Skrevet af: Johnny Olsen, 12. juli 2013 kl. 15.31
Hvad sker der med vores tomater(se billede)
Skrevet af: Jørn Petersen, 12. juli 2013 kl. 19.23
Tror de har stået meget våde i en periode.
Skrevet af: Søren S Duun, 12. juli 2013 kl. 19.31
Det er griffelråd, og skyldes en svamp. Årsagen kan skyldes flere forhold.
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. juli 2013 kl. 20.02
Prøv at søge på griffelråd under Skadedyr og plantesygdomme øverst oppe på siden - så får du en god forklaring på årsagerne til, at det dukker op i dine tomater :)
Skrevet af: Lars Jakobsen, 12. juli 2013 kl. 20.30
Hej
Jeg kan huske, at jeg har læst et sted, at griffelråd, som det er, skyldes manglende vand i en periode under blomstring.
Mvh
Lars Jakobsen
Skrevet af: Tom Andersen, 13. juli 2013 kl. 9.41
Hej Johnny
Jeg vil gætte på at du dyrker i kapillærkasser?
Skrevet af: Johnny Olsen, 13. juli 2013 kl. 11.03
Ja det gør vi, men uden selvvandnings systemet. Har fyldt dem med jord og plantet deri
Skrevet af: Tom Andersen, 13. juli 2013 kl. 11.18
Har du lavet dræn/ huller i bunden?
Er jorden meget våd?
Vander du kun med regnvand?
Hvis du svarer på disse, så har vi måske svaret/ årsagen og en løsning :-)
Skrevet af: Johnny Olsen, 13. juli 2013 kl. 11.22
Ingen huler i bunden
jorden er lidt fugtig
Ja kun regnvand
Skrevet af: Tom Andersen, 13. juli 2013 kl. 12.39
Uden huller/ dræn kan det være svært at vurdere vandindholdet og man kommer let til at overvande. Overvanding kan medføre rådnende rødder og for lille rodmasse i forhold til grønmasse og dermed næringsmangel/ sygdomme.
"lidt fugtig" er jo en subjektiv størrelse - måske er det passende, men igen - lav dræn!
At du kun vander med regnvand er nok den primære årsag til din griffelråd, idet regnvand ikke indeholder de mineraler, som grundvand/ ledningsvand gør, herunder calcium. Griffelråd skyldes calciummangel, som kan opstå ved de to beskrevne forhold: Direkte mangel i voksemediet eller for lille optag p.g.a. for lille rodmasse - dette sker ofte ved forkert brug af kapillærkasser.
Løsningen på din griffelråd vil derfor være at tilføre calcium. Det kan du gøre ved at tilsætte _lidt_ calcium (perlekalk eller lignende) til regnvandet eller bruge ledningsvand.
Skrevet af: Johnny Olsen, 13. juli 2013 kl. 19.58
Ok, men nu er det kun en plante ud af 10 som har problemet og der står 4 planter i hver kasse.
Men til vinter bygger jeg noget op i træ og dermed bliver der osse dræn i bunden.
Har kikket efter idag og der er flere tomater på den plante og der er ikke noget at se på dem
Skrevet af: Tom Andersen, 13. juli 2013 kl. 20.24
Hej Johnny
Fortsætter du som hidtil vil der givet komme flere med sygdommen.
Tjek om den gødning, som du giver planterne, indeholder calcium.
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juli 2013 kl. 14.38
Der er også forskel på sorterne - nogle er ikke så slemme til at få griffelråd som andre, og det er jo nok en del af forklaringen :)
Men jeg er helt enig med Tom - dræn i bunden og tilførsel af kalk bør hjælpe på det.
Selv om den øverste del af jorden kun føles lidt fugtig, kan der jo sagtens være meget vådt længere nede. Jeg ville nok lave nogle drænhuller allernederst på siden af kasserne, så overskudsvandet kan løbe fra.
Skrevet af: Johnny Olsen, 14. juli 2013 kl. 20.26
okay, det må jeg heller får gjort
og tak for hjælpen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.