Skrevet af: Jakob Poulsen, 17. marts 2014 kl. 11.32
Hej
Vi har et Halls Magnum 128 drivhus, som er nogle år gammelt.
I stormen i efteråret blæste nogle glas ud af drivhuset, men hvad værre er, er at de tre beslag som samler profilerne i den ene gavl er knækket!
Allerede da jeg samlede drivhuset fra nyt, knækkede et af beslagene, da jeg strammede skruerne. Jeg tilskrev det et fejlproduceret beslag med en svaghed...
Jeg har nu købt nye beslag til at erstattet de knækkede, men da jeg forsøgte at montere det første af disse, knækkede det også, da jeg strammede skruerne!
Beslagene er lavet (støbt) af noget relativt "blødt" metal og virker ikke særligt kraftige.
Det er ganske frustrerende nu at have fem knækkede beslag til et ellers fint og velfungerende drivhus! Jeg har ikke meget mod på at forsøge at sætte flere af samme slags beslag i drivhuset...
Så jeg vil spørge, om der er nogen, som har erfaring med disse beslag, og evt. erstatninger for dem?
Findes der et mere robust alternativ på markedet?
Eller kan man mon få en smed til at lave nye, holdbare beslag til rimelige penge?
Alternativet er jo at smide hele herligheden ud og investere i et nyt!
Mvh
Jakob Poulsen
Skrevet af: Peter A., 17. marts 2014 kl. 13.43
Du spænder skruerne alt for hårdt , brug fingerne til at spænde med og når hele drivhuset er samlet giv skruerne et lille bitte nyk med en fastnøgle............
Peter A.
Skrevet af: Bent Nørgaard, 17. marts 2014 kl. 17.45
!/ brug en boremaskine med moment. Har lige samlet et andet drivhus med aluminiumskruer. De knækker meget ment, hvis man ikke er forsigtig.
2 find et stykke aluminium plade og bor nogle huller. Mit drivhus er samlet af en 1,5mm tykke aluminium trekanter. Det holder fint.
Skrevet af: Bent Nørgaard, 17. marts 2014 kl. 18.48
Billede af et hjørne, som du selv kan lave
Skrevet af: Jørgen Bjerking, 26. marts 2014 kl. 10.41
Hej Jakob
Jeg har det samme problem, men kan ikke finde nogen steder, hvor man kan købe nye beslag. Hvor har du købt dine?
Venlig hilsen
Jørgen Bjerking
Skrevet af: Jakob Poulsen, 26. marts 2014 kl. 11.01
Jeg købte nye beslag i XL. Stark og Silvan skulle også have dem. De havde dem ikke på lager, så regn med leveringstid på en uge eller to...
Tak for de gode råd. Jeg har nu monteret det ene nye beslag, som ikke er knækket og spændt skruerne meget nænsomt.
Til det andet hjørne, hvor beslaget var knækket, og begge beslag i tagryggen (som også viste sig at være knækket!) har jeg selv lavet beslag af et stykke 1,5mm alu-plade, som Bent foreslår. Der skal så to stumper aluminium til at erstatte et af de gamle beslag. Det virker som om det holder ganske godt! Eneste ulempe er, at hjørnerne så ikke længere er helt tætte. De gamle beslag udfylder jo mellemrummet hvor profilerne mødes...
Jakob
Skrevet af: Jørgen Bjerking, 26. marts 2014 kl. 11.16
Tak for svaret. Jeg må prøve mig frem.
V.H.
Jørgen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.