Skrevet af: Gitte H., 15. juni 2013 kl. 17.48
Hjælp, jeg er lige blevet den lykkelige ejer at et lille drivhus. Jeg har 3 skole agurkesalater og 3 tomatplanter. Det gik fint med agurkedebat, har allerede høstet 4. Men nu er der kommet mange hvide pletter på agurkebladene? Jeg har sprøjtet med mælk, men der kommer flere og flere. Hvad skal jeg gøre?
Skrevet af: Tom Andersen, 15. juni 2013 kl. 18.05
Et billede ?
Skrevet af: Peter Sindrup, 15. juni 2013 kl. 18.23
Billeder, billeder og atter billeder ... :-)
Peter
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 15. juni 2013 kl. 20.31
Uden at have set et billede, så lyder det som om, at du er plaget af spindemider. Der er kun 1 ting at gøre, skynd dig at købe rovmider mod spindemider og begynd behandlingen så snart som muligt. Se på hjemmesiden nyttedyr.dk
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juni 2013 kl. 22.59
Hvide pletter kan også være meldug eller måske agurkeskimmel...
Prøv at søge her på siden under Skadedyr og plantesygdomme - der er billeder af de forskellige muligheder :)
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 16. juni 2013 kl. 8.00
Ja bortset fra, at det er rimelig nemt at skelne mellem spindemider kontra meldug og agurkeskimmel, fordi de sidst 2 nævnte viser sig som skimmel på planten.
Prøv at vende et agurkeblad og se om du ikke kan se nogle små bæster, det kunne endnu være et tegn på spindemider.
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juni 2013 kl. 15.31
Mit gæt vil dog ikke være spindemider her - bladene bliver gulspættede og ikke hvide - billeder her:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/41.html
Skrevet af: Gitte H., 17. juni 2013 kl. 21.41
Sådan ser bladene ud, jeg kan ikke se noget på bagsiden
Skrevet af: Anonym bruger 1, 17. juni 2013 kl. 21.53
Har der været dryp af kondensvand som kan have virket som brændglas i solen?
Skrevet af: Gitte H., 18. juni 2013 kl. 8.17
Hej Hans.
Det kan da godt være, det har jeg ikke tænkt på. jeg vil da håbe det er det. Mere udluftning eller?
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 18. juni 2013 kl. 8.22
Ja, det ser ud, som om der er nogen, der har kalket en væg og sprøjtet på agurkerne. Det ser også ud, som om der er de samme hvide pletter på stenen nedenunder?
Jeg tror også, du skal lufte ud, så der ikke er noget kondensvand. Du kan sagtens have døre/vinduer åbne hele dagen og så bare lukke om natten. Og om en uge eller to kan du have åbent hele tiden.
Elsebeth
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 18. juni 2013 kl. 8.39
Hej, ja umiddelbart kunne det godt ligne kondensvand eller indtørret gødning, som er blevet sprøjtet på bladene i forbindelse med vanding. Herhjemme foregår vanding gennem kapillærerkasser, men nogle af planterne står i krukker så de sker at jeg ser lignende pletter på vores agurkblade.
Med hensyn til åbne vinduer og døre, så står de fuldstændig åben herhjemme, dag og nat. vores drivhus/planter har altid dannet meget kondens. Dermed ikke sagt, at du bare fra den ene dag til den anden skal åbne alt, men væn dem gradvist til det. De næste 2 dage med tropisk klima kan du sagtens have både vinduer og døre åbent.
Har i allerede høstet nogle agurker? Hvis ja, så ville jeg ikke være så bekymret længere. Oftest visner frugterne ned, hvis planten fejler noget.
Skrevet af: Gitte H., 18. juni 2013 kl. 8.53
Hej, bladet ligger på en flise, det er skåret af, derfor de hvide pletter på flisen :-) planterne står i kapilærkasse, og bliver kun vandet nedefra, med lidt flydende gødning. Jeg har høstet 4 store flotte agurker, og en mere er næsten klar. Jeg prøver med mere udluftning, og håber problemet går væk. Tak for alle besvarelserne, dejligt når man er ny i faget :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.