Forum

Fliser i drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pia, 23. maj 2004 kl. 12.01

Jeg overvejer at lægge fliser i mit drivhus. Er det nok at lægge sand under? og hvor tykt et lag skal jeg bruge?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 28. maj 2004 kl. 9.56

Vi har et drivhus hvor der ligger fliser i.

Vi har bare lagt sand under og det fungerer fint. Nu står vores drivhus i vores kolonihave, hvor vi har den holdning at alting ikke skal være perfekt, men hvis du vil gøre det rigtig godt, vil jeg anbefale at du ligger et lag stabilgrus under også. Men som sagt det har også fungeret ganske fint bare med sand i vores tilfælde.

Håber du kunne bruge det til noget.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 5. juni 2004 kl. 11.48

Tak for din kommentar.

Grunden til fliser er, at jeg har været så plaget af myrer i drivhuset, at de kravlede op af ens ben... Jeg har derfor vandet med myregift, vil lægge fliser med rafter ovenpå og bruge plantekrukker og kasser istedet for at plante direkte i jorden – så slipper jeg også for de 20–30 cm ny jord hvert 3 år. Samtidig kan vi så bruge drivhuset som pavillon. Min have behøver ikke at være perfekt. Jeg har 5 tdr. land med græs/eng og alt i haven ædes af rådyr, hvis det ikke er hegnet. Mon ikke man kan lægge et lag sort plast istedet for stabil, så sand, så fliser. Det tror jeg, at jeg prøver.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul, Holstebro, 5. juni 2004 kl. 12.57

Jeg tror ikke du vil undgå problemet med myrer ved at lægge fliser, det er i hvert tilfælde ikke min erfaring. Jeg vil i hvert fald anbefale at lægge et lag fiberdug direkte under fliserne så myrerne ikke kan arbejde med sandet.

Sidste år havde jeg mange myrer i mit drivhus (og jeg har flisebund). De invaderede mine kapilærkasser (flamingokasser) – gravede gange og turneller i dem!

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 5. juni 2004 kl. 14.55

Det er skam ikke for at undgå myrerne, jeg vil lægge fliser, men for ikke at plante i jord gennemvædet af myregift. Drivhuset er 9,9 m2, derfor også pavillon-tanken. Jeg har tænkt at vande med myregift, indtil de er væk, om jeg så skal vente 1 år er ok, og så lægge fliser. Lyder jeg skrubelløs? Det er jeg nu ikke og bruger normalt ikke gift, men efter at have delt drivhus med myrer i over 10 år, er det bare nok nu! 1 minut stille i drivhuset og de er nået op til mine knæ!

Jeg kender alt for godt til gennemædte gange i kapilærkasser og dermed manglende vand og halvvisne planter. Jeg kunne selvfølgelig flytte drivhuset, men...

Jeg har ikke erfaring med hverken fiberdug eller plastik – hvad vil du anbefale? og hvor tykt et lag sand vil du mene, jeg skal bruge? inden fliserne lægges.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 6. juni 2004 kl. 1.19

Hej Pia

Kan ikke helt se hvad fiberdugen eller sortplastic skulle hjælpe i forhold til stabilgrus. Men i forhold til ukrudt mellem fliserne vil det nok være en fin idé.

Jeg vil anbefale at du ligger minimum 10 cm stampet sand under dine fliser. Og sørg for at det er stampet godt så fliserne ikke synker sammen. Vi har 10–12 cm under vores fliser og de har ikke rykket sig en millimeter siden vi lagde dem. Jo måske en millimeter, men så ikke meget mere.

Held og lykke med det.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 7. juni 2004 kl. 8.12

Hej Christian,
Ja det i forhold til ukrudt. Tak til alle for råd.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Hansen, 18. maj 2005 kl. 18.58

Hej:
Vores nabo har fået en myregift som heder Trinol 810M.Den kan bruges indørs og skulle være ufarlig for mennersker.Er der nogen som kænder dette produkt,og hvor det kan købes?

Mvh.V.Hansen

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Tarbensen, 18. maj 2005 kl. 23.47

Nu er gift aldrig ufarligt for nogen – Hvis det kan slå myrer ihjel kan det vel også skade andet.

Tina

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sjøgren, 3. september 2005 kl. 0.26

Man kan få en "myregift" i handelen der ikke gift, men i stedet for en slags pulveriseret sten med microskopiske skarpe kanter. Myrerne skærer sig når de går hen over, og forbløder. Barskt men effektivt, og totalt uskadeligt

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sjøgren, 3. september 2005 kl. 0.26

Man kan få en "myregift" i handelen der ikke gift, men i stedet for en slags pulveriseret sten med microskopiske skarpe kanter. Myrerne skærer sig når de går hen over, og forbløder. Barskt men effektivt, og totalt uskadeligt

Nyt svar til emnet »Fliser i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Fliser i drivhus

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider