Skrevet af: Elsebeth Mathiasen, 3. juli 2013 kl. 22.21
Jeg har besluttet, at jeg ønsker mig et drivhus. Og det må gerne være det drivhus, der er lavet i cedertræ fra Juliana. Jeg synes, det er smukt... Men efter at have set det udstillet to forskellige steder undrer jeg mig over, at træet nogle steder får nogle farveforandringer. Det ser faktisk "brændt" ud (ja, det ved jeg godt det ikke er :-)).
Kan nogen forklare mig, hvad det er? Kan/skal man gøre noget? Vil det med tiden få et ensfarvet udtryk igen?
Det ser umiddelbart ud som om, det kun er indenfor, farveforskellene fremtræder.
Ser med stor tak frem til et svar...
Mange hilsener
Elsebeth Mathiasen
Skrevet af: Peter A., 4. juli 2013 kl. 10.04
Hvis det er udseendet (retro) og ikke om drivhuset kan bruges optimalt til at dyrke planter i , der er afgørende for valget af drivhus , så vælg et af træ , det giver masser af arbejde da det modsat et alu drivhus , kræver vedligehøjese , maling , udskiftning af diverse trædele osv..........
Peter A.
Skrevet af: Maria., 4. juli 2013 kl. 15.52
Træ hører til i brændeovnen, eller ude i skoven ;-D
Ville til hver en tid vælge et drivhus af alu.
Skrevet af: Freya Grossmann, 4. juli 2013 kl. 17.36
Se på havemøblerne! For nogle år siden, ville alle have teaktræsmøbler, men de skal vedligeholdes, for at tåle det danske vejr. Og de er ikke længere brune som i starten, men grå, fordi de naturlige olier er vasket ud af træet.
Det samme sker med drivhuse i træ - de er oven i købet udsat for vedvarende fugt fra jorden, hvilket ikke er noget for træ, me mindre, det skal nedbrydes.
Du kan naturligvis give det linolie og træbeskyttelse, men træbeskyttelse kan ikke anbefales til steder, hvor du vil dyrke fødevarer.
Skrevet af: Elsebeth Mathiasen, 4. juli 2013 kl. 21.57
Hej igen
Tak for svarene - men jeg tror, I misforstod, hvad jeg spørger om. Det drivhus jeg er lun på, er lavet af cedertræ. Det skulle være relativt vedligeholdelsesfrit (vores teakhavemøbler er i øvrigt ubehandlede, sådan foretrækker vi dem). Men på de to eksemplarer af drivhuset jeg allerede har set, er der nogle farveforskelle, jeg undrer mig over.
Tror jeg havde håbet på svar fra en eller flere, der kender til lige præcis dette drivhus. Tænker nemlig at hvis jeg spørger Juliana selv, får jeg ikke nødvendigvis et "uvildigt" svar.
Så altså - er der nogen, der ved hvorfor der er disse farveforskelle, og er der noget at gøre ved dem??
:-) Elsebeth
Skrevet af: Henry G., 4. juli 2013 kl. 23.02
Hej Elsebeth du skal ikke være ked af, at der en lille forskel på "mønstret" i trækonstruktionen på dit drivhus, det er helt sikkert behandlet med en slags beskyttelse, der gør at træet ligner at det er brændt. Hvis du har set farveforskelle, er det nok på grund af, at træet kan have forskellige hårdheder, mellem årringene er træet mere blødt end årringene Jeg ville dog male træværket og kitkanten udvendig, med en hvid maling på linolie basis, brug en god maling, mal to gange, og du har et hus, der ikke skal males de næste mange år (20 - 25). Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.