Forum

Bør tomater tørste?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 19. juni 2004 kl. 16.00

I en udsendelse på DR1 for et par dage siden hævdede den landskendte kok Claus Meyer, at det er fremmede for den optimale smag af tomater, at planterne specielt i tomaternes modningsfase holdes rimeligt tæt på grænsen til tørhed.

Som jeg forstod budskabet, skal planterne ikke for den gode smags skyld have, hvad de kan drikke.

Er der andre, som har lignende erfaring?

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 21. juni 2004 kl. 0.18

Jeg vil ikke påstå at jeg med med min 1-årige haveerfaring har noget empirisk grundlag af betydning, men det skulle være ganske vist. Det har jeg også læst her på siderne engang. Tilsvarende skal de heller ikke have ret meget gødning i modningsfasen. Måske er det så enkelt at masser af vand giver en vandet smag.

Det siges i øvrigt fra tid til anden at det er vigtigt at tomater ikke tørster (hænger) da det vil sætte dem væsentligt tilbage. Det synes jeg ikke passer. Det har da hændt at de har været lidt slappe, og så får de en gang vand og strutter igen kort efter. Og gror videre i al hast! Så ud fra det udgangspunkt tør jeg godt holde igen med vandet i den gode smags tjeneste.

Skulle man lave et halvvidenskabeligt forsøg, kunne man tage to ens planter i to ens beholdere osv. og så blot vande dem forskelligt. Så kan man derefter afgøre om de tørstige tomater virkeligt smager bedre.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 21. juni 2004 kl. 11.51

Umiddelbart vil jeg sige at Claus Meyer til en vis grad har ret – Stærkt pumpede tomater med massere af vand (og gødning?) smager ikke nær så godt som mindre tomater- af samme sort.

Sidste år havde jeg bl.a Black russian i beholdere på terassen og i køkkenhaven. Tomaterne i beholderne fik massere af vand, mens planterne i køkkenhaven fik hvad Vorherre syntes var passende- ikke særligt meget (fra juli-slt af august) Hver gang tænkte jeg: NU bør jeg vande – men vand er dyrt her hos mig så jeg lod vær'' – resultatet var meget intense tomater – ikke meget store – men da Black Russian i forvejen er en pæn stor tomat- betød det intet- Tomaterne var så søde at de ikke fungerede på pizza men var fantastiske som frugt!.

Så jeg ville vande og gøde godt indtil tomaterne begynder at udvikle sig – og så holde lidt igen mens de modnes. Jeg vil hellere ha'' 6 kg. velsmagende tomater end 12 kg. paradetomater uden smag.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. september 2004 kl. 10.09

Jeg er helt enig med Claus Meyer – mindre vand i modningsfasen giver sødere og bedre tomater.

Jeg dyrker tomater direkte i jorden i drivhuset, og fra 1. september plejer jeg ikke at vande tomatplanterne mere – de har rødder virkelig langt ned. Det giver også et mere tørt klima i drivhuset og dermed mindre råd. Der er dog forskel på tomatsorter. Nogle hænger med bladene, hvis de ikke får vand, mens andre er fuldstændig upåvirkede. Så vidt jeg kan se, er det sorter med meget store frugter, der ikke helt kan undvære vand, mens alle mine cherrytomater klarer tørstrategien fint og sætter modne og utroligt søde tomater langt ind i oktober.

Hvordan man gør, hvis mandyrker i plantesække, ved jeg ikke. Men man kan ikke helt holde op med at vande, for det overlever planterne ikke. Man må vel gøre som ved potteplanter – holde jorden til den tørre side.

Desværre kan man ikke styre vandforsyningen udenfor, så i år er frilandstomaterne ikke helt så søde og gode som sidste år, hvor de fik meget mindre vand sidst på sommeren. Vi kan kun håbe på tørvejr – gerne resten af september.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vita Kobberrød, 13. juni 2007 kl. 20.48

Hvor stor en potte skal tomater have, når de står i en udestue. Den ene hedder Gemini, den anden vistnok Edel. De har hver 3 store sidegrene med blomster. Er det for mange?

I den meget varme tid har jeg vandet 3 gange daglig samt givet gødning. Gemini har allerede 4 grønne tomater, som vokser pænt.

Rødovre, 13.juni 2007

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. juni 2007 kl. 10.27

Pottestørrelsen afhænger ikke af placeringen, men af tomatplantens størrelse. Står planten i for lille en potte, bliver tomaterne mindre og færre.

Gemini bliver jo en stor plante, så jeg vil mene, at den skal minimum kunne rumme 10 l jord. Selv så stor en potte vil den gennemvokse sidst på sæsonen, så du her igen kan blive nødt til at vande to gange dagligt.

Gemini hører til den gruppe tomater, hvor man normalt kniber sideskud af og kun lader den sætte tomater på hovedstammen. Man kan evt. lade et sideskud vokte op som ekstra hovedstamme. Men 3 sidegrene vil give en meget stor og bred plante – håber du har plads til den. Ellers må du knibe toppen af sideskuddene, så de hver kun får lov til at sætte en enkelt klase. Se beskæringsvejledning for tomater her:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/356.html

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Bruhn, 8. juli 2007 kl. 12.33

Vi dyrker drivhustomater i plantesække. Vi har automatisk vanding, som vi kan styre noget. Vi oplever nu, at vores tomatplanter bliver gule i bladene, og tænker om de får for meget vand i forhold til vores manglende soltimer. I følge det jeg kan læse her på siderne, må tomaterne gerne tørste lidt.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. juli 2007 kl. 23.55

Det er først sidst på sæsonen, at tomater gerne må holdes til den tørre side for at give bedre smag. Lige nu skal de have tilstrækkeligt med både vand og næring, så de kan vokse og sætte masser af tomater. Det skal selvfølgelig ikke sejle i vand, men jorden skal være fugtig.

Husker du at give dem gødning. Plantesækkene indeholder kun gødning til den første måneds tid. På nuværende tidspunkt skal du tilføre dem.

Nyt svar til emnet »Bør tomater tørste?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Bør tomater tørste?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider