Forum

Nok varme i drivhuset til forkultivering

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille Wedderkopp, 7. november 2012 kl. 13.09

Jeg ved godt, at jeg er ude i meget god tid med mit spørgsmål, men håber meget at nogle alligevel har nogle gode ideer.
Hvad er den bedste, billigste og mest miljørigtige løsning for at skabe varme nok i drivhuset (stuetemperatur) , hvis man ønsker at forkultivere i drivhuset fra marts til maj. Jeg synes efterhånden ikke jeg kan have alle de potter med jord stående indendørs i den periode og synes det kunne være fedt hvis man kunne udnytte drivhuset.
Mvh Pernille

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. november 2012 kl. 21.05

Jeg tror ikke, at der findes billige og miljøvenlige løsninger til at hæve temperaturen så meget i drivhuset :) En form for solfangersystem kan fungere om dagen, men der vil være behov for at tilføre temmelig meget ekstra varme om natten.

Mange planter vil trives på varmemåtter, selv om lufttemperaturen ikke er ret høj, men det er stadig ikke en fornuftig løsning i forhold til miljøet, hvis der skal være plads til mange planter...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 8. november 2012 kl. 9.22

- hvis du bruger elvarme er det sandsynligvis vindmøllestrøm du bruger da dit forbrug er størst om natten -

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. november 2012 kl. 11.19

Hej Pernille Wedderkop

Det er omkostningsfyldt af opvarme et ikke-isoleret drivhus i de kolde forårsnætter - og det kan være vanskeligt, dyrt og ikke helt hensigtsmæssigt at holde temperaturen passende for spiring og vækst i et rum, som er mange kubikmeter større, end hvad der er nødvendigt for fremspirende planter.

Hvis du har plads haven kan du gå en lidt anden vej, som har mange hundrede års havepraksis bag sig.
Du vil kunne undgå at bruge penge og (fossil- eller vind-)energi på at varme drivhuset op meget tidligt på året.
Gevinsten er ud over tidligt fremavlede planter, at du får en portion halvomsat gødning til de planter i haven, som hen igennem vækstsæsonen har brug for at få tilført næring.

Og hvad er det så, jeg forslår dig at overveje nærmere?

Du kan anlægge en varmbænk som afhængigt af materialevalg kan holde imellem 5 - 50 år. Og du kan hvert år anvende den omsatte gødning som brunt jorddække hen igennem vækstsæsonen ved næringskrævende urter (eksempelvis kål, selleri og porrer) andre steder i køkkenhaven.

Der er faktisk nogen, som har gjort sig erfaringer med at anlægge drivbænke inde i deres drivhus - nok en ikke-pladskrævende løsning, det kunne være interessant at arbejde lidt videre med !
Winnie Poulsen har skrevet en meget informativ artikel, som ligger i Havenyt's arkiv : "Mistbænke og varme bænke".
BBC har i 2000 lavet en serie: "The Victorian Kitchen Garden" hvor arbejdsgangene ved at anvende varmbænke er filmet og forklaret.

Endelig er det jo da også en overvejelse værd at dyrke flere af den slags køkkenurter, som kan tåle vores klima - og færre af de urter, som ikke tåler klimaet helt så godt...
Men det er en helt anden historie ..... som også handler om at beskytte planter, der er drevet frem om efteråret og beskyttes gennem vinteren og så er topklar til vækst, så snart foråret viser sig fra den lune side.
Karna Maj "Succes med forårskål" og Winnie Poulsen "To afgrøder om året" kan være inspirerende læsning ;-)

Jeg håber, du finder en løsning, der dur for dig - og at du vil dele dine erfaringer med os andre til foråret !

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Nok varme i drivhuset til forkultivering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Nok varme i drivhuset til forkultivering

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider