Forum

Solvandvarme fra gulvet i udestue

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Finn Carlsen, 7. august 2013 kl. 12.19

Jeg skal til at lægge fliser i min udestue i mit sommerhus, og har i denne sommer bemærket at gulvet var blevet ret varmt.
Da gulvet ved samme lejlighed skal hæves ca 5 cm. kom je på den tanke at denne varme kunne udnyttes ien slags omvendt gulvvarmesystem, med pex-rør på rionet under fliserne, og dermed forvarmet vand til el-vandvarmeren.
Udestuen er ca 20 m^., så selvom temperaturen ikke bliver så høj er der jo areal nok. Ved for stor varme(overkogning) skal en termostat sørge for at cirkulere og evt. bortlede varmen.
Jeg søger oplysninger, som vil kunne hjælpe mig i planlægningen og evt. udførelse.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Carlsen, 7. august 2013 kl. 12.40

Jeg glemte at tilføje at udestuen er rimeligt isoleret ( 32mm plasttag) og termoruder, så en option ville kunne være at lade systemet køre den anden vej om vinteren og dermed lave gulvvarme og en frostfri 'palmehave' om vinteren.
Der er naturligvis lavet isolering i fundamentet mod terræn.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. august 2013 kl. 15.07

Husk en ventil, hvis vandet bliver så varmt, at det koger, kan dampen let sprænge sig vej ud. Det lyder som en fin idé, jeg synes, du skal stille spørgsmålet i debatten (slå op på Debat og skriv et indlæg) på: www.ing.dk
De der ingeniørnørder er tit meget hjælpsomme og åbne overfor alternative idéer.

Mvh
Tine- der også læser og stiller "dumme spørgsmål" på ing.dk

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 7. august 2013 kl. 21.19

Det der med "overkogning" behøver du vist ikke bekymre dig om. Det vil jo forudsætte, at gulvet skal op i nærheden af de hundrede grader !
Men som jeg læser det, så vil du forvarme dit brugsvand i gulvet inden det ledes igennem din el-vandvarmer, altså fort at spare energi ? Ja der vil jo være en lille teoretisk besparelse, men hvis det så samtidig betyder, at hele familien skal indlægges med legionelleforgiftning, så ville jeg nu foretrække at betale min elregning med glæde.
Det du skitserer, er jo en ideel udklækningsanstalt for legionellabakterier, så læs hellere lidt mere om det inden du går i gang.
boligejer.dk/legionella

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Carlsen, 8. august 2013 kl. 0.07

tak for begge indlæg -legionellaen havde jeg ikke lige tænkt på, på trods af en kollega som fik det ved at bade i solopvarmet vand i Spanien.
Det ser derfor ud til at jeg må fylde rørene op med olie/frostvæske og så lave en varmeveksler - dvs et reelt solvarmeanlæg, det koster nok en VVS'er - dyrt - desværre.- anyway - jeg lægger pexrørene ned ved gulvstøbning, så er jeg fremtidssikret, og kan siden løse infektionsproblemerne. En cirkulationspumpe er ikke noget problem, da jeg har gratis strøm når solen skinner (solceller), hvilket er årsagen til at jeg ikke har en traditionel solvandvarmer på taget.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grønert Larsen, 10. september 2013 kl. 10.46

tag eventuelt et kontakt med dem her, www.greenmatch.dk/ her kan du få 3 uforpligtende tilbud og stille så mange spørgsmål du har lyst. så du kan være helt sikker inden du går igang med arbejdet.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 11. september 2013 kl. 8.11

Hvis du forvarmer vandet INDEN du sender det til vandvarmeren, vil evt. Legionella blive slået ihjel i vandvarmeren. Selvfølgelig forudsat at den står rigtigt, men ellers har du også legionella problemer uden at forvarme.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Fogh, 24. december 2014 kl. 4.45

Sol strøm og sol varme
En solvandvarmer er meget billigere incl. installation end solceller og den udnytter mere end 70 % af solens indstråling , hvor solceller normalt kun udnytter 10 -15 % af solens indstråling og så kan solceller afgiftbelægges fordi de er tilsluttet et fælles net og yder til dette , det gør en solvandvarmer ikke , det vil sige at du kan fjerne en støre del af din totale energiregning for en meget mindre investering ved at få installeret en solvandvarmer og så fylder en solvandvarmer også meget mindre , I Danmark kan en kvalitets solvandvarmer producere flere tusinde kWh (afgiftsfrit) om året , den virker også om vinteren når bare solen skinner , her forvarmer den vandet og Legionella er heller ikke noget problem hvis den er korrekt monteret af en autoriseret vvs installatør som ved hvordan man undgår de farlige bakterier , det er bla. en af grundene til at at der kræves autorisation .
I en dansk gennemsnitsfamilie udgør opvarmning af brugsvand 30 – 40% af energiregningen. I den
private husholdning forbruges i gennemsnit 850 kWh/person om året til varmt vand. Som forbruger
forventer man, til enhver tid, at der kommer varmt vand ud af hanen, når man har brug for det. Om
husstanden er på en eller fem personer har ingen indflydelse på, at der døgnet rundt, er en stor
mængde vand, der skal opvarmes og holdes varmt med et stort forbrug af energi til følge.
Energipriserne stiger hele tiden
En af fordelene ved at arbejde med solen som energikilde er, at når apparatet er betalt og sat i drift
er ydelsen gratis. Det betyder, at man er uafhængig af energi-prisernes himmelflugt. Når man har
købt solvandvarmeren, har man betalt hovedparten af regningen for de næste 15 – 20 års
varmtvandsforbrug.
Solvandvarmer som en del af husets energiforsyning
En solvandvarmer kan med stor fordel sammenkobles med de fleste andre typer energianlæg. I de
kolde vintermåneder forvarmes vandet, mens solvandvarmeren leverer hele forbruget af varmt vand fra
marts til oktober. da man ikke har brug for rumopvarmning i sommerhalvåret, kan man helt slukke
for fyret/energianlægget, og derved undgå såvel energitab i rørforbindelser, som fyrets lave
forbrændingseffektivitet, når det ikke kører kontinuerligt , dette nedsætter forbruget af fossilt
brændsel (olie/gas/el) til fordel for klimaet og privatøkonomien og besparelsen kan ud over den
faktiske produktion forøges med helt op til 60%, så investeringen vil være tjent hjem på få år.
Skal man have udskiftet sin elektriske vandvarmer eller den olieopvarmede mm. , kan man med stor fordel, udskifte den med
solvandvarmeren. Merinvesteringen vil være tjent hjem på få år.

Når du har solopvarmet brugsvand kan du med stor fordel koble din opvaskemaskine og vaskemaskine til det solopvarmede vand da det normalt bliver opvarmet med et elvarmelegme med stort strømforbrug , man kan idag købe vaskemaskiner som er beregnet for tilkobling til både koldt og varmt vand , opvaskemaskinen kan kobles direkte til det varme vand , få nærmere rådgivning om dette ved en forhandler .

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. december 2014 kl. 10.24

Forkert forum , prøv at sende det ind her : lav-det-selv.dk

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Davidsen, 6. januar 2019 kl. 16.27

Prøv at oprette et lignende spørgsmål på www.ing.dk - der er masser af kompetente folk til at besvare sådanne spørgsmål.

Venlig hilsen
Kenneth

Redigeret af administrator 7. januar 2019 kl. 14.44. Link til specifik hjemmeside er fjernet af redaktionen.

Nyt svar til emnet »Solvandvarme fra gulvet i udestue«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Solvandvarme fra gulvet i udestue

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider