Forum

Orangeri… opvarmet eller ikke?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 24. marts 2013 kl. 15.30

Hej. Vi har støbt sokkel til et orangeri...10m X 4,80m. Orangeriet skal ligge øst/vest med masser af sol fra syd. Østgavlen bygges på eksisterende bryggers. Mod nord bygges en isoleret dobbelt murstensvæg. Vi har termoglas til hele fasaden og østgavlen. Vi kunne godt tænke os at få nogle overvejelser og ideer fra dig. Skal vi isolere og opvarme.... og i så tilfælde... Hvilken varmekilde vil være mest hensigtsmæssigt? Billigst? osv.
Vi har overvejet funktionen af orangeriet. Vi vil gerne forlænge forår og efterår. Kunne overvintre sarte planter? mm. Vi glæder os til at høre dine/ jeres reflektioner. På forhånd tak. Venligst Tove

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. marts 2013 kl. 16.57

Hej Tove Lyng

Lige et tip: Drivhusklubben.dk - et godt sted for Jer at få del i andres erfaringer om opvarmning og om, hvordan tiltag, som er enkle og overkommelige i byggefasen, kan mindske udgifter til opvarmning i al den tid, drivhuset holder.

Lidt om plantevalg og teknik i vores glashus:
Huset har sol fra solopgang til ca kl 17 ( ved midsommer) - og vandrende skygge fra en 15 meter høj løn, som står ca 10 meter fra glashuset mod SSØ. Vestgavlen dannes af en murstensgavl på huset.

Vi startede med at "installere" et oliventræ - og fik en anlægsgartner til at hjælpe med transporten.Træet var ca 20 år gammel og formet med krone begyndende i 180 cm højde. Det kostede ca 3000 kr for 8 år siden.
Det blev plantet i en stor brøndring uden bund (sat ned med øverste niveau i niveau med flisebelægningen i glashuset). Allerede efter få måneder havde det sendt rødder ud i jorden udenfor glashussoklen. Det betyder, at vi ikke har vandet træet i 7 år.
I forbindelse med (et indslæbt) angreb af uldlus og et par år senere skjoldlus beskar vi træet meget hårdt - dvs alt grønt blev fjernet og de fire hovedgrene blev skåret ind til ca 30 cm. Al bark blev skrubbet med brun sæbe - og 2 måneder efter denne hårdhændede fremfærd kvitterede træet med ny frodighed.
Kronen har vi formet, så det nu skygger passende som en slags parasol over siddepladsen - øverste del af kronen når 5,6 meter og udbredelsen er ca 4 meter i diameter.
Træet blomstrer ikke (og der er heller ikke bestøvningsmuligheder i nærheden) - men er grønt 365 dage om året.
Efterhånden er vores plantevalg koncentreret om middelhavsområdet med figen og laurbær til overvintring.
Det betyder, at vi har god erfaring med at holde glashuet frostfrit.
Oliventræet kan godt tåle lidt frost, men nogen af de andre planter kan ikke.

Det er en stor fornøjelse at kunne afhærde småplanter (drevet frem tidligt på året i vindueskarmen indendørs) inden det for alvor bliver tid for udplantning i havens urtebede. Kål, tomat, majs, kartofler og krydderurter stortrives med læ og den døgnfordeling af varmen, som glashuset giver mulighed for.

Vores tekniske løsninger er enkle og passer stort set sig selv, når først vi en gang om ugen i vinterhalvåret har taget stilling til, hvad vi vil opnå:
Mellem kælder og glashus sidder i muren en tidsstyret ventilator, der henter ca 15 grader varm luft op fra kælderen (trappe til kælder er placeret inde i glashusethuset). Ud over varmefordelen i glashuset er der god ventilation i kælderen med denne løsning.
Til de koldeste nætter (under 10 graders frost og samtidig blæst) har vi en tidsstyret varmeblæser, som sikrer et minimum på 4 - 6 grader.

Oplukkelige vinduer (med termostatstyring af små elmotorer) sørger året rundt for for at max-temperaturen ikke overstiger 25 grader - og stillet til åbning ved ca 8 grader holdes fugtigheden passende lav i vintermånederne (hvad der godt kan være et problem i vinterperioden bl.a på solrige dage i frostperioder).

Vi nyder ca 20 grader midt på dagen i klart-vejrsperioder i ydersæsoneen allerede fra midt februar til sluttende midt november.

Jeg håber, at I får mange glæder i det nye orangeri!

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 24. marts 2013 kl. 17.08

Hej Lone. Mange tak for dit fine indlæg. Har du set mit indlæg om Japanske vagtler i drivhuset? Jeg forestiller mig at de skal integreres i det nye orangeri.
Venligst Tove

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Larsen, 25. marts 2013 kl. 20.29

Til Lone

Hvordan er dine vinduesåbnere lavet? Kan du evt. lægge et billede ind?

Mvh. Lars

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. marts 2013 kl. 9.08

- vi har et drivhus bygget op ad huset mod øst - og hr fået installeret en varmepume "luft til luft" som kan stilles til max. 10 grader - det virker perfekt - mine thermostater til opluk er gardena -

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 26. marts 2013 kl. 14.38

Hej Mogens. Tak for dit indlæg.
Hvordan er økonomien ved brug af varmepumpe pr. år?
Venligst Tove

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. marts 2013 kl. 8.33

Hej Lars Larsen

Mine vinduesåbnere er at spindelmotortypen og fungerer meget stabilt.
For et indtryk af udformningen kan du evt kigge efter
D16 FCE spindelmotor - men der er jo forskellige fabrikater....

Med venlig hilsen fra
Lone Brems

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle L., 28. marts 2013 kl. 11.45

Har nøjagtig de samme overvejelser… Opvarmet eller ej?

Jeg synes virkelig det er svært at blive klog på om det er en god ide.

Min ønske-planteliste er kiwi, abrikos/fersken, citron, figen i krukke, oliven som pynt, og så selvfølgelig en vin.
Men hvilke af disse planter kræver overhovedet plusgrader om vinteren?

Desuden har jeg mulighed for frostfri og lys vinteropbevaring andet steds end i drivhuset.

Måske er det nok at sætte bobleplast op om vinteren? Jf. Drivhusdrømme, Claus Dalby.

hvilke erfaringer I?

Hilsen
Helle

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. marts 2013 kl. 13.56

Hej Helle

Hvis du har andre muligheder for at opbevare lyst og frostfrit, synes jeg ikke, at der er grund til at bruge ekstra energi på opvarmning :) Både citron og oliven skal overvintres frostfrit, de andre kan tåle en smule frost, men ikke gennem en hel vinter, så de vil også have det bedst frostfrit.

Det er er ret stort arbejde at sætte bobleplast op og tage det ned igen, og der skal tilføres varme alligevel.

mvh
Anja

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 28. marts 2013 kl. 14.53

Oliven tåler en del frost , skal faktisk have frost for at blomstre , har selv en på et beskyttet sted på friland op af huset , den kan fryse lidt tilbage i kolde vintere , men kommer .
Berømt er gåsetårns oliventræet ved Vordingborg , som nok er det største oliventræ i DK på friland..........

P.A.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle L., 28. marts 2013 kl. 17.21

Hej Anja og PA

Tak for svarerne.
Min egen erfaring er også at oliven ikke er så sart, som man skulle tro. Vinen står jo i masse af danske uopvarmede drivhuse, så den har det jo også ok med lidt kulde.

Det er mest fersken og kiwi jeg er i tvivl om.
Nogle steder læser man om problemer med svampesygdomme i opvarmede drivhus, og derfor advares nærmest mod opvarmning. Andre synes det er helt fantastisk med varme.....

Så derfor er jeg meget enig med Tove, som startede tråden, om de mange overvejelser.

mvh
Helle

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 3. april 2013 kl. 15.38

Hej.
Tusind tak for de mange overvejelser I har gjort jer. Det er et større projekt kan jeg se.
Vi har tænkt at støbe gulv med isolering og lægge sort/hvide klinker i mønster. Lave en muret kumme på nordvæggen. Jeg tror vi snupper den fine ide` med et oliventræ i et brøndrør med direkte adgang til jorden.
Er der nogen der har erfaringer med gulve i et orangeri? Flamingoisolering, betontykkelser, belægning osv?
Venligst Tove

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. april 2013 kl. 18.02

Jeg ville helt sikkert ikke isolere gulvet - der kommer jo ikke frost nede fra :)

Jeg ville sørge for at isolere soklen udvendigt - det kan sagtens holde frosten ude af jord/gulv. Det har jeg gjort med mit eget drivhus, og jorden fryser ikke derinde om vinteren.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 3. april 2013 kl. 23.10

Det er også en rigtig dårlig ide at isolere en sokkel til et drivhus under jordoverfladen da det spærrer for vertikalt tilføring af varme i jorden ,
noget der er behov for da varmetabet i et koldthus kan være temmeligt stort , mine egne drivhuse står bare oven på lecablokke i grus og jorden har aldrig være frosset , men det er nok fordi at der ikke er megen fugtighed i jorden som kan fryse , den laveste jordtemperatur i denne vinter i 50cm dybde har været +7 gr.C og pt er den 8gr. C. ,det er dette varmelager man ikke må spærre ude, men drage nytte af.

P.A.

Nyt svar til emnet »Orangeri… opvarmet eller ikke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Orangeri… opvarmet eller ikke?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider