Skrevet af: Preben Bollerup, 18. januar 2013 kl. 14.49
Efter et spændende haveår med storhøst af specielt tomater og agurk i mine to hobbydrivhuse og pavillion og frilandsdyrkning, er drømmen om at købe et gartneri på landet kommet i spil igen.
Jeg har konkret kig på et gartneri, hvor der har været potteplanter tidligere og derfor en masse borde og udstyr til dette. Der har tidligere været opvarmet med koks og kul i en enorm stor kedel, men det er gammelt og uøkonomisk udstyr i disse tider. Gartnerier af denne type er derfor billige, man får så at sige hele produktionsudstyret gratis.
Mit spørgsmål er hvad tror og tænker i kunne være velegnet at dyrke i koldhus, altså uden opvarmning. Det er primært tænkt som hobbydyrkning og biindtægt, men der er jo plads nok til at gøre det til en levevej, hvis det er det jeg ønsker.
Mine egne ideer spænder vidt og bredt fra diverse subtropiske frugter og buske til underlige potteplanter eller nytteplanter. Arealerne kan jo også bruges til så meget andet så kom gerne med spændende ideer. Men grundlæggende kunne det jo være spændende at ramme en eller anden spændende nytænkning med drivhusbasseret dyrkningsarealer. Etableringstid og afkast er i første omgang ikke en væsentlig faktor, da jeg lever af andet arbejde, som jeg er glad for.
Hvad tror i der mangler på markedet eller kunne være spændende at dyrke i lidt større stil.
Alternative opvarmningsideer eller brug af eksisterende udstyr er også velkomne, tror vist godt kedlen kan tage andet brændsel også.
Og lige for en god ordens skyld, jeg er ikke professionel gartner og har heller ikke en primær ambition om at blive det, det handler mere om en hobbymand der går amok ;) fordi jeg kan flytte på landet og få hele udstyret i overflod uden at betale ekstra for det.
Preben
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. januar 2013 kl. 11.53
Det lyder godt nok spændende!
Måske skulle du prøve at tage en runde og besøge lokale restauranter og høre kokkene der, hvad de kunne forestille sig, som ikke lige er til at få danskproduceret nu?
Ellers er der jo chilier, hvor udvalget i forretningerne mildt sagt er begrænset og sjældent dansk :)
Skrevet af: Søren S Duun, 19. januar 2013 kl. 15.25
For år tilbage fik jeg at vide at thailandske grøntsager var en mangelvare i danmark og især deres kål var efterspurgt. Men om det stadig forholder sig sådan ved jeg ikke. Thailandsk mad er populær så her er mulighed for at starte en nieche produktion .
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. januar 2013 kl. 18.46
Men stadig en god idé at checke markedet først - man kan jo lige så godt målrette det, så man ved, at man kan sælge produktionen :)
Man kan jo allerede få mange af thai-grønsagerne i de asiatiske supermarkeder, og de er så billige, at man nok lige skal overveje, om man kan konkurrere med dem.
Skrevet af: Philip L., 19. januar 2013 kl. 20.06
Ja du skal så/dyrke noget andre ikke har og noget man vil nyde at se der står "Danmark" på i supermarkedet.
Så måske noget chili fx - måske :)
Skrevet af: Søren S Duun, 19. januar 2013 kl. 21.46
Ja og så håbe at andre ikke stjæler ens idé, hvis den lugter af succés.
Jeg tror at marked for chili er mættet at de chilli som bliver importeret dækker det markede som er i Danmark. Måden man kan finde ud af det på er at spørge sig frem og evt faldbyde nogle og så se om der er kunder til dem .
Det med at ville producerer kan på papiret se taknemmelig ud og så er virkeligheden en anden. Det kommer også an på hvor meget man vil producere og kan producere . Et drivhus sætter sine begrænsninger .
Skrevet af: Preben Bollerup, 20. januar 2013 kl. 0.24
Tusind tak for feedback :) Rigtig god ide at snakke lidt med kokke eller butikker om deres behov og ideer. Havde også tænkt på chillier selv eller andre sorter af mere almindelige grønsager eller blomster. Bliver det alvor laver jeg nok nogle prøveproduktioner de første par år for at blive klogere og se hvad der evt. kan sælges også. Jeg kan i hvert fald godt se det sjove i at lege med et gartneri uden at skulle leve af det. Har også tanker om at indrette et af husene til en slags subtropisk oase med sydlandske frugter, palmer, strandsand og badebassin mv. I dag har jeg omkring 30 kvadratmeter under glas og skulle jeg købe gartneriet bliver det over 100 gange mere, så lidt er der da plads til ;)
Skrevet af: Preben Bollerup, 20. januar 2013 kl. 0.29
Lyder også som en interessant ide med thailandske grønsager :)
Skrevet af: Lone Brems, 20. januar 2013 kl. 8.31
Hej Preben Bollerup
Dine spørgsmål om mulighederne for opvarmning kan nok med stor fordel rettes til teknisk forvaltning i den kommune, hvor det (nedlagte) gartneri ligger og til SKAT (alle reglerne om afgifter osv).
Uanset om du sigter efter grøntsagsproduktion eller subtropisk oase skal der nok nok lidt ekstra varme til .....
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Søren S Duun, 20. januar 2013 kl. 16.03
Jeg sidder og tænker at hvis man kunne dyrke ramsløg frem i pottekultur, på få måneder. Måske var der en mulighed for at lave en niche som er populær og som kan sælges både detail og engros.? Altså som et krydderi. Måske ville Irma være aftager af den ?
Problemet er nok at den ikke lader sig dyrke , at den er 3 årige fra frø af og så bliver den for dyr at arbejde med . At de kokke som kunne aftage den ,selv går ud og plukker den i skoven . Så med mindre at man kan fremdrive den via løg, et stykke tid før den viser sig i skoven, og så sælge den som afskæring . Men dette kræver , at der er interesse for den .
Jeg tror at den er nem at fremdrive fra løg af og brugte løg plantes ud igen
Lyder det hel tosset?
Skrevet af: Henning Hansen, 15. februar 2013 kl. 19.16
Hej Preben!
Når du har så god plads kunne du jo også prøve at plante nogle kivi-planter eller endnu bedre, stikkelsbær-kivi. Det er en kraftigt voksende slyngplante der giver nogle meget aromatiske bær i det sene efterår. Et udbytte på mellem 5 og 10 kg pr. plante er ikke urealistisk, men især den "lodne" kivi har jeg haft i mange år, før der var resultater. Alm. kivi bliver her på størrelse med en stor valnød, men man skal flå skrællen inden tilberedning. Stikkelsbær-kivi minder om stikkelsbær og kan umiddelbart anvendes med skræl.
Venlig hilsen Bybonden.
Skrevet af: Anne-Mette G., 18. februar 2013 kl. 10.31
Jeg så lige, at Kvickly vil til at sælge lokalt producerede varer fra mindre produktionsvirksomheder. Hver Kvickly får så sin egen lokale profil.
Angående produkt, synes jeg ramsløgsideen var god - til københavnere- men en skovnørd som jeg ville ikke købe noget jeg selv kan samle.
I tv for mange år siden så jeg en udsendelse om et gartneri hvor en del af drivhuset var indrettet til cafe og restaurant med øko kok. Det var selvfølgelig i England og der var stuvende fuldt. Folk kom langvejsfra fra. Jeg har aldrig fundet ud af hvor.
Det var også meget britisk, og super indbydende.
I Kerteminde er der forøvrigt noget lignende, bare lidt mere mainstream, og så er der jo ikke helt så meget grund til at køre langt for at se de samme planter og spise pensionistlagkage. (Undskyld,det er da et fint sted).
Men dette engelske sted var ret stort og havde noget særligt - det hele var også indrettet rigtig indbydende og skønt på den der væksthus - blomster- spirer - lys ned i hovedet måde.
Jeg savner sådan et sted. Altså en planteskole - cafe- oplevelse.
Når jeg går på planteskole er det altid for fornøjelsens skyld - de fleste planter kan jeg selv lave.
Skrevet af: Helle W., 18. februar 2013 kl. 12.17
Hvis du fortsat bliver omkring Odense med dine ting så prøv at spørge f.eks.
Restaurant Skovbakken i Odense:
de gør en ære i at handle m. lokale (det står der ihvertfald på deres web.) måske en ide´?
mv
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. februar 2013 kl. 18.01
Hvis du har drivhuse nok, kan du måske udleje til hobby eller proffer, der står og mangler lidt plads under glas for længere eller kortere perioder.
Det er der en del der gør her i Vestjylland, når noget står tomt.
Held og lykke
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.