Skrevet af: Lene Skelmose, 27. april 2014 kl. 17.54
Under dyrkning af chili står:
"Efterhånden som planten vokser til, kan man nippe den lige over et bladhjørne, så den busker mere,"
Hvad dækker "vokser til"? En bestemt højde? Antal "sidegrene"? Rodnettets størrelse? ???
Skrevet af: Bente Madsen, 27. april 2014 kl. 19.57
De første 5-7 blomsterknopper nippes af. Ellers holder holder blomsten op med at blomstre.
Skrevet af: Bente Madsen, 27. april 2014 kl. 19.58
Ikke blomsten, men planten.
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. april 2014 kl. 20.06
Man skal ikke nippe skuddene af - det er jo der, der kommer blomster og frugter :)
Jeg nipper op til 30 blomsterknopper af nogle af planterne, så de får en god størrelse, inden de begynder at sætte frugt, og væksten næsten går i stå - men mindre kan gøre det.
Hvor har du læst den vejledning?
Skrevet af: Lene Skelmose, 28. april 2014 kl. 9.44
Anja.
Har læst det under Besat af chili - af Camilla Plum her på havenyt. Har kopieret lidt mere tekst her:
"Knibning af blomster og skud
I april begynder de at blomstre. Man skal fjerne de første 5–8 blomster med hård hånd, for ellers tror planten, at den allerede har gjort sit arbejde med at sikre næste generation og holder op med at vokse for at koncentrere sig om at modne frugterne. Det er vi ikke spor interesserede i, vi vil hellere have større planter, der laver mange frugter.
Chili i blomst
De første 5–8 blomster skal knibes af med hård hånd, så planten vokser sig større, inden den får lov til at sætte frugter. Foto: Jakob Bock
Efterhånden som planten vokser til, kan man nippe den lige over et bladhjørne, så den busker mere, ellers kan især Capsicum anuum blive til meget høje helt ugrenede planter. Der kommer flere chili, og det bliver smukkere planter, når de busker sig."
Skrevet af: Bo G., 28. april 2014 kl. 11.54
Jeg ville lade planten vokse alt det den kan. Hvis du senere vil have den mere busket, kan du altid klippe den ned igen. Chili er ret nem at klippe, og den skyder villigt igen efter man har beskåret den.
Sidste år lod jeg min choko-habanero vokse sig kæmpestor, og i efteråret skar jeg den så ned til 15 cm, og den begyndte hurtigt at skyde igen. Nu har jeg en chili-bonsai, og den er rigtig flot fordi stammen er blevet så tyk.
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2014 kl. 12.08
Der kommer ikke flere frugter af, at man kniber den, for den bruger en del krudt på at sætte nye skud. Men det er rigtigt, at den bliver busket, så hvis det er det, man ønsker, KAN man gøre det :)
Og det med smukkere planter kommer jo an på øjnene, der ser - jeg kan godt lide deres naturlige vækstform. Og man kan presse flere planter ind i drivhuset, hvis de er høje og slanke i stedet for lavere og brede...
Så det er - som så meget andet - et spørgsmål om holdninger og helt sikkert noget, som altid vil blive diskuteret :)
Skrevet af: Lene Skelmose, 28. april 2014 kl. 16.58
Tak for svarene. Mine chili får så lov til at vokse som de vil. Sidst jeg havde chili beskar jeg dem vist i 'vinterhiet'- de kom fint året efter.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.