen er ca 15 grader.

/Rasmus

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 16. oktober 2012 kl. 19.12

Jeg har mine chiliplanter i potter ude om sommeren. For en måneds tid siden tog jeg dem ind i en lys vindueskarm, hvor frugterne modner fint.

I år kasserede jeg en plante der kørte på 3. eller måske 4. sæson på denne måde.
Når jeg har taget de sidste modne frugter klipper jeg planten voldsomt tilbage (ca. 15- 25 cm) Den vil så gå lidt i stå og jeg vander den sparsomt, indtil dagene for alvor begynder at at blive længere i februar. Så skyder den igen og der er både blomster og frugter når den skal ud. Faktisk havde vi modne chilier en pæn del af foråret i år.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 16. oktober 2012 kl. 19.20

Tak for svaret. :) Når du siger "vander sparsomt", taler vi så om at vande den som man ville vande en orkidé?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. oktober 2012 kl. 22.13

Hej Rasmus -

du kan læse en masse om chilier her:

dyrkchili.weebly.com/

og her:

chilifan.dk/da/forum/

Mvh
Anja

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 16. oktober 2012 kl. 22.29

Hej Anja

Tak for links :) Jeg kender dem dog godt, og heller ikke her kan jeg finde svaret på mit spørgsmål omkring vanding. Alle steder siger, at man skal vande meget lidt, men det er et lidt diffust begreb. Jeg har også Lene Tvedegaards bog "Den Lille Stærke om Chili", og her bruges samme udtryk så vidt jeg lige husker. Okidéer vander man jo kun en smule en gang om ugen, men jeg har lidt svært ved at vurdere om chilierne vil overleve med så lidt vand.

Med mindre jeg finder anden info tror jeg, at jeg vil prøve at sparsomt vande en gang i ugen. Så må det bære eller briste :)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. oktober 2012 kl. 5.17

Hej Rasmus
I praksis betyder "meget lidt" lige netop nok til at holde planten i live. For mit vedkommende, når chilliplanterne næsten at tørre ud og da giver jeg dem en slat vand, så jorden er lige netop fugtig.

Når du ikke kan finde det mere specifikt, tror jeg, det er fordi det handler om fornemmelse kombineret med lys, temperatur, luftfugtighed, plante, rod og pottestørrelse.

mvh Vibeke

Nyt svar til emnet »Chili i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Chili i drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider