Skrevet af: Frederik G, 22. maj 2013 kl. 11.03
Hej
Mine agurker er snart ved at være for store til min vindueskarm! de har allerede 4 store blade og er igang med de næste, så ville grene snart plante dem ud i drivhuset, men vejrudsigten lover jo ikke al for godt. Ville gøre det i weekenden men natten mellem søndag og mandag siger DMI nedtil 6-7 grader, vil drivhuset kunne holde sig varmt nok i nattetimerne?? Jeg har haft 13 grader i nat, men ved ikke hvor koldt det var udenfor...
Jeg overvejer at stille et par bloklys derud, men giver det problemer med sod eller andet..?
Mvh Frederik
Skrevet af: Anja Egeriis, 22. maj 2013 kl. 18.56
Hej Frederik -
du har nok været lidt tidligt ude med at så agurker, for lige i disse dage er det helt klart for koldt at sætte dem ud i drivhuset...
Jeg vil anbefale dig at vente, til nattemperaturen kommer op på ikke under 12 grader, for de er ret sarte og vil tage skade at for lave temperaturer. Det vil gå ud over væksten, og det ville da være for ærgerligt, når de nu er blevet så store :)
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 23. maj 2013 kl. 14.24
Hej Frederik, jeg har en anden holdning end Anja basseret ud fra mine egne erfaringer.
Hvis du har afhærdet dine agurkplanter i et par uger (ud om dagen og ind om natten), så kan du sagtens plante dem ud i drivhuset.
Jeg brugte ca. 3 uger på at afhærde mine. De kom ud om dagen og hvis nattetemperaturen var lavere end 10 grader, så kom de ind om natten.
Men når det er sagt, så afhænger det selvfølgelig også af, hvor i landet du bor og hvor dit drivhus står, samt hvilket drivhus du har. Mit står i fuld sol om dagen og i læ med hæk omkring.
Hvis ikke du allerede er i gang med at afhærde dem, så synes jeg du skal gøre det nu.
Du kan roligt sætte stearinlys ude om natten, men det hjælper ikke så meget, hvis temperatuen i forvejen er 10-13 grader om natten, det har en effekt, når vi nærmere os frysepunktet. Jeg har brugt det en del ved mine tomatplanter.
Held og lykke med det hele.
Skrevet af: Frederik G, 23. maj 2013 kl. 15.05
Hej begge
Tak for jeres svar, jeg tror jeg vil bruge råd fra jer begge:-) jeg prøver at afhærder dem lidt hvis det ikke er for besværligt at flytte dem frem og tilbage og ser om vejret ikke snart bliver bedre. jeg havde 7 grader i nat så det var godt jeg ikke satte dem ud igår...
Men ja var nok lidt for hurtigt ude med at få sået de agurker, men det kriblede i fingrene... begynderfejl;-)
/Frederik
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. maj 2013 kl. 7.00
Frederik - du er ikke alene :) Det vrimler med folk, der har sået for tidligt, som som nu render og flytter planter frem og tilbage, pakker ind i fiberdug osv...
Men du kan jo måske prøve lidt forskellige metoder med dine planter :)
Skrevet af: Frederik G, 24. maj 2013 kl. 8.20
Anja - Haha ja det er rigtigt, jeg havde også nogle fennikel og spidskål som jeg forkultiverede i vindueskarmen, men dem har jeg måtte kassere da de blev alt for store og slaskede inden jeg kunne plante dem ud...
Jeg har kun 5 agurkplanter så tror bare jeg tager alle ud og ind når det er:-)
Skrevet af: Peter A., 24. maj 2013 kl. 8.52
Det er jordtemperaturen der er alt for lav til udplantning af aguker og tomater , og husk at et drivhus kan være en dødsfælde , for at bruge DMI`s egne ord , da der er kan være meget koldere inde i et drivhus om natten end udenfor , inat 2g. C koldere inde i mit drivhus end ude for.
Peter A.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 24. maj 2013 kl. 20.32
Hej Frederik og andre :-)
Jeg plantede mine agurker og tomater ud i drivhuset i søndags, og de ser ind til videre ud til at klare det. De mange små agurker på planten er vokset flere cm, og jeg nipper skud af tomaterne dagligt, så de vokser altså også. Det er skole agurker jeg har, så måske er de lidt mere kulde tolerant?
Hilsen AG
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.