Forum

Hvor mange frø bruger man til minidrivhu

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille Bendtsen, 26. december 2012 kl. 16.04

Hej...
Jeg har aldrig plantet før... Skal købe mig et minidrivhus, hvor der er plads til to plantesække.. Vil have to forskellige tomatsorter i den ene sæk og to peberfrugtsorter i den anden sæk.. Når man køber frøene er der ca 10frø i hver pose, hvor mange frø skal man plante i de her sække for at få ovenstående resultat..?

Mvh Pernille

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. december 2012 kl. 17.03

Hej Pernille

Jeg tror, at du ville gøre det lettere for dig selv ved at købe færdige planter til sommer, når du ikke skal bruge flere planter :) Det kan næsten ikke betale sig at så selv for kun 4 planter.

Du kan få både tomater og peber i mange variationer på planteskolerne, når det er tid til at plante ud. Hvor i landet bor du?

Mvh
Anja

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Bendtsen, 26. december 2012 kl. 17.47

Jeg bor i Odense;-)
Ja jeg har fået fortalt jeg ligeså godt kan kæbe planterne men er lidt kræsen især med tomaterne, som skal ligne de små sprøde Alfred og Kathrine tomater, ved ikke om man kan købe sådanne på stilke, for ellers skal de jo sås allerede i marts/april ;)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. december 2012 kl. 12.24

Du kan sagtens få nogle lækre, små tomater som færdige planter - jeg købte Romalina som plante i år på en planteskole, og den var rigtig god. Det er en ret lille, sød og sprød tomat.

Hvis du vælger at så, skal du dog gøre det noget tidligere - allerede i løbet af februar, så du ikke skal vente alt for længe på at høste :)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 29. december 2012 kl. 9.19

Hej Pernille

Bare for at være sikker på at du ved det- du skal så i små Potter som skal stå lunt og lyst i vindueskarmen. Du kan så ca. 3 frø i hver potte og så fjerne de overskydende spirer, hvis der er mere end 1 frø der spirer. Der kan være 2 planter i hver plantesæk og evt. lidt krydderurter imellem planterne. Jeg ville også købe de færdige planter, hvis jeg ikke havde behov for mere.

Mvh Mette

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. januar 2013 kl. 18.52

Hej Pernille

Set ud fra et praktisk og økonomisk synspunkt, kan det være en god ide at købe planterne - især hvis du vil have 4 forskellige sorter, da en pose frø næsten er dyrere end en tomatplante.

Men så får du jo ikke glæden ved at putte frøene i jorden inde i vindueskarmen, se kimplanterne komme op, se planterne vokse sig store osv. Med andre ord, så stemmer jeg for glæden ved at fremavle dine planter. Og fire planter kan du nok lige få plads til i vindueskarmen.

Med venlig hilsen
Karna

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. januar 2013 kl. 20.39

Der er en masse sorter som du kan avle fra frø af, men som du ikke kan købe og det er også værd at tage med. Omvendt kan der også være ærgelser forbundet med st avle selv, men sådan er det.

Nyt svar til emnet »Hvor mange frø bruger man til minidrivhu«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvor mange frø bruger man til minidrivhu

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider