Skrevet af: Tine Bendtsen, 21. april 2014 kl. 12.05
Kære alle,
Jeg har en chili (Apache) stående i vindueskarmen (skal i drivhus, når det er varmt nok). Har netop opdaget en lille spytklat/slim-lignende ting i det nederste bladhjørne på stænglen. Jeg fjernede "spytklatten" med papir, og indeni fandt jeg et insekt/mide. Den var ca. 3mm. lang, aflang, sort forkrop, rød bagkrop. Da jeg foldede papiret om den og trykkede "sprang" bagkroppen. Jeg har set planten efter, og der er ikke andre "spytklatter". Ved I, hvad det kan have været? Og er det noget alvorligt? Jeg har søgt her på siden og på nettet generelt for at finde lignende eksempler, men uden held.
Jeg håber, I kan hjælpe.
Bedste hilsner,
Tine Bendtsen
Skrevet af: Freya Grossmann, 21. april 2014 kl. 12.20
Edderkop? Spindemide? Cikade?
Det kunne være rart at vide lidt mere om, hvordan dyret så ud. Antal ben? Kan det hoppe? Skjold osv.
Et forslag kunne være en skumcikade. Prøv at lave en billedsøgning på denne. Den laver sådan noget skum på planter, men farverne passer ikke til din beskrivelse? Måske et ungdomsstadie?
Skrevet af: Tine Bendtsen, 21. april 2014 kl. 12.57
Hej Freya.
Tusind tak for svaret.
Jeg har søgt på skumcikade, men jeg tror ikke, det er sådan en. Skummet ligner det, jeg så, men dyret gør ikke. Skumcikadens forkrop (hoved) og bagkrop ser ud til at gå ud i ét, mens det dyr, der var i "min skumklat" havde et mere adskilt hoved og bagkrop. Nærmest som en flåt. Den kunne ikke hoppe, den lå bare og sprællede med benene, men den var vel heller ikke helt udviklet, da den jo var inden i skummet og sikkert blot var på ungdomsstadiet, netop som du skriver. Den havde ikke noget skjold. Jeg fik desværre ikke talt benene på den, hvilket jo selvfølgelig var dumt. Og billede tænkte jeg heller ikke på at tage, før det var for sent og jeg sad og skrev indslaget. Er ret ny i det her med drivhus og planter, så jeg tænker ikke så langt endnu :)
Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 7. maj 2014 kl. 22.52
Sidste år havde jeg også sådan nogle "spytklatter" på min chiliplante, som stod bag glas. Jeg fjernede dem og fandt aldrig ud af, hvor de kom fra. Chiliplanten havde det fint, så jeg tror ikke spytklatterne er alvorlige. Men mystisk er det dog stadig....
Skrevet af: Tine Bendtsen, 8. maj 2014 kl. 8.27
Tak for svaret, Patrick. Der er heller ikke sket mere ved min plante, efter jeg fjernede klatten. Du har helt ret, det er meget mystisk :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. maj 2014 kl. 18.05
Husk billeder, når I støder på noget mærkeligt - det gør det hele lidt lettere :)
Skrevet af: Tine Bendtsen, 9. maj 2014 kl. 9.01
Ja, Anja. Jeg ved det godt. Men som skrevet ovenfor tænkte jeg slet ikke over det i situationen. Næste gang skal jeg nok tage billeder :)
Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2014 kl. 9.57
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.