Forum

Frugter på figentræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Betina Hjorth, 20. februar 2013 kl. 14.25

Hej
Jeg har et 1 1/2 år gammelt figentræ, som har frugter på størrelse med en 5 krone. De er faste, lysegrønne og sidder godt fast på træet.
Skal jeg fjerne frugterne, så træet vil udvikle nye over sommeren?
Betina

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. februar 2013 kl. 16.03

Hvis du ser godt efter på dit foto, er der i toppen af grenen et lille spidst skud, det er grenen som voker videre. Ved siden af spidsen er der en lille rund bule, det er en af de nye figner som vil vokse og modne til efteråret. De små frugter som har overvintret og er blevet sten hårde, falder af i løbet af foråret da figenplanter hos os kun modner frugt en gang årligt.
Hvis din plante står indendørs kan du være heldig at din 5 krones figen modner.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina Hjorth, 20. februar 2013 kl. 21.13

Træet står i drivhus. Hvis jeg lader de 5 kroners frugter sidde, vil det så påvirke de små nye frugter som modner til efteråret ?

Jeg har mulighed for, fremover at flytte træet til en frostfri udestue (frostfri ned til - 15 grader udenfor). Vil det øge muligheden for at høste sommer og efterår?

V. H. Betina

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 21. februar 2013 kl. 7.19

Hvis din figen ikke magter at få frugten fuldt udviklet, vil den automatisk smide den. Står din figen i frostfrit drivhus vil mange af de små figner der dannes om efteråret overvintre og færdigudvikles i forsommeren.

I fignernes hjemland bærer de frugt 3 gange hvert år. Du kan derfor roligt lade din figen bevare frugten og glæde dig til at den bliver moden og derefter vente på næste høst i september.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina Hjorth, 21. februar 2013 kl. 14.17

Mange tak for svarene.
Jeg vil se om frugterne modnes og så overveje om træet skal holde flyttedag til udestuen.
Det ville være lækkert at kunne høste to gange om året.
Betina :-)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina Hjorth, 5. maj 2013 kl. 14.55

Hej

Vil lige fortælle. :-)
Jeg har ikke fjernet de små frugter. Ville bare lade dem falde af selv. Men de er ikke faldet af.
Nu er de vokset til dobbelt størrelse og begyndet at blive brune. Igår høstede jeg så den første. Den var ikke helt så sød som de figner jeg høstede i efteråret. Men frisk hjemmedyrket frugter, så tidligt på året - dejligt. Men jeg tror at resten at de store figner, vil modne og blive helt fantastiske.
Mit drivhus er ikke frostfrit, men det giver figener 2 x om året.
Skønt - skønt.
Kan ikke få armene ned. :-)

Nyt svar til emnet »Frugter på figentræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Frugter på figentræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider