Skrevet af: Frederik G, 3. maj 2013 kl. 8.43
Hej
Jeg håber mit nye drivhus er bliver sat op næste weekend:-) Men så kommer næste problem, jorden, pt. er det tyk ler som der ikke kan gro meget i... jeg har tænkt mig at grave ca, 10 cm ned og desuden hæve niveauet 10 cm så der skal ialt 20cm jord ind, men hvad skal jeg bruge? jeg har adgang til en del halvomsat hestegødning så jeg overvejer om jeg skulle sprede ca 5-7 cm udover leren og så fræse det ned i jeren og så derefter fylde op med muldjord og evt lidt kompost.
Jeg skal dyrke tomat, agurk, peber og chili altsammen direkte i jorden.
Mvh Frederik
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 3. maj 2013 kl. 10.36
Hej Frederik,
Det lyder som en god ide. Men hvorfor vil du hæve jorden? Det er virkelig praktisk, at der er god højde i drivhuset - både af hensyn til dig selv (du kan stå og gå oprejst alle steder), men også af hensyn til planterne. Dels bliver tomater ofte ret høje, og dels har de fleste planter ikke godt af for meget sol nede ved rødderne.
Men held og lykke med det.
Elsebeth
Skrevet af: Frederik G, 3. maj 2013 kl. 11.51
Hej Elsebeth
Det vil jeg af flere årsager, jeg har en høj sokkel på huset (43cm) så for at få lidt lys i bunden gør de 10cm ikke så meget, jeg synes det er nemmere at få ind i bedene hvis de er lidt højere end belægningen, jeg har købt et drivhus med fin højde, sidehøjden er 2,13 og der er 2,8 til kip så tror det går med de 10 cm:-)
Skrevet af: Lone Brems, 3. maj 2013 kl. 13.07
Hej Frederik G
På et punkt i din beskrivelse af, hvordan du vil gøre for at få et godt dyrkningsbed er jeg ikke enig med Elsebeth Brandenborg om, at det lyder som en god idé.
At fræse halvomsat hestegødning ned i lerlaget og så dække over med muldjord vil kunne give dine planter mange trivselsproblemer.
Der vil være iltfattige forhold og ikke ret mange mikroorganismer i lerlaget; gødningen vil så omsættes langsomt og kun delvist.
Der kan forekomme forhøjet surhed i laget af ler og gødning, altsammen ikke godt for de planter, du sætter i den muldjord, du har en plan om at brede ud over lerlag+hestegødning.
Planterne har deres egne modtræk til disse ikke-optimale forhold kan man sige. Et af dem vil være hovedsaligt at danne rødder i det allerøverste jordlag, hvad der i mange år frem kan gøre det til et krævende arbejde for dig at sørge for tilstrækkelig vandforsyning.
Så jeg vil foreslå, at du går i en anden retning med den del af forberedelserne til drivhussæsonen.
Fjern et lag af den stive lerjord og løsn så hele dyrkningsfladen i dybden med en spadegreb eller drænspade (Kan købes hos Dansk Skovkontor / lånes hos en flink anlægsgartner). Lerlaget skal ikke vendes rundt - bare løsnes grundig.
Gå nu ikke mere på dyrkningsfladen! Lav i stedet for trykaflastende indretninger - for eksempel kørebroer og en god træplade som du kan stå på under det videre arbejde med trillebør og greb.
Læg ca samme mængde groft sand ind som den mængde lerjord, du har fjernet. Fordel sandet jævnt og bland derefter 4 - 5 cm ned i lerlaget med greb.
Herfra kan du gå videre med din plan og være sikker på, at den forbedrede mekaniske og fysiske gennemtrængelighed i underjorden i dine bede vil hjælpe dine planter til god trivsel og dermed et god høst til dig :-)
Som årene går vil regnorm og rodrester under omsætning skabe blivende kanaler for luft og vand gennem muld, sand og lerlagene.
Hestegødning, som du allerede har, kan med mange fordele komposteres yderligere og bruges som jorddækningsmateriale - lidt af det kan anvendes halvomsat som jorddækning allerede når du er færdig med at køre muld ind i drivhuset, hvis du da vil dyrke gødningskrævende planter som for eksempel tomat.
Jeg håber at have forklaret min uenighed og forslaget om at ændre én del af din fremgangsmåde ordentligt - hvis det ikke er lykkedes for mig, må du gerne melde det tilbage, så vil jeg gerne supplere eller korrigere min forklaring.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Frederik G, 3. maj 2013 kl. 13.34
Hej Lone
Mange tak for dit indlæg, det var min manglende viden det var årsagen til mit indlæg, så det er dejligt når man får et kvalificeret svar:-)
Jeg har lige et par uddybende spørgsmål:
Jeg regner stadig med at grave ca 10 cm lerjord af. Hvis jeg forstå det rigtigt så skal jeg løsne lerjorden med en greb og blande den med 5 cm sand? hvad for noget sand skal jeg bruge..?
Hvormeget hestegødning kan jeg lægge på muldjorden ca? hvis jeg har ca 20cm og bruger 5 til sand/ler lag, vil det så være 10cm muld og 5 cm gødning? eller er 20 cm slet ikke nok...?
Mvh Frederik
Skrevet af: Tom Andersen, 3. maj 2013 kl. 16.11
Hej
Et tip: Agurk, Chili og Peber er varmekrævende planter - også m.h.t. jordtemperaturen. Jeg har god erfaring med et hævet bed til Chili. Bedets sider har kontakt til luften i drivhuset og jorden varmes hurtigere og højere op. Chili i store krukker i drivhuset trives bedre end Chili i drivhusets koldere jord.
Bare min erfaring :)
Skrevet af: Henry G., 3. maj 2013 kl. 20.24
Hej Frederik G. Som Lone skriver er den bedste måde at forbedre din jord i drivhuset ved at tilføre sand, ca 15 cm. og det er bedst at bruge 02 vasket sand (lerfrit), bland det i de øverste 15 - 20 cm lerjord, derudover kan du bruge lidt omsat hestegødning i de øverste lag, men fyld ikke muldjord på, så hellere kompost. I løbet af sommeren vil agurker meget gerne have en topdressing af din omsatte gødning, når du kan se rødder i overfladen af jorden. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Lone Brems, 3. maj 2013 kl. 21.29
Hej Frederik G
Ja, du har forstået det rigtig ! Fremgangsmåden er at løsne i dybden først og bagefter indblande sand i de øverste ca 5 cm af lerlaget og endelig ikke for meget "venden rundt" på lerklumper. Nærmest en slags grov kultivering med greb i stedet for med kultivator.
Med hensyn til valg af sand er Henry G fuldstændig præcis -!
Der er lidt uenighed mellem Henry G og mig om, hvor dybt sandet skal indblandes i lerjorden. Men der må du nok finde din egen vej.....
Muldjord / ikke muldjord (men kompost) .... valget må afhænge lidt af dine muligheder. Nogen få overvejelser kan være nyttige:
Kompost fra Genbrugsstationen skal du være lidt forsigtig med. Næringsindholdet deklareres på baggrund af enkelte prøver pr kompostmile pr år (og der er tale om rigtig mange kubikmeter pr kompostmile). Så det er usikkert, hvad næringsindholdet i mindre portioner af den form for kompost er.
Har du velomsat havekompost til rådighed er du på mere sikker grund og kan bruge det, som Henry G skriver.
Men har du ikke havekompost er muld udmærket. En muldlagstykkelse på 15 cm vil jeg mene er fornuftigt.
Det øverste dæklag med delvist omsat hestegødning skal ikke være tykkere end ca 5 cm - men du vil jo nok opleve, at det så at sige "forsvinder" (= omsættes) i løbet af dyrkningssæsonen - og at det er nødvendigt og hensigtsmæssigt at supplere med mere halv- eller helomsat hestegødning - eller havekompost.
Jeg ønsker dig en rigtig god første sæson i drivhuset :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.