Forum

Spindemider i agurk og vissen vin

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Linda H., 15. august 2013 kl. 16.47

I år har jeg igen fået problemer med spindemider. Da jeg så de var der, klippede jeg de værst angrebne blade og stængler væk, sprøjtede mod utøj og et par dage efter satte jeg rovmider ud. Men jeg kan stadig ikke få det kæmpet ned. Angrebet er først kommet her i juli måned og mine planter har stået derinde siden maj (jeg er tidligt ude med det hele).
Hvordan kan jeg undgå disse mider? Drivhuset bliver vasket hvert forår.

Derudover får min vin visne blade selvom den hverken mangler vand eller gødning. Desværre viser det sig også at der er sten i, selvom det er en stenfri blå sort fra plantorama... grrr...

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. august 2013 kl. 21.23

Hej Linda H

En del af problemet med den heftige udviklng af spindemider i denne sommer kan være, at du har forsøgt med at "sprøjte mod utøj" nogen dage før du satte spinderovmiderne "på arbejde"....
Uanset hvilket insektgiftmiddel, du har anvendt har du så at sige "ryddet maden af vejen" inden spinderovmiderne kom til. De har sultet nogen døgn - og der kan være giftvirkning, som også har ramt rovmiderne.
Et mere fredeligt middel kunne være at sprøjte med sæbevand (mens du venter på at kunne modtage og sætte spinderovmiderne ud i drivhuset) - der er ikke nogen voldsom langtidsvirkning af sådan en sæbekur...

Vejen frem er at finde det rigtige tidspunkt at sætte rovmiderne ud - og det kræver omhyggelig iagttagelse og undersøgelse af, hvornår de første generationer af spindemiderne er udviklede. (Nogen har brug for lup eller veltilpassede briller for at kunne se de små fyre).

Er det muligt for dig at hæve luftfugtigheden og sørge for større luftskifte i de varmeste perioder af forårs- og sommerdagene?
Hvis du kan gøre noget på de to områder er det med til at dæmpe spindemidernes udvikling.

Måske kan du finde flere gode råd, hvis du søger på ordet spindemider i søgefeltet øverst på Havenyt's side.

Jeg håber du får held med at finde en fredelig sameksistens med miderne - når nu de elsker det, du gerne vil dyrke ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda H., 16. august 2013 kl. 9.16

Jeg har haft det ene vindue samt dør åbent hele tiden, da det ellers blev for varmt derinde. Men kan godt prøve at lukke mere ned for det.
Sidste år dyrkede jeg i kapilærkasser og havde alt for høj luftfugtighed og efterfølgende skimmelangreb, men samtidig var der også mange spindemider.
Da jeg satte rovmiderne ud, overbrusede jeg det hele for lige at få fugtigheden lidt op.

Nyt svar til emnet »Spindemider i agurk og vissen vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Spindemider i agurk og vissen vin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider