Skrevet af: Michelle J., 18. juli 2013 kl. 8.46
Så er det tid igen til hjælp fra kloge hoveder:-)
For nogle dage siden fandt jeg en lille larve på en agurk, og 2 mere da jeg høstede bredbladet persille.
Jeg ville egentlig bare have hørt om det var en ven eller fjende.
Men her til morgen ser jeg at der har været fest i morgenfruerne som står i drivhuset (havde læst det skulle være godt sammen med tomatplanter). Så først hvad jeg går ud fra er efterladenskaber, og derefter at mange blomsterhoveder er væk og bladene gennemhullede. Og tog en larve på fersk gerning, og den var større end den på billedet.
Jeg er nervøs for om de begynder at æde løs af chili, tomat og agurk. Eller om jeg kan nøjes med at hive alle morgenfruerne op, hvis larverne kun har smag for blomster?
Så hvad tænker i; ven eller fjende? Og hvad er "bæstet" for en slags?
Mvh
Michelle
Skrevet af: Svend Sørensen, 18. juli 2013 kl. 11.34
Jeg tror at det er en larve af gammauglen eller en nærstående ugleart. Gammauglens larve optræder på alskens grønne sager, den er ikke kræsen.
Skrevet af: Peter Sindrup, 18. juli 2013 kl. 15.21
Fjende - ingen tvivl om det.
Prøv at se om www.nyttedyr.dk har et modtræk til de små grønne bæster. :-)
Peter
Skrevet af: Michelle J., 18. juli 2013 kl. 15.22
Er dette produkt vejen frem til bekæmpelse af sommerfuglelarver?
www.nyttedyr.dk/produkt/dipel.aspx
Eller er der andre metoder/midler der kan anbefales?
mvh
Michelle
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 18. juli 2013 kl. 15.29
JA, det er helt sikkert en fjende. Vi har dem også i drivhuset, men plejer at holde dem væk ved blot at fange dem. Jeg mener ikke, at man skal iværksætte noget større med mindre, at hele drivhuset lider under det, men så burde man måske have grebet ind tidligere på sæsonen.
Men væk skal den, for ellers spiser den til sidst alle dine afgrøder.
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. juli 2013 kl. 18.01
Prøv at se efter i morgenfruerne i aften, om den har familie - de er ret grådige, så det er ikke sikkert, at der er ret mange om at spise morgenfruerne...
Skrevet af: Michelle J., 18. juli 2013 kl. 21.33
1000 tak for jeres svar, hvor er det skønt i gider hjælpe en novice:-)
Jeg har fundet Dipel på nyttedyr.dk som jeg overvejer.
Rystede morgenfruerne her til aften, nedenstående billede er af fangsten. Jeg tænker det er mange, men aner ikke hvad en normal størrelse larvefamilie er, men grådige er i de i hvert fald:-)
Kan det være bekæmpelse nok, simpelthen bare at ryste blomsterne og fjerne larverne? Eller er her for mange til at det er en holdbar løsning?
Mvh
Michelle
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. juli 2013 kl. 22.48
Prøv at gøre det samme de næste aftner og se, om der ikke bliver færre og færre - måske kan du nøjes med det :)
Ellers er Dipel nok løsningen - men måske bliver det ikke nødvendigt!
Skrevet af: Freya Grossmann, 18. juli 2013 kl. 22.54
Hvis du har mulighed for det, kan du tage dem i et syltetøjsglas med huller i låget og fodre dem med friske blade fra noget, du alligevel skal af med (ukrudt eller afklip fra en hæk eller lign).
Så kan man følge larvernes udvikling til voksne individer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.