Forum

Myrer i drivhus?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 3. maj 2013 kl. 18.21

Vi har, allerede nu, temmelig mange myrer i vores åbne højbede i drivhuset. De generer ikke os, men det store spørgsmål er, vil de genere vores planter og krydderurter?

Kort og godt: Skal vi gøre noget ved vores myrer, eller skal vi bare dele glæden ved drivhuset sammen med dem?

På forhånd tak

Lar og Peter

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 3. maj 2013 kl. 23.05

Jeg har et stort myntebed og masser af myrer selvom nogle mener de ikke kan lide mynte. Men kan være det kun i starten/nogle sæsoner de ikke kan lide det :). Men så prøv sæt en mynte eller to :)

Ellers generer de heller ikke mig - bare huske at vande sine urter godt inden :)

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. maj 2013 kl. 23.27

Husker jeg helt galt - eller havde vi ikke også denne tråd sidste år?

Jeg ved i hvert fald, at myrer har været under behandling her mange gange tidligere, så måske en søgning på Myrer i drivhuset ville være en god ide?

:)

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Køge, 4. maj 2013 kl. 0.23

Vis begynder og dril eller ødelæg noget så prøv med kaffe grums det skulle de ikke kunne li det har hjulpen hjemme ved min mor fordi de var over alt og ødelagde nogle a planterne

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 4. maj 2013 kl. 8.24

@Anja - det har det sikkert, men jeg kan ikke finde ret mange *personlige* erfaringer.

Dette er hvad jeg har kunne finde

1) De gør, i sig selv, ikke den store skade, man deres gange i jorden kan være med til at udtørre rodnettet.
2) De kan "holde bladlus" ved at beskytte bladlusene mod deres naturlige fjender, for til gengæld at æde deres efterladenskaber.

Jeg er stadig ikke blevet klogere i forhold til hvad jeg skal gøre eller ikke gøre.

Hvad gør I selv?

På forhånd tak

Peter

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. maj 2013 kl. 9.32

@Peter

Jeg gør ikke noget ved myrer før de giver mig problemer og det har de endnu ikke gjort i mit drivhus. Dog kan de være p.... irriterende, hvis jeg uforvarende placerer min hånd lige midt i deres kommandocentral og armen bliver overfadet :)

Bortset fra mus (sjældent), snegle (ofte), lus (af og til) og larver fra sværmere/ sommerfugle (sjældent) og endelig spindemider (sjældent) har jeg ikke haft gener fra dyr i mit drivhus. Aldrig oplevet gener fra ørentviste eller bænkebidere, som af mange omtales som skadedyr. Jeg har mange af dem, men...

Sidste sæson var der et humlebibo i jorden i drivhuset :)

Mit drivhus er hjemmelavet, grimt, rodet og der dyrkes i bede jorden/ krukker - ukrudt fjernes kun når det truer min afgrøde og når jeg luger efterlader jeg det på jorden.

Med andre ord er der masser af mad til nedbryderne og de er ikke tvunget til at forgribe sig på mine planter :)

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. maj 2013 kl. 22.48

Jeg har ikke myrer i drivhuset :)

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina T. B, 16. maj 2013 kl. 21.55

hej

Jeg kunne også ligge ud med masive mængder af myre i drivhus igen igen..... Indrømmer at jeg vander med myregift, med det skyldes ene og alene at jeg har fliser i hele drivhus og dermed bruger selvvandingskasser.... og det er kun fordi de små bæster underminere hele huset !!! ellers gør de faktisk ikke den store skade, sidste sæson åd de dog det meste af et låg til en selvvandingskasse, idet de åbenbart mente at de skulle have et bo, nede i en kasse , med fred være med det... en sjov ting som jeg dog lagde mærke til sidste år og i år, de (myrene) er vilde med vinplanten, tænker de er vilde med de skjoldlus der aldtid er på sådan en

med venlig hilsen
Bettina

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 17. maj 2013 kl. 0.52

Hej.
Jeg har 6 sjove og søde små japanske vagtler til at æde myrer og bænkebidere, i mit drivhus. Vagtlerne piler rundt i bunden af drivhuset. Skal have en sandbakke, vand, foder og halm eller hø til at bygge reder i. Grene til at skjule sig under. OG så kvitterer de med 1 smukt brunplettet miniæg, hver 18 time. Jeg har oplevet at mine vagtler har ruget et kuld vagtelkyllinger ud, oppe i bassillikummen. Det giver en ekstra oplevelse. Lysten til at opholde sig i drivhuset er stor. Venligst Tove

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Bostrøm, 9. juni 2013 kl. 10.29

Jeg her de sorte små myre, men har også haft besøg af de røde/orange??? Myrer :(
De har slået min hængepil ihjæl og nu sidste år hade jeg besøg af dem i mit drivhus.. De små sorte passer på nogle af deres æg har jeg fundet ud af når jeg løfte op en af pladerne... Hvordan får jeg væk de røde/orange myrer?
De har nemlig bygget bo under min vin og sidste år og der spolede jeg dem ud med vand myregift då jeg ikke fået druver på planten i nogle år....

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 9. juni 2013 kl. 14.48

Hej Jeanette. Vagtler spiser myrerne og du får små smukke æg retur. Så undgår du at bruge gift! God fornøjelse. VH. Tove

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Bostrøm, 9. juni 2013 kl. 16.52

Oha.. Så får mine så "jagthunde" lidt motion hvis jeg skal have dem i drivhuset :)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 9. juni 2013 kl. 16.55

I hvor lille drivhus kan man have vagtler?

Vores er sølle 6,2m2 og jeg har svært ved at se at der kunne være plads til de små kræ.

Peter

Nyt svar til emnet »Myrer i drivhus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Myrer i drivhus?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider