Forum

Skal en vinterhave have direkte sol

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kirsten, 6. juli 2004 kl. 15.03

Vi vil gerne bygge en vinterhave mellem vores hus og vores murede udhus. Det betyder at vinterhaven får 2 murede gavle 1 mod øst og 1 mod vest. Mod syd kommer en ca. 1,80 m høj mur med glas øverst oppe mod taget der ligeledes skal være i glas(højde ialt ca. 3,40).

Facaden mod nord bliver helt i glas med skydedør i. Vi vil flytte vores vin (Himrod) herind, da vores gamle drivhus hvor den stod skulle nedlægges. Jeg er i tvivl om vinterhaven skal have direkte sol på facaderne, eller om det ikke betyder så meget når der er lys fra oven. Jeg ville gerne overvintre mine fuchia træer her og drive planter i foråret. Ligeledes ville jeg købe små citron og oliven planter. Kan jeg bruge vinterhaven til det?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klit, 22. marts 2006 kl. 21.57

Hej Kirsten

Jeg er sikker på, at det vil fungere fint, som du skitserer det. Ovenlyset og lyset fra nord er fuldt tilstrækkeligt til at du vil lykkes.

Jeg har en Himrod under vanskeligere vilkår. Udendørs i en "cykelport". Der er et lamelhegn mod syd og øst og pvc tag over. Jeg har trukket en tråd under taget til vinen.

Citrusplanter og oliven kan også trives under de forhold, der vil være i din vinterhave. Der skal være frostfrit, og gerne med mindst 5 grader.

www.klit.smartlog.dk

Nyt svar til emnet »Skal en vinterhave have direkte sol«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Skal en vinterhave have direkte sol

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider