Forum

Udluftning – drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 21. marts 2014 kl. 10.56

Hej alle
Mit drivhus ligger ret meget i læ, det er jo dejligt, men sidste sommer havde jeg lidt problemer med at der ikke var nok udluftning på trods af 6 vinduer i mit 16,4 kvm drivhus, derfor overvejer at jeg installere en blæser for at få lidt luftcirkulation, men er det en god ide? og hvor skulle jeg i så fald placere den?

Overvejer om jeg skal lave hul til den i et af luftglassene eller om det er nok den den bare sidder i toppen af huset og blæser luften rundt og derved også den del ud af vinduerne ud så der kommer noget ny luft ind?

Jeg er også igang med et Arduino projekt, hvor jeg vil måle temperatur og fugt flere steder og disse kunne så sammenkobles med blæseren så den starter når det kommer over et vist niveau, men det er endnu kun på tegnebrædtet:-)

Gode ideer modtages gerne:D

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 21. marts 2014 kl. 14.24

En blæser er en dårlig ide , den bruger masser at strøm og vil ikke sænke temperaturen væsenligt.....nu tager de fleste drivhus planter ikke skade af at der er varmt 40 C og derover , væksten går bare i stå , en hurtig nødløsning er at lægge et hvidt lagen oppe på taget i syd siden når middagsolen er stærkest.

Peter A.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 21. marts 2014 kl. 14.26

Blæseren var også mest mht af få noget fugt ud

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. marts 2014 kl. 14.57

Regelen er at man lader tagvinduerne stå åben døgnet rundt efter sankt hans , det giver en god udluftning og sænker fugtigheden , så man undgår svampe og skimmel.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 21. marts 2014 kl. 15.01

Svend> det har jeg også, men i og med det slår ret meget i læ, af både vores hus og hæk så er der ikke så meget træk ud af vinduerne og dør selvom de står på vid gab. Jeg har 4 med automatik og 2 som er manuelle som jeg har på maks.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. marts 2014 kl. 18.25

Hvis du holder døren åben, vil der være gennemtræk, og det vil hjælpe noget :)

Jeg har et gavlvindue i mit drivhus modsat døren - det giver også god luft - måske kunne det lade sig gøre?

Både peber, chili og tomat kan få skadet blomsteranlæggene over 35 grader + du risikerer grønnakkede tomater, så det er en god idé at arbejde på at holde temperaturen nede :)

Et skyggegardin, der hvor solen brænder mest, er også en god hjælp til at regulere temperaturen.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 22. marts 2014 kl. 8.34

Du kan også overveje at helt afmonterer et glas eller to i drivhuset i sensommeren, hvis dine glas er monteret med clips. Det tager kun 5 minutter og er ret effektivt.

Peter

Nyt svar til emnet »Udluftning – drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Udluftning – drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider