Skrevet af: Michelle J., 19. juni 2013 kl. 11.43
Jeg er førsteårs drivhusejer, og kan allerede nu konstatere at jeg ikke har haft helt styr på at knibe sideskud på tomaplanterner;-)
Så for at min agurkeplante ikke (også) skal overtage verdensherredømmet i drivhuset, har jeg googlet rundt efter beskæringsmetoder. Dyrkning af agurker nærmer sig jo næsten en videnskab for sig selv, men har besluttet mig for kun at have stammeagurker da det er en skoleagurkeplante. Jeg er indtil videre med på at alle sideskud derfor skal kappes, men er ikke helt sikker på plantens anatomi.
Er det rigtigt forstået at A = Hovedstammen, B = Hovedblad?, C = sideskud
Er det kun C der så skal fjernes når jeg ønsker stammeagurker, og lade B sidde? Og skal C klippes af så tæt på bladhjørnet som muligt, ligesom på tomatplanter?
På forhånd tak for hjælpen:-)
Michelle
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 19. juni 2013 kl. 12.44
Hej Michelle,
Tillykke med din skoleagurk, den ser ud til at trives. Hvorfor vil du dog kun have stamagurker? Du kan få væsentlig flere agurker af planten ved at beskære sideskudene efter 2-3 bladsæt. Dem der påstår, at det er forkert, har ikke forstand på skoleagurker. Vi har gjort det således i mange år og altid høstet minimum 100 skoleagurker pr. plante.
Det er rigtig nok som du viser på billedet, at A er hovedstammen og B er et blad. C er et sideskud og hvis jeg var dig, ville jeg beskære den efter 2 bladsæt. Du får hermed yderligere 2-4 agurker ekstra pr. sideskud.
Du må endelig ikke fjerne B, idet planten opsamler energi gennem bladene. Med tiden kan du fjerne nogle af bladene, start med de nederste, så får planten også mere luft.
Herhjemme dyrker vi kun 1 plante pr. Pindstrup 50 liter sæk og med flydende Pinstrup gødning. De resterende huller bliver brugt til basilikum. Planterne mangler derfor hverken plads, jord eller gødning.
Held og lykke med det.
Skrevet af: Tom Andersen, 19. juni 2013 kl. 17.50
Hej Michelle
Eelke giver en god beskrivelse af beskæringen, men du skal nok ikke regne med "mindst 100 agurker pr. plante" - det er der vist ikke mange der gør. 50 er også fint.
Eelke anbefaler dyrkning i spagnum og brug af kunstgødning og det er jo ikke lige i tråd med denne hjemmesides idegrundlag....
Brug almindelig god havejord med kompost og evt. grus, hvis din jord er leret. Hvis du er interesseret i økologi, så kan du ligeså godt først som sidst få nogle erfaringer. Glæden er større og prisen mindre :-)
Skrevet af: Michelle J., 27. juni 2013 kl. 12.11
1000 tak for svar, nu har jeg helt styr på at lade de rigtige blade blive siddende på planten:-)
Har brugt organisk gødning til økologisk havebrug, men vil næste år gerne prøve at bruge "gæret" brændenældevand. Det er billigt, godt for jorden og der er da helt sikkert nogle der vil blive glad for at undvære nogle brændenælder:-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.