Skrevet af: Johnny Jorsal, 29. marts 2013 kl. 17.43
Jeg ligger her og ærger mig over at jeg ikke kan komme i gang med at lave sokkel til mit kommende drivhus, også slår det mig, ville man med fordel kunne sætte et drivhus oven på en gammel brønd, jeg tænger om den ville kunne afgive lidt varme, den er ca 6-7 meter dyb.
Skrevet af: Lone Brems, 29. marts 2013 kl. 18.22
Hej Johnny Jorsal
Hmmm - det kan godt være, at teknisk forvaltning i din kommune vil være meget bekymrede / helt uenige, hvis dine tanker skulle blive omsat til virkelighed..... Den direkte adgang til grundvandsførende lag kræver stor forsigtighed med, hvad der etableres ovenpå eller i nærheden af den (tidligere) brønd.
Risikoen for forurening med næringsstoffer er nærliggende - og det er hvad reglerne om grundvandsbeskyttelse gerne skulle være med til at hindre.....
Så spørg teknisk forvaltning, inden du går igang med ændringer, der måske kan blive problematiske for dig (eller for andre).
Varme kan brønden næppe afgive i noget, der bare ligner noget nyttigt. Grundvand er ganske vist mellem 6 og 8 grader varmt året rundt - men mekanisk cirkulation af luften fra brønden og op i drivhuset vil måske kræve ligeså meget energi, som kan vindes ved at pumpe / suge brøndluften op.
Jeg tænker, at din forårs-utålmodighed er velkendt for mange havefolk - men hvad med at tappe lidt birkesaft og pusle med at koge sirup i stedet for eller måske lede efter ramsløg ?
Måske bedre end at lade ærgelsen finde indpas... der er mindre end to døgn til solskin og dagstø !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Johnny Jorsal, 29. marts 2013 kl. 23.05
Det har du sikkert ret i Lone, det var også bare en tanke. Det kan være jeg skal gå i skoven og lede efter birketræer i stedet ;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.