Skrevet af: Lene Rohde, 16. marts 2014 kl. 23.33
Hej I erfarne haveejere.
Jeg skal i gang med at rengøre mit drivhus med vand og brun sæbe. Sidste år gik jeg over til at dyrke direkte i drivhusjorden og derfor tænker jeg nu: hvad sker der med jorden, når sæbevandet løber ned i den? Går det ikke ud over mine planters trivsel med al den sæbe?
Som sagt gik jeg over til at dyrke i jorden sidste år for at udfase plantesække med sphagnum og fordi jeg troede, at planterne ville trives bedre, når rødderne fik mere plads. Så jeg tog nogle rækker fliser op, gravede jorden og tilsatte kompost og hestemøg. Men det gik bare ikke særlig godt. Planterne trivedes slet ikke, og udbyttet blev elendigt. Hvad der gik galt ved jeg simpelt hen ikke, men det må jo være noget med jorden, så jeg har tænkt mig at udskifte noget af den i år (så betyder sæben selvfølgelig ikke så meget, men jeg vil nu gerne have svar på spørgsmålet alligevel) Vi har kun boet her i to somre, og jeg har derfor mistanke om, at det de tidligere ejere har vasket af med måske har forurenet jorden. Har I andre bud på, hvad der kan have været galt?
Hilsen Lene
Skrevet af: Tom Andersen, 17. marts 2014 kl. 6.08
Hej Lene
Du er da på rette vej :-)
Med mindre du bruger vildt meget sæbevand betyder det intet, hvis du bruger en mild opløsning af brun sæbe.
Hvorfor dine planter ikke "trivedes" er der ingen der kan svare på ud fra de få oplysninger. Hvis du har problemer i år, vil jeg anbefale dig at tage billeder af planterne, samt notere den præcise sammensætning af din jordblanding.
Skrevet af: Mette Lund, 17. marts 2014 kl. 6.13
Fik du løsnet jorden godt før du plantede. Tomatplanter har dybe rødder og jorden bliver oftest stampet før man lægger fliser
Jeg tror ikke , at det skyldes gift. Du kan også have overdrevet brugen af hestegødning, prøv noget godt omsat kompost istedet for.
Jeg har også selv tænkt på det der med den brune sæbe, men det skulle jo netop være et ugiftigt produkt, så så længe man ikke overdriver brugen er jeg ikke bekymret. Men alt med måde selvfølgelig.
Skrevet af: Lene Rohde, 18. marts 2014 kl. 0.47
hej Tom og Mette.
Tak for jeres svar. Jeg kan høre, at jeg ikke skal bekymre mig for, om sæben løber ned i jorden - det er dejligt. Og nej, det er jo ikke store mængder, jeg bruger.
Ja, måske har jeg brugt for meget hestemøg. Synes ellers jeg passede meget på. Jeg håber virkelig, det går bedre i år og tror, at jeg for en sikkerheds skyld udskifter en del af jorden.
Mange hilsner Lene
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.