Forum

Vindrue i drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 10. juli 2013 kl. 9.33

Hej
Vi overvejer at få en vindrue i drivhuset, både fordi der er nogle dejlige frugter men også for at lav lidt skygge over "terrasse" området:-) Men synes at have hørt man skal plante den udenfor og så lave den vokse ind gennem soklen. Jeg har støbt sokkel i 70-80 cm med leca fra 10cm under jorden og optil ca 40cm, men kan jeg godt plante den i drivhuset eller skal jeg bore hul? og i så fald hvor stort skal hullet være?
Mvh Frederik

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 10. juli 2013 kl. 14.00

Hej Frederik G.

Det letteste for mig, er "hvis du går ind på" denne side på denne hjemmeside: www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html
Derfra får jeg en mail, når der er nyt ang. vindrueplanter.

Jeg har valgt, ikke at "gå ind" og læse (og besvare) alle de spørgsmål der bliver stillet på hjemmesiden ang. vindrueplanter. Der er ca. 50 forskellige spørgsmål, med et andet "emne-navn", derfor bliver de lagt for sig selv.

Men med hensyn til hvad du bør gøre for din vindrueplante i dit drivhus, så bør du f.eks. med en vinkelsliber, påsat en "betonskæreskive", skærer et hul i underkanten af et af glassene, så stort at vindrueplantens stamme kan gå ind ad hullet.

Omkring stammen kan du fuge med et lag cilicone, beregnet til bl.a. akvarieglas, det kan give sig så meget at plantestammen kan udvide sig igennem året.

Du skal efterse "ciliconepakningen" jævnligt, og evt. fjerne den gamle og lave hullet i glasset lidt større, for derefter at fuge hullet til omkring stammen igen.
Grunden til at du bør fuge hullet til, er at du på den måde sørger for at der ikke kan komme bl.a. snegle ind ad hullet.

Grunden til at du bør skære hullet i glasset er, at en vindruestamme med årene kan blive så tyk som en arm, og også at hvis den kommer ind igennem soklen, så kan den måske sende rødder ud i drivhusjorden og derigennem suge alt næringen ud af jorden i drivhuset.

Årsagen til at det er bedst at have planten plantet udenfor, er at roden så ikke kan "udsulte" jorden i drivhuset, men selv kan søge ud omkring efter den næring planten skal bruge. Vindrueplanter kan let søge ca. 10 meter ud efter næring, og hvem kan med bestemthed sige, hvad planten har behov for.?

Husk for din egen skyld at lufte kraftigt ud om foråret, når vindrueplanten blomstrer, for på det tidspunkt er planten meget følsom overfor tør luft (det kan vindrueblomsten ikke tåle), og du må under ingen omstændigheder røre ved de "små flaskerensere", som blomsten ligner ved blomstringen.!
Vindrueplanter blomstrer tidligere i drivhus, end hvis de står udenfor.

Hvilken plante du bør vælge er helt op til dig selv, bare du sørger for at planten er en sort der er modstandsdygtig mod vindruesygdomme.!

De fleste vindrueplanter kan plantes i drivhuse, omvendt er det meget værre. Der er rigtig mange vindrueplanter der ikke kan nå at give modne vindruer på friland.

Hvis du gerne vil have "de ca. 10 sider med vindruepasning", så send mig en mail.
Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til mig.

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Frederikssund
til.: 4731 4705, hvis jeg ikke tager min tlf., så prøv min mobil: 3033 8311
mail: hope@post.tele.dk

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 10. juli 2013 kl. 14.30

Hej Holger
Mange tak for dit fine indlæg, det var meget nyttigt:-) Jeg bliver dog nød til at lave hul i soklen da jeg har 40cm op til glasset i mit drivhus.

Men ville da gerne have et par forslag til hvilke sorter der egner sig godt til drivhus, gerne røde med store frugter:-)

Mvh Frederik

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 10. juli 2013 kl. 15.46

Hej Frederik G.

Send mig en mail, så sender jeg dig "de ca. 10 sider med vindrueplantepasning".
Jeg kan ikke se din mailadresse før du sender mig en mail.

Den bedste røde vindrueplante er nok Vanessa, den er modstandsdygtig mod div. vindruesygdomme.

Venlig hilsen
Holger

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Verdriet Sørensen, 8. maj 2017 kl. 15.05

Hejsa.
Min kærste og mig hat lige købt drivhus og har så købt en vindrue plante, vi ved meget lidt om sådan en, er der nogen der kan fortælle hvordan vi passer den bedst.
Venlig Hilsen
Eva og Ole.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 8. maj 2017 kl. 19.45

Hej Eva.
Hvis du svarer på min mail, så sender jeg det jeg plejer at sende om bl.a. vindruepasning.
mvh
Holger

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine K., 7. juli 2018 kl. 12.41

Hej Holger
Vil du sende din vindruevejledning til mig på Kristine.kromann@gmail.com?

På forhånd tak
Kristine

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hammer, 7. oktober 2018 kl. 7.58

Hej - vi har lige overtaget et hus med drivhus og en vindrueplante i drivhuset - og vi aner INTET om hverken drivhus eller hvordan vi skal pleje vindrueplanten. Jeg har læst herinde at Holger har lavet et 10 sider skriv om vindrueplanten - er det muligt evt at få det tilsendt? mvh Lene

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 7. oktober 2018 kl. 11.15

Hej Lene.
Jeg kan ikke se din mailadresse på dit indlæg.
Send mig en mail, så svarer jeg dig.

Venlig hilsen
Holger
Mail: hope@post.tele.dk

Nyt svar til emnet »Vindrue i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vindrue i drivhus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider