Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 27. februar 2013 kl. 15.46
Hej,
Jeg har fået købt mig en masse frø i England - herligt. Men jeg kommer til at købe noget vermiculite, nogle potter og roottrainers og den slags. Er der nogen, der ved, hvor den slags er mest rimeligt i pris? Jeg kan sagtens finde det, men jeg synes, det er mange penge, jeg skal af med, så jeg vil jo helst købe det, hvor det er billigst.
Tak - Elsebeth
Skrevet af: Anne-Mette G., 27. februar 2013 kl. 15.54
Det lyder rigtig tjekket.
Du kan jo også bare købe så og priklemuld og selv lave Potter af avissider / mælkekartoner og aflagte plastpotter fra hyacinter og den slags.
Og stille dem i vaskede plastbakker fra kød.
Men det er selvfølgelig ikke så Claus dalbyesk og har en anden æstetik.
Resultatet er derimod lige så fint.
God fornøjelse
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. februar 2013 kl. 16.18
Du kan få det hele hos Bjarnes Frø & Planter - der ligger et link til ham i annoncerne her til højre :)
Og lige nu har Trifolium Frø tilbud på en Pluggbox - en lille såfidus med plads til 49 småplanter.
mvh
Anja
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. februar 2013 kl. 16.19
Men prøv at google især roottrainere - de er altid på tilbud et eller andet sted...
Skrevet af: Tom Andersen, 27. februar 2013 kl. 18.49
Som Anne-Mette siger: Hvorfor så "tjekket"?
Det undrer, især når du samtidig nævner noget så trivielt som økonomi :)
Der behøøves jo ikke andet end så- og priklejord (som også kan hjemmegøres), vand, lys og så - frø......
PS
Jeger ikke engang helt sikker på hvad "roottrainers" det er :-D
Skrevet af: Philip L., 27. februar 2013 kl. 19.23
@ Tom
Roottrainere er en som navnet er - Root - røder og trainer - træner. Røder træner - en større udgave af en lodret potte med jord og man kan åbne og nemt plante sin plante ud end bøvle med "trykke" jorden ud med plante uden at ødelægge den.
Jeg bruger dem selv indimellem til større krydderurter :)!
@ Elsebeth
Du kan gå ned i det lokale supermarked og tag en hvid flamingo kasse fx. Karsen har en fin størrelse. Det gjorde jeg sidste forår og har nu 3 små 30cm x 20cm kasser :).
Men så og priklejord er klart bedre end plantejord. Det har mere gødning til frø osv. Så det kan du købe billigt i Jem og Fix fx.
Self. er planteskoler også dyrt - og man køber altid mere end planlagt. Så køb så og priklejord i et byggemarked fx og bakkerne kan du finde i supermarked :)!
Go' så lyst :D - jeg starter også om 1½ uges tid!
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 27. februar 2013 kl. 19.37
I skal have tak alle sammen! :-)
Elsebeth
Skrevet af: Henry G., 27. februar 2013 kl. 20.58
Hej Elsebeth det er altid godt med mange gode råd, men SÅ-jord er til såning, fordi der absolut ikke må være gødning i, frøenes små nye rødder kan ikke tåle gødningen, der vil tit komme en sygdom der kaldes "sorte fødder" d.v.s. planterne får sorte stængler ved jordhøjde og store områder visner i meget kort tid, prikle-jord er til at prikle i, og potte-jord til alle andre plantestørrelser. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 27. februar 2013 kl. 22.21
Hej Henry,
Tak skal du have. Jeg vil anskaffe mig både så-jord, priklejord og pottejord. Havejorden har jeg jo... :-)
Elsebeth
Skrevet af: Marianne Selvig Olsen, 28. februar 2013 kl. 4.51
Elsebeth, hvis du hellere vil bruge dine penge til planter eller andet godt til haven, så brug skoldede farsbakker, frugtbakker o. Lign. Og hvis du renser en spand fra fx. Græsk yougurth, kan du klippe den op til planteskilte. Det gør jeg med stor fornøjelse og en god fornemmelse i maven.
Jeg har desuden været i værkstedet og har fundet loddekolben frem, som jeg laver huller i bakkerne med, så de kan suge vand.
God fornøjelse!
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 28. februar 2013 kl. 8.18
I skal have tak allesammen - jeg har fået masser af inspiration til billige løsninger.
Elsebeth
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.