Skrevet af: Birthe Nielsen, 2. juni 2013 kl. 9.29
Jeg vil gøde med Npk gødning i mine kapilærkasser i drivhuset, men hvilken Npk type skal jeg bruge og hvordan er blandingsforholdet, når jeg vil opløse det i vand, lave et koncentrat
Skrevet af: Tom Andersen, 2. juni 2013 kl. 10.01
Du ser opskriften bag på det gødningskoncentrat, som du ikke vil købe og så frem med din vægt, lommeregner og deklaration på den NPK, som du har købt......
Der findes økologisk gødning ved du nok?
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 2. juni 2013 kl. 11.06
Ja, du kan også lave din egen gødning, som både er økologisk og helt omkostningsfrit.
Du tager en spand vand og finder en god stak brændenælder, som du putter i spanden, hælder vand over og lader det stå en uges tid. Herefter har du en fantastisk gødning, som selvfølgelig skal fortyndes med vand. Det er billigt, økologisk og nemt.
Skrevet af: Søren S Duun, 2. juni 2013 kl. 12.53
Problemet er bare at man kan ikke gøre med brændenælder alene for så vil man så mangelsymtomer senere . Tag og supplere med lidt due eller kyllingegødnings udtræk , 10 gram pr ltr vand , hvergang man vander .
Man kan også blande blande gødningen og brændenælderne i et udtræk og så gøde med dette. tilsæt evt. kulsukker til mixet og man får ekstra kalium til gødningen . Husk at det lugter noget så fælt men hvis man sprøjter med eddike der hvor man har det stående tager det lugten .
Skrevet af: Birthe Nielsen, 2. juni 2013 kl. 13.19
Jeg har blandet 200 g Npk 14-3-15 i 5 ltr. Vand, heraf har jeg brugt 2 dl. af koncentratet i 10 ltr. Vand. Håber det er OK
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 2. juni 2013 kl. 14.10
Padderokke skulle være helt fantastisk til samme formål. Netop fordi den har et rodnet, der går langt ned, transporterer den mineraler og andet godt.
Elsebeth
Skrevet af: Søren S Duun, 2. juni 2013 kl. 14.48
Jeg tror bare at man skal koge den først da den er opbygget af kisel . Men det er bestemt værd at prøve.
Birthe - jeg tror ikke at du skal blande en dl til til ti liter vand men nok nærmere en dl til en dl vand. For ellers bliver gødningen for tynd .
Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. juni 2013 kl. 14.52
Hej Birthe.
Det ser ikke helt skævt ud, selv om du nok ikke skal komme den mængde i ved hver vanding.
Det bedste man kan gøre er at holde skarpt øje med planterne. Hvis de trives og strutter af sundhed, har de det "mad", de har brug for. Hvis de begynder at blive lidt blege, er det tegn på begyndende sult. Hvis de bliver for mørke, måske hen mod det blå, får de for meget. Det er lidt en fingerspidsfornemmelse. Jo tidligere man kan ane forandring jo bedre.
vh. Hans
Skrevet af: Birthe Nielsen, 2. juni 2013 kl. 16.46
Hej Hans!
Tak for dit svar, dejligt du kan informere om, hvorledes jeg kan se hvordan planterne har det.
Hilsen Birthe
Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. juni 2013 kl. 17.15
Hej Birthe.
Jeg har prøvet at regne lidt på kvælstofmængden.
En god gødningsmængde er 100 kg N/ha/år (10000m2).
Når du har opløst 200g, har du fuldgødning til ca. 3m2/år. Det afhænger så af, hvor mange kasser, du har at fordele mængden på.
vh. Hans
Skrevet af: Per Gregersen, 12. juni 2013 kl. 14.35
Hej Hans,
Det er interessant læsning.
Hvis man laver den 200 grams opløsning, hvor meget vil der så skulle til én kapillærkasse pr. sæson?
vh. Per
Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. juni 2013 kl. 23.54
Hej Per.
Lidt hurtig regning:
Der skal ca. 4 plantesække til 1m2.
Hvis gødningsmængden skal række til 3m2 er der til 12 sække/kasser/år.
Nu er det ikke populært at snakke kunstgødning her på siden, så det er kun et fingerpeg om hvor lidt der skal bruges af de koncentrerede gødninger.
Det bedste er at holde vågent øje med om planterne trives og gøde derefter.
Vh. Hans
Skrevet af: Jesper Kristensen, 18. juni 2013 kl. 13.14
Jeg bruger koncentreret drivhus gødning (http://www.pindstrup.dk/hobby/produkter/?tx_commerce_pi1%5BshowUid%5D=43&tx_commerce_pi1%5BcatUid%5D=24&cHash=e1d4b2808a5b4149a8f21ee5d6983dee), 1dl per kapilær kasse hver 2.gang jeg vander, dvs hver 2.uge. Mine planter vokser fantastisk og giver pt. masser af agurker og tomaterne er godt på vej. har ca. 40+ grønne tomater
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.