Skrevet af: Jonas K, 20. juli 2013 kl. 8.59
Hejsa
Mine Gemini tomater har en underlig gul farve i topppen. Jeg troede det var fordi de ikke var modne, men de har efterhånden haft det en uges tid. Tomaterne lugter fint, også når jeg har skåret den over.
For 4-5 dage siden løb min kapillærkasse tør for vand, så de har måske manglet vand en dags tid! Kan det have indflydelse?
Mine andre tomater klarer sig fint (jordbær, cherry og cocktail). Det er kun mine 2 Gemini planter der ser sådan ud. Alle planter har rigtig mange tomater,også Gemini.
Skal jeg fjerne de gule tomater, og satse på de grønne, eller skal de have lov at blive hængende lidt endnu?
På forhånd tak
Jonas
Skrevet af: Tom Andersen, 20. juli 2013 kl. 14.20
Jeg tror at "gulnakker" kan opstå ved for høj varme i selve frugten.
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. juli 2013 kl. 17.18
Præcis - de har fået for meget varme/direkte sol, så den gule/grønne del modner ikke... Prøv at google grønnakke
Har du sørget for at lufte så meget ud som muligt i drivhuset for at holde temperaturen nede? Alle vinduer og dør skal være åbne, når solen skinner så meget, som den gør nu. Jeg kan se, at du har polyplader i drivhuset, så det burde ikke være nødvendigt at skygge ekstra - men måske ville det alligevel være en idé?
Du skal helst kunne holde under 30 grader derude - nogle få grader mere er ok, men så har planterne heller ikke godt af mere :)
Skrevet af: Jonas K, 21. juli 2013 kl. 10.29
Hej
Tak for hjælpen.
Jeg havde prøvet at søge på det, men det er lidt svært når man ikke kender de faglige termer :)
Der har sikkert været for varmt. Alt har stået åben alle dage hvor det er varmt, men jeg skal have lave et vindue ekstra for at sikre gennemtræk.
Kan man stadig spise den røde del af tomaterne? Det er ret mange tomater der har fået grønnakke. (Har prøvet at google det, uden held)
Tak
Jonas
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 21. juli 2013 kl. 11.05
Jonas - jeg kan ikke huske, om vi har talt om det, men du kan bare lade drivhuset stå åbent hele døgnet. Kun hvis det bliver under 8-10 grader, skal du lukke døren. Og så tror jeg, du skal få lavet noget ekstra udluftning, da du har en del planter i drivhuset, ellers vil du få mange tomater med grønnakke.
Elsebeth
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juli 2013 kl. 12.05
Du kan sagtens spise det røde - det fejler ingenting :)
Og på denne årstid kan du evt. bare pille et vindue ud - der bliver ikke behov for at lukke igen for til efteråret...
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 21. juli 2013 kl. 12.10
Eller en hel bane - nu har jeg jo set dit drivhus. Hvis det er muligt, ville det være godt at lave en åbning tilsvarende døren i den anden ende af drivhuset.
Elsebeth
Skrevet af: Tom Andersen, 21. juli 2013 kl. 14.14
Det er en god ide at kunne lufte godt ud i drivhuset for at holde temperaturen nede under de 30 grader, men fænomenet grønnakker skyldes det ikke opvarmning lokalt i den enkelte frugt på grund af direkte sol?
Løsningen er da at skabe skygge...
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juli 2013 kl. 15.07
Jeg tror egentlig, at høj varme kan gøre det samme som direkte sol - og i et drivhus med polyplader som her gætter jeg på, at det er varmen, der har været årsagen :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juli 2013 kl. 15.08
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.