Forum

Planter i drivhuset fra om morgenen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 16. april 2014 kl. 9.21

Hvis jeg nu gerne vil flytte mine planter(tomater- chilli-peber)ud i drivhuset hver morgen, så går det jo fint her i påsken, jeg kan gøre det ved 9 tiden hvor der er blevet en 18-20 grader, men når det nu bliver dagligdag igen og jeg ikke rigtig tror på at er supersmart og lade det hele stå ude om natten endnu, men kører på arbejde kl. 7 det vil sige 10-12 grader. dur det så at sætte dem ud der? ( nu ved jeg jo heller ikke om de temperature holder stik, det var bare lige det jeg målte i dag.

1 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 16. april 2014 kl. 14.57

Dine tomater kan du sagtens putte derud. De går først i stå ved ca 8 grader.
Chili er jeg i tvivl om.. Spirings temperaturen skal gerne ligge på 20-22 grader. Men de er kommet op kunne jeg forstå?
Mon ikke der er en der kan bistå her..

Mvh jens

2 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 16. april 2014 kl. 15.25

Ja ja det hele er kommet op, det er bare ved at være lidt ranglet og jeg tænkte at det ville være godt at komme ud og få lidt mere lys end mine øst-vest vinduer tilbyder, så spørgsmålet gik nærmere på hvornår temperaturmæssigt de kunne komme ud, og skulle ind.

3 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. april 2014 kl. 18.08

Du kan sagtens sætte dem derud om morgenen - det er så kort tid, der er køligt derude :)

4 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. april 2014 kl. 18.09

Hov - glemte resten...

De kan stå derude, til temperaturen ligger på 10-14 grader :)

5 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 16. april 2014 kl. 22.06

Sæt du bare dine planter ud i drivhuset , når de står i potter , så er temperaturen ligegyldig bare det er uden frost , det har jeg gjordt de sidste 30 år uden problemer , jorden er stadig for kold til at tomater kan plantes ud........

6 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 16. april 2014 kl. 23.41

Øhh bare lige for at hører om i er enig Anja og Peter, for jeg læser Peters kommentar som om de kan stå ude hele natten bare der ikke er frost, men det er vel ikke tilfældet eller ? de kommer i øvrigt aldrig i jorden da jeg er en af dem med kapillarer kasser og plantesække

7 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 17. april 2014 kl. 9.35

Hvis du ikke planter direkte i jorden men i plantekasser og plantesække så er der ingen problem med at de står i drivhus bare det er frostfrit , i drivhuset passer lyset bedre til temperaturen end inde i stuetemperatur, så planterne ikke bliver ranglede. I de bedste år er der røde tomater sidst i maj............

8 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 17. april 2014 kl. 12.13

Fedt nok, så ved jeg da godt hvad jeg skal lave sidst i påsken

9 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 17. april 2014 kl. 18.47

Vil det sige at man godt kan lade tomatplanterne stå i store potter nu ?, og så senere plante dem ud i jorden i drivhuset ?

10 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. april 2014 kl. 19.40

Jeg ville ikke lade dem blive der om natten endnu uden varme - du risikerer at blive sat uger tilbage, hvis de får for lave temperaturer = under 7-8 grader.

De dør ikke af det, men du kan få udsat det tidspunkt, hvor du kan høste de første tomater.

11 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 17. april 2014 kl. 21.47

Ja jeg har også lige læst havenyt uge 16, der syntes de nu heller ikke det er nogen god ide, så jeg venter lige lidt endnu. Men det er jo derfor jeg gerne vil have et drivhus i drivhuset Anja :-) jeg har lige været ved at kikke på min gamle Zibro laser gasovn, for at se om det kunne bruges til noget, men det render vist op i en del petroleum inden den er færdig med at stå der og buldre en nat.

12 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 17. april 2014 kl. 22.33

Anja ... det er noget vrøvl at tomater skulle blive sat uger tilbage hvis de fik lave nattemperaturer , i `gamle dage `før drivhuset var hvermandseje dyrkede man tomater på friland og de blev sat på friland midt i maj med håbet om at nattefrosten var ovre , tit og ofte var det nødvindigt at dække tomaterne med gamle tæpper og lign. for at undgå frostskader og det tog tomatplamterne ikke skade af eller blev sat tilbage af , da væksten sker om dagen og planterne er nærmest dormant om natten.
De tidlige tomater blev sat i frostfrit drivhus 10-15 april med en nattemperatur mange gange lige over frysepunktet ,det skadede ikke tomatplanterne som kunne give røde tomater sidst i maj.

13 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. april 2014 kl. 22.47

Johnny

Du skal lytte til Anja - tomatplanter stopper i væksten, når de udsættes for lave temperaturer.

Jeg har tomatplanter til "overlevning" i drivhuset og de har undervarme (ikke under 15 °C), men toppen står i lavere temperatur. Planter af samme udsæd står også inde og er mange gange større og i bedre vækst.

14 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 18. april 2014 kl. 8.39

Det er ganske naturligt at tomater stopper væksten om natten , der er ikke lys til fotosyntesen , jeg ville bare give mere end 30+ års erfaring videre , så kan man selv vælge..........

15 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 18. april 2014 kl. 8.46

Jamen det skal da komme an på en prøve, jeg har tomatplanter nok, 5 forskellige sorter, så jeg ser lige om der er en sort jeg har 6 af, så fylder jeg 3 i en kapillærkasse på mandag, så må vi jo se om der er en forskel på høsttidspunktet:-)

16 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. april 2014 kl. 8.59

Peter, vi er mange der gerne vil høste at din og andres erfaringer, men du må huske på, at dine erfaringer er dine erfaringer og ikke nødvendigvis den eneste sandhed - det faktum, at der er mange forskellige erfaringer gør bare det hele mere spændende. Hvis du bevarer roen og tonen, vil dialogen måske afdække årsagerne til de forskellige erfaringer og gør os alle klogere?

PS
Der er ingen deltagere i denne tråd, som er i tvivl om, at fotosyntesen stopper om natten - bortset fra Anja, men det er fordi hun styrer planternes nat og dag :-D

God havepåske!

17 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. april 2014 kl. 9.02

Ja - med kun 26 års erfaring er jeg jo en ren novice på området...

Ved for lave temperaturer bliver tomatplanten blå og kan ikke optage næring ordentligt og vokser derfor langsomt. Jeg har hvert år de senere år sat en eksperimentplante eller to ud tidligt, og de bliver tydeligt blå efter få dage med for koldt om natten - ikke frost, men koldt, og de indhenter aldrig de andre, der får lov til at vente..

18 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 18. april 2014 kl. 14.39

Jeg må både give anja og peter ret. Vi har tidligere haft tomatplanter ud i drivhuset fra starten af april, men sat stearinlys ud de nætter, hvor de har lovet frost. De lave temperatur har ikke sat planterne tilbage, men det kunne ses på planterne. Vi har stadig fået tomater før alle de andre naboer. Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve og så bare beskytte dem de nætter, hvor temperaturen er for lavt. Du kan altid dække dem med fiberdug eller tæpper.

19 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 18. april 2014 kl. 15.25

Som tidlig tomat har jeg altid brugt sorten " dansk eksport" som er tidlig og meget hårdfør , den blev rigtig mørke grøn i blade og tæt og kraftig efter et par dage i drivhus med nattetemperatur lejlighedsvis ned omkring 5 C. og dagtemperatur over 20 C.
Jeg kan ikke afvise at der er sorter der er følsomme over for kølige nattemperaturer , de sorter jeg har dyrket har altid reageret positivt på at blive flytte tidligt i drivhus..........

20 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. april 2014 kl. 16.30

Hej Peter

Det lyder interessant.
Har ikke prøvet sorten, men kan se at den er dyrket erhvervsmæssigt på friland i fyrrene og halvtredserne.

Har du haft din egen frøstamme i mange år eller køber du ?

21 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 19. april 2014 kl. 8.07

Jeg sår selv mine tomatplanter, som regel er der for mange, derfor har jeg prøvet mig lidt frem her om foråret, og bl,a. fundet ud af at jo ældre planterne er, des bedre kan de klare de lave temperaturer her i starten.

22 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 19. april 2014 kl. 8.41

Hej Henry
Hvad mener du med ældre, gammel sort eller sået tidligt ?

23 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 19. april 2014 kl. 9.12

Jeg tager frø fra den største tomat på den bedste og velgroende plante.........håber på at de gode gener går videre.
Men pas på , hvis man har tomatplanter af den type som ser fuldstændig ud som en kartoffelplante , de bestøver alle andre tomatplanter i nærheden , jeg har fået mange pudsige tomater ud af det............

24 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 19. april 2014 kl. 9.32

De 5 sorter jeg har ser da nogenlunde ens ud, men om de ligner en kartoffelplante, det kan jeg da vist ikke lige huske, det må jeg kikke når der kommer nogle kartofler op:-)

25 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. april 2014 kl. 10.32

Det er primært de ældre sorter, der har kartoffelblade, så det er sandsynligvis ikke dem, du har, Johnny :)

26 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 19. april 2014 kl. 10.39

Jeg mener at de er sået tidligt på året.

27 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. april 2014 kl. 11.35

Peter

Hvor længe har du været selvforsynende med frø fra tomaten Dansk Export?

28 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. april 2014 kl. 11.46

Johnny, her kan du se en tomat med "alm." blade og en kartoffelbladet tomatplante

29 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 19. april 2014 kl. 14.26

I mange år men ikke mere , nu prøver jeg gemini , elin og bonner beste ,´ dansk eksport´ er svær at støve op her i dk men kan købes i udlandet hvor den er meget populær.........

30 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 19. april 2014 kl. 21.53

aarrrggh jeg har lige gået tomatplanterækkerene igennem, og jeg har faktisk en af dem med kartoffelblade (hvis det da er den til højre) det er en Stupice skal jeg forholde mig specielt til den i forhold til bestøvning.

31 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 19. april 2014 kl. 22.03

Jeg vil da lige tilføje at det er en mix pakke fra Bjarne frø som skulle indeholde
• ‘Black Cherry’
• ‘Black Prince’
• ‘Sophie’s Choice’
• ‘Stupice’
• ‘Yellow Pear’
Dog var Sophie’s Choice’ udgået så jeg fik Moscow i stedet for.
Der ligger en artikel om sorterene her www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&sqi=2&ved=0CE4QFjAH&url=http%3A%2F%2Fbh-froe.dk%2F%3Fdownload%3DHaven_Tomater.pdf&ei=h9RSU5a0MtKU7Qacr4GoDg&usg=AFQjCNGb4W0bH-j13ax_Q56adyAKrvrAcA&sig2=wsVtMy45VqS73vU-AEMYGA

Jeg vil da også lige nævne at jeg har et lille vægdrivhus stående totalt tom, grundet travlhed, der kunne jeg jo godt sætte mine Stupice, hvis de helst ikke må stå sammen med andre.

32 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 19. april 2014 kl. 22.08

Det er kun hvis du vil have høste tomatfrø til udsåning næste år.........

33 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 19. april 2014 kl. 23.10

Ja der er jeg jo så ikke kommet til endnu, men det tænker jeg da faktisk at jeg gerne vil, og det er ikke fordi Bjarne er dyr, for det syntes jeg absolut ikke han er, men jeg kunne jo købe mig fattig på hans hjemmeside, og hvis jeg selv kunne pille frø fra hvert år, er der jo mulighed for at prøve flere nye spændende og eksotiske ting. Jeg har foreløbig købt fra ham 3 gange i år, og jeg er da ikke sikker på at jeg er færdig endnu, jeg har pt. 160 jiffy potter til at stå med jordbærplanter, som jeg ikke rigtig tror på, det er muligt at jeg har fået sat frøene for dybt eller at potterne var for våde, men så må vi jo prøve igen ;-)

34 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. april 2014 kl. 8.16

Jeg har dyrket kartoffelbladede sorter i drivhuset sammen med de andre og har aldrig oplevet krydsbestøvning, så jeg anser problemet for at være meget lille...

Så du kan roligt tage frø af alle de nævnte sorter til efteråret :)

Mht. jordbærfrø, så skal de sås i overfladen og skal nærmest ikke dækkes, så det kan sagtens være derfor, de driller.

35 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 20. april 2014 kl. 14.12

Fint med tomaterne, det kan dog stadig være jeg prøver at starte den tidlige sort op derude, vi har jo før skrevet sammen om "drivhus i drivhus" og måske jeg vil prøve til næste år at starte op i det lille drivhus lidt før normalen, det må jo da være nemmere at holde varmt. og hvad angår jordbærrene, så skal jeg da vist bar have bestilt 3 nye poser ved Bjarne, det undre mig bare at der ikke er en eneste der kommer op.

36 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 20. april 2014 kl. 14.17

Smid jordbærfrøene ud under tomaterne i drivhuset, så kommer de i løbet af sommeren, det gælder også mange andre frø som nægter at spire, i første omgang.

37 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 21. april 2014 kl. 20.20

Tak for rådet Henry, de er lidt svære at få ud af jiffy potterne, men nu har jeg kappet toppen af potterne og smuldret dem, lagt det hele i en bakke, sprayet med lidt vand, så må vi jo se om de kommet.

38 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 21. april 2014 kl. 20.32

Frø er seje, det eneste de vil er at spire under de rette betingelser

39 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 21. april 2014 kl. 20.59

Jeg troede faktisk de rådnede ganske hurtigt hvis de ikke lige havde de rette betingelser, men det er måske slet ikke tilfældet

Nyt svar til emnet »Planter i drivhuset fra om morgenen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Planter i drivhuset fra om morgenen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider