Forum

Jerndrivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Erik Balle, 4. marts 2014 kl. 9.39

Jeg går med planer om at svejse et drivhus sammen af T-profiler i almindeligt jern. Jeg har i en af Claus Dalbys bøger om drivhuse, set et hus der er designet og bygget af Tage Andersen. Det er lavet i T-profiler af jern, og fremstår med an anløben (rusten) overflade. Det kunne jeg godt tænke mig at lave, men jeg kan ikke greje hvordan glassene er monteret.
Det kan vel ikke være uden problemer at lime glassene fast med silikone på det rå jern inden det anløber (ruster) Så kunne man få den tanke at silikonen vil slippe taget når jernet før eller siden ruster nedenunder. Eller der er måske brugt en helt anden monteringsmetode??
Er der nogen der ved noget, eller har erfaringer på området?

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. marts 2014 kl. 10.45

Hej Erik Balle

Øhhh - hvorfor kontakter du ikke bare Tage Andersen ?
Han kan nås på: info@tage-andersen.com

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Balle, 4. marts 2014 kl. 11.30

Hej Lone

Jamen det har jeg da også overvejet. Min erfaring fra tidligere er bare at jeg intet svar får fra disse kommercielle hjemmesider. Jeg har såmænd prøvet hos Claus Dalby og flere andre, men uden resultat. Det jeg eftersøger er nogen der selv har erfaring med emnet. Jeg eksperimentere selv meget, men at lime glas i et helt drivhus, og det så falder ud 2 - 3 år efter magter jeg at gennemføre som et forsøg. Så hvis der er nogen der ved noget, eller kender nogen så er de mere end velkommen :)

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. marts 2014 kl. 15.12

For 25 år siden satte jeg et jern staldvindue i mit skur. Det rustne jern blev først slebet rent med stålbørste på boremaskinen, malet med Hammerite primer, derefter blev plexiglasne limet fast med silicone, og det holder endnu efter mange storme.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 8. marts 2014 kl. 11.39

Kunne man forestille sig at man kunne kitte det i, det gør man jo ved gamle staldvinduer

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Balle, 8. marts 2014 kl. 13.12

Hej Johnny

Ja man kunne måske godt kitte det i, men det er jo ikke lige sådan at sætte nogle stifter i jernet til at holde glasset på plads indtil kittet kan overtage denne rolle, hvilket jeg tænker tager en rum tid. Det er jo også nogle forholdsvis store glas der skal holdes på plads, så alene vægten af dem trækker jo i kittet. Bare der var nogen der havde prøvet det i praksis så man vidste om det dur :)

mvh
Erik

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 8. marts 2014 kl. 13.50

Hej Erik

Er det fra bogen "Vis mig dit drivhus" for så gad jeg da godt høre hvilken side du har fundet det på, bare for at se det.

Nu vid jeg jo ikke lige hvordan din tilgang til T profiler er, men hvis den er billig kunne man vel lave det som rammer der efterfølgende blev skruet sammen, så kunne rammen ligge ned mens du monterede glasset og det tørrede. Også holder det ene nok lige så godt som det andet, men kit ville nok se mere proff ud hvis man kan ligge det i, jeg har aldrig prøvet men da klaremesteren viste Bonderøven alias Frank det, så det nemt ud.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Balle, 8. marts 2014 kl. 15.58

Hej Johnny

Så vidt jeg husker er det den nye tykke drivhusbog Claus Dalby har lavet sidst, men jeg har ikke bogen, lånte den på biblioteket :)

mvh
Erik

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Kring, 23. april 2014 kl. 23.42

Hvis det kan hjælpe, så står der et jern drivhus her der vistnok er lavet i t-profiler - med kittede vinduer. www.google.dk/maps/@55.685633,12.569635,3a,16.2y,24.84h,87.41t/data=!3m4!1e1!3m2!1sYnBr8gSpVKTxwqFd5obC0A!2e0

På hjørnet af Gothersgade og Øster Farimagsgade i København. Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibiotek...

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Kring, 23. april 2014 kl. 23.46

Side 369 :-)

10 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. april 2014 kl. 0.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stefan G., 14. august 2014 kl. 0.26

Hej Erik

Denne tråd er efterhånden gammel, men jeg er meget nysgerrig efter at høre, om du er kommet videre med jerndrivhuset?

Jeg er selv meget begejstret for det jerndrivhus, du henviser til i Dalbys bog.

Mvh. Stefan

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. august 2014 kl. 8.08

Og jeg er også meget interesseret.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. august 2014 kl. 8.10

Jeg snupper sgu lige rejsekortet og køre der ind og ser på det.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. august 2014 kl. 12.53

Nu har jeg været derinde og kigge på "jern drivhuset".
Der er ganske rigtigt brugt en del jern. Konstruktionen er også interessant og ser godt ud.
Men glassene er limet på vil jeg tro.
Eventuelt med trælisterne på forkanten som forstærkning.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. august 2014 kl. 12.55

...trælisten

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 14. august 2014 kl. 12.56

det du kalder trælisten, er det ikke kit

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. august 2014 kl. 13.04

?? Det kan du godt have ret i.
Jeg forsøgte mig ikke med en destruktiv test.
Mærkede blot på materialet og da det ikke var koldt som jern, så tænkte jeg, at det må være træ.
Men det er vist et kunstværk.
Så kit kan det godt være (godt jeg ikke stak en skruetrækker i ;).

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. august 2014 kl. 13.07

... Det ser ud til du har ret når monteringen ses fra bagsiden.

Nyt svar til emnet »Jerndrivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Jerndrivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider