Forum

Kan stor squash plante i blomst flyttes?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 19. juni 2013 kl. 15.29

Jeg har dårlige erfaringer med squash i min have - eneste gang jeg prøvede på friland blev den hele tiden ædt af snegle - ingen squash :-/

I år fik jeg tiltusket mig en gratis squashplante af en have-ven og satte den i drivhuset - det var vist ikke nogen god ide! Planten med blade fylder vel en meter i diameter og er ved at fylde drivhuset ud i bredden!!!

Der er de første spæde blomster på - men hvad gør jeg med størrelsen? Kan jeg "beskære" de største af bladene (A4 str.) eller kan jeg flytte den ud på friland?

Gode råd modtages gerne :-)

Hilsen Tina

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. juni 2013 kl. 21.24

Hej Tina K

Beskære planten er nok ikke en farbar vej - og almindeligvis klarer squash sig udmærket på friland i dansk sommervejr.
Vælg en udplantningsdag med overskyet vejr, regnbyger og ikke for meget blæst - og afpas efter vejrudsigten, så der er gode muligheder for den slags grøde-vejr i nogen dage frem fra udplantningstidspunktet.

Sneglenes appetit er jo formidabel som du allerede tidlogere har erfaret! En eller anden form for beskyttelse må du nok have gang i.
Der er forskellige muligheder - nogen af dem kræver dagligt tilsyn..

Læg et par bunker (i en afstand af ca 50 cm fra squashplanten) af salatblade, kasserede udplantningsplanter, halvvisne kålblade, spinatblade eller andre appetitvækkere. Vend bunken en gang om dagen og fjern alle snegle, der har søgt ly og føde i den del af bunken, som er nærmest jordoverfladen.
Bunkerne skal holdes vedlige og efterses dagligt så længe der er noget at beskytte på squashplanten.

Ølfælder kan placeres i nogenlunde samme afstand - skal tilses efter regnvejr.

Læg et lag skarpt grus på et par cm tykkelse i en cirkel på ca 20 cm med squash-plantens hovedstængel i centrum og løft blade og stængler fri at jorden med støtte fra afbarkede pilegrene eller andet let fletværk. Sørg samtidig for at der er skjulesteder og gerne også føde for sneglene ved at så grøngødning i bedet hvor squashplanten plantes ud. Gruscirklen skal holdes vedlige & fri for grøngødningsplanter så længe der høstes squash!

Udlæg gode æglægningsskjul i nærheden af squashplanten i form af trækasser eller flamingokasser (holdt let trykket mod jordoverfladen af en sten). Jordoverfladen under kasserne tilses ugentligt fra juli til november. Alle æghobe fra iberisk skovsnegl / dræbersnegl fjernes ved hvert tilsyn. Det har nogen effekt også året efter.

Et enkelt kemisk middel mod snegle er Ferramol. Midlet er godkendt til anvendelse i økologisk jordbrug. Det er nok det sidste middel, jeg vil tage i brug ! Det er alle slags snegle, som tiltrækkes og dræbes af det jernholdige, pillerede middel. Og det er bestemt ikke alle slags snegle, der er et problem for urtedyrkere !
Det er ikke fuldstændig afklaret, om for eksempel pindsvin kan tage skade, hvis de fortærer snegle, der har indtaget Ferramol.....

Jeg håber, du får held til at kunne høste masser af squash :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 19. juni 2013 kl. 22.39

Hej Lone,
tak for dit svar - jeg vil prøve at flytte den på friland med en ordentlig rodklump - og med de øvrige råd du giver :-)
Men der bliver ikke noget med ferramol, da jeg dyrker økologist - til gengæld har jeg siden sidste mislykkede forsøg med squash fået tilegnet mig nogle moskusænder, der spiser snegle :-)
Jeg håber bare, at blomstringen ikke går i stå, når jeg flytter planten - eller måske skal jeg simpelthen nippe dem af, så den kan koncentrere sig om lige at få arrangeret rødderne, inden den laver frugter?

Hilsen Tina

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. juni 2013 kl. 7.51

Hej Tina K

Smart med medhjælp i haven ;-)

Jeg tænker, at planten selv finder ud af om det er rod eller frugt, der skal have fokus - det du kan gøre for den er at sikre stabil og jævn vandforsyning på den nye vokseplads.

Held og lykke med projektet !

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 20. juni 2013 kl. 9.19

Vi har også en enkelt squash i drivhuset, men har valgt styre de fantastisk store (og smukke) blade, ved at "binde dem op" - forstået på den måde at vi trækker dem ud mod siden af drivhuset med almindelig sejlgarn.

Den fylder stadig meget, men jeg syntes den er så spændende at den for lov at bo i drivhuset.

Peter

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 20. juni 2013 kl. 22.36

Hej Tina
Sidste år flyttede jeg en stor græskar med en lille frugt på fra en stor potte i gården (dur ikke med græskar i potte) og ud i haven. Det gik fint og græskarret blev stort og høstet. - Vand under, over og i dagene derefter og godt med kompost. - Mod snegle vil det bedste nok være at lægge noget fiberdug ind på jorden under hele squashen incl. de frugter, den får. Det har jeg i år brugt under en stor Roma-salat, som de var slemme ved tidligere og som jeg helst skal kunne dyrke frø fra til Frøsamlerne, det ser ud til at fungere.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 21. juni 2013 kl. 8.28

Hej Clara,
ja, jeg skal lige have forberedt en plads til den i haven (synes altid jeg mangler plads, hø hø), men så kommer den altså ud, for i mellemtiden er den vokset til 1½ m i bredden og der er 5 kæmpe blomster på den, så den er da gået helt grassat :-) Og jeg har tilfældigvis noget ukrudtsdug, som ellers ikke er noget jeg bruger, så den bliver pakket ind for neden :-)
Tak for alle gode råd :-)
Tina

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 21. juni 2013 kl. 13.13

Jeg havde en gang en have med mange dræbersnegle. Jeg stillede squashplanten i en stor, bred krukke (a la en mexikanerhat) på et lille 1 meter højt bord med skrå ben. Der var ingen snegle i planten. Jeg var dog ude ind i mellem for at fjerne snegle som kom i nærheden af bordets ben.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Krog Andersen, 21. juni 2013 kl. 18.41

Nu vi er ved spørgsmål om squash, vil jeg lige høre jer, hvor langt fremme jeres planter er nu? Jeg har 2 planter på friland, men jeg har stadig kun haft hanblomster på begge planter. Måske er de stressede over et eller andet, har jeg læst mig til, men de må da snart finde ud af, at der ikke er nogen, som gør dem noget. Har I andre fået frugter på jeres planter her d. 21. juni?

Håber at nogen kan hjælpe mig med at afklare, hvad jeg måske gør galt, siden der ikke sker mere på mine planter. De er heller ikke vokset særligt meget siden de blev sat ud for en måneds tid siden.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Krog Andersen, 21. juni 2013 kl. 18.43

Hovsa, jeg fik ikke lige sat X i feltet, for at modtage mail når der er svar til emnet, så det gør jeg så nu :)

Nyt svar til emnet »Kan stor squash plante i blomst flyttes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Kan stor squash plante i blomst flyttes?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider